سامسونگ از نمایشگر 10.1 اینچی با رزولوشن 300 نقطه در اینچ برای استفاده در تبلت ها رونمایی می کند

نمایش خبر

تاریخ : 1390/2/25
برچسب‌ها : PenTile ، صفحه نمایش Display ، RGBW ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی کره ای سامسونگ همراه با کمپانی Nouvoyance (یکی از کمپانی های اقماری سامسونگ*) در سمپوزیوم بین المللی SID Display Week 2011 که از 15 تا 20 می 2011 (25 تا 30 اردیبهشت 1390) در لس آنجلس برگزار می شود از یک نمونه ساخته شده از صفحه نمایش 10.1 اینچی با رزولوشن 2560x1600 پیکسل (WQXGA) رونمایی خواهند نمود. این رزولوشن معادل تفکیک پذیری 300 نقطه در اینچ (300 DPI) است و از فناوری ™PenTile RGBW بهره می گیرد.

این نخستین باریست که چنین رزولوشنی برای صفحه نمایش تبلت های 10.1 اینچی عرضه می شود و کمپانی سامسونگ انتظار دارد تا محصول نهایی این فناوری برای استفاده در تبلت ها تا پایان سال میلادی جاری به بازار عرضه شود. در حال حاضر تبلت آی پد 2 اپل از صفحه نمایش 9.7 اینچی با 768x1024 پیکسل استفاده می کند و صفحه نمایش تبلت گالاکسی تب 10.1 اینچی سامسونگ تعداد 800x1280 پیکسل را در خود جای داده است. فشردگی 300 نقطه در اینچ در صفحه نمایش 10.1 اینچی که سامسونگ می خواهد عرضه نماید تقریباً مشابه با فشردگی نقاط در صفحه نمایش 3.5 اینچی و 640x960 پیکسلی به کار گرفته شده در آیفون 4 اپل (ملقب به Retina Display) است.

با توجه به آنکه از تبلت ها عموماً برای مشاهده تصاویر، مرور وب، خواندن کتاب های الکترونیکی، مشاهده فیلم و کارهایی از این دست استفاده می شود عرضه تبلت های مجهز به صفحه نمایش با رزولوشن بالا می تواند کیفیت کار با تبلت ها را افزایش داده و برای کاربران بسیار جذاب باشد.

بنا بر اظهارات کمپانی های سامسونگ و Nouvoyance صفحه نمایش هایی که از فناوری ™PenTile RGBW استفاده می کنند مصرف توانی به مراتب پائینتر از صفحه نمایش های متداول RGB داشته و بسیار درخشانترند. صفحه نمایش 10.1 اینچی جدید سامسونگ نیز ار این فناوری استفاده خواهد نمود.

Pentile RGBW Banner

تصویر بالا: شعار Nouvoyance در مورد فناوری ™PenTile RGBW: دو برابر درخشان با مصرف توانی نصف

فناوری™PenTile RGBW به جای استفاده از 3 زیر پیکسل (Subpixels) قرمز، سبز و آبی از چهار زیر پیکسل قرمز، سبز، آبی و سفید استفاده می کند. نکته حائز اهمیت در این فناوری این است که فناوری ™PenTile RGBW برای داشتن رزولوشنی معادل صفحه نمایش های متداول RGB از 33 درصد زیر پیکسل کمتر در سطحی برابر استفاده می کند. برای درک این موضوع به شکل های زیر دقت نمائید: به عنوان مثال دایره قرار گرفته در بخش بالا-وسط نشان دهنده استفاده از فناوری ™PenTile RGBW برای ترسیم خطوط سفید رنگ عمودی است و دایره پائین-وسط استفاده از نوارهای RGB را برای ترسیم خطوط سفید رنگ عمودی (ترکیب قرمز، سبز و آبی) نشان می دهد. در این تصاویر مشخص است که 4 زیر پیکسل فناوری ™PenTile RGBW می توانند نقشی معادل با 6 زیر پیکسل نوارهای RGB را بازی کنند. بنابراین به میزان یک سوم صرفه جویی در زیر پیکسل ها حاصل می گردد.

Pentile RGBW vs Traditional RGB Strips

تصویر بالا: مقایسه زیرپیکسل های فناوری PenTile RGBW با زیرپیکسل های نوارهای RGB

™PenTile RGBW را می توان یک فناوری بیومتریک دانست زیرا این فناوری مکانیسم پیچیده چشم و مغز را در بینایی و دریافت تصاویر مد نظر قرار داده و حتی تفاوت انواع گیرنده های مخروطی چشم را برای ساخت تصاویری واضح لحاظ می کند. در تصویر زیر تفاوت این فناوری با فناوری متداول نوارهای RGB مشخص است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت Nouvoyance مراجعه نمائید.

Pentile RGBW vs RGB Strips

تصویر بالا: بزرگنمایی بخشی از یک تصویر بر روی صفحه نمایش با فناوری PenTile RGBW در مقایسه با صفحه نمایش RGB متداول

البته خانواده فناوری های PenTile محدود به مدل RGBW نمی شود و فناوری های دیگری نظیر استفاده از 5 زیر پیکسل و یا استفاده از دو زیر پیکسل سبز در کنار یک زیر پیکسل قرمز و یک زیر پیکسل آبی (RGBG) -- که در صفحه نمایش گوشی Nexus One اچ تی سی مورد استفاده قرار گرفته -- را نیز شامل می شود (برای اطلاعات بیشتر در این مورد به اینجا مراجعه نمائید.) همچنین دقت نمائید که فناوری PenTile با فناوری Quattron کمپانی شارپ که از رنگ زرد به عنوان رنگ چهارم استفاده می نماید متفاوت است.

پیش از این از فناوری ™PenTile RGBW در مواردی نظیر گوشی Motorola Atrix 4G استفاده شده است. هنوز مشخص نیست که آیا اپل که در صفحه نمایش گوشی آیفون 4 خود از فناوری IPS استفاده نموده بود در محصولات بعدی خود نظیر آی پد 3 به استفاده از فناوری PenTile™ RGBW روی خواهد آورد یا نه و آیا سامسونگ در تبلت های آتی خود از این فناوری بهره خواهد برد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات کافیست کمی صبر نمائیم.

--------------------

* فناوری PenTile در اصل توسط خانم Brown Ellitt ابداع گردید و توسط کمپانی Clairvoyante که در سال 2000 تأسیس گردید توسعه یافت. خانم Brown Elitt در ابداع این فناوری تأکید زیادی بر در نظر گرفتن قوانین سیستم بینایی انسان داشت و چیدمان های زیر پیکسلی PenTile و الگوریتم های پردازش تصاویر مرتبط با آن را توسعه داد. در ماه مارچ سال 2008 کمپانی سامسونگ حقوق مالکیت معنوی مرتبط با فناوری های کمپانی Clairvoyante را خریداری نمود و در همین سال کمپانی Nouvoyance را به عنوان یک کمپانی مستقل برای پشتیبانی، تحقیقات و توسعه فناوری PenTile و بهبود نمایشگرهای رنگی بنیان نهاد. کمپانی Nouvoyance خود اقدام به تولید صفحه نمایش نمی کند و تنها یک کمپانی مالکیت معنوی محسوب می شود.



ایسام