نوکیا از پردازنده های ST-Ericsson در برخی از گوشی های ویندوز فون خود استفاده خواهد کرد

نمایش خبر

تاریخ : 1390/3/1
برچسب‌ها : نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : تا کنون گوشی های ویندوز فون عرضه شده به بازار از تراشه های کمپانی کوالکام -- یکی از غول های دنیای ارتباطات بی سیم -- بهره می بردند. گوشی HTC Trophy -- که اخیراً توسط اپراتور آمریکایی وریزون به عنوان نخستین گوشی مجهز به ویندوز فون 7 این اپراتور عرضه شده -- نیز از پردازنده Snapdragon کمپانی کوالکام استفاده می کند. اما ظاهراً انحصار کوالکام بر بازار پردازنده های گوشی های ویندوز فون دیری نخواهد پایید.

 کارلو بوزوتی مدیر عامل کمپانی سوئیسی STMicroelectronics اعلام نمود که برخی از گوشی های مبتنی بر ویندوز فون نوکیا که در آینده عرضه می شوند به پردازنده های ساخت ST-Ericsson -- که حاصل سرمایه گذاری مشترک کمپانی  STMicroelectronics و کمپانی سوئدی Ericsson است -- مجهز خواهند بود.

 بر اساس اظهارات آقای بوزوتی ST-Ericsson یکی از دو تأمین کننده تراشه های گوشی های ویندوز فون نوکیا خواهد بود. هرچند نامی از تأمین کننده دوم به میان نیامده اما این تأمین کننده قاعدتاً باید کمپانی کوالکام باشد. آقای بوزوتی همچنین بیان نموده که پس از پیمان همکاری میان مایکروسافت و نوکیا ST-Ericsson به ارتباط نزدیک خود با نوکیا ادامه داده و یک "تأمین کننده مهم" برای گوشی های ویندوز فون 8 نوکیا خواهد بود (اولین سری و نسخه فعلی سیستم عامل ویندوز فون، ویندوز فون 7 نام دارد و احتمالاً نسخه آتی این سیستم عامل ویندوز فون 8 نام خواهد داشت.)

نخستین چیپ ست ST-Ericsson که در گوشی های ویندوز فون نوکیا به کار گرفته خواهد شد NAVATHOR U8500 خواهد بود که می توان آنرا یک سیستم دوهسته ای پیچیده که بر روی یک تراشه قرار گرفته (System-on-a-Chip) نامید.

U8500

U8500 قابلیت های گرافیکی سه بعدی پیشرفته و چندین فناوری بی سیم نظیر وای-فای، بلوتوث و جی پی اس را همراه با Camcoder ویدیوهای Full HD 1080p ، خروجی HDMI و کدک های صوتی تماماً بر روی یک چیپ جای داده است و معماری پردازنده  Arm Dual Cortex A9 را در دل خود دارد. تمامی این قابلیت ها در کنار مصرف توان پائین می تواند U8500 را تبدیل به گزینه ای مناسب برای سازندگان گوشی های هوشمند نماید.

دیاگرام بلوکی زیر به خوبی اجزاء U8500 و ارتباطات میان آنها را نشان می دهد.

U8500 Blockdiagram

تصویر بالا: دیاگرام بلوکی U8500

بر اساس گفته آقای بوزوتی برخی از گوشی های آتی نوکیا از نسخه های آینده U8500 بهره خواهند برد. آقای بوزینی دورنمای خوبی را برای ST-Ericsson که از نظر مالی در وضعیت خوبی نیست و زیانی 179 میلیون دلاری را در سه ماهه نخست سال 2011 تجربه کرده پیش بینی می کند. شاید همکاری با نوکیا بتواند این کمپانی را از بحران خارج نماید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا