جزئیاتی تازه از هدست واقعیت ترکیبی اپل- احتمال عرضه تا ژانویه 2023 با قیمتی در حدود 2 هزار دلار

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : از میان تمامی محصولاتی که کمپانی اپل وعده توسعه و عرضه آن‌ها را داده است، بازار بیش از همه چشم‌انتظار هدست واقعیت افزوده/ترکیبی یا AR/MR این شرکت است و گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون این دستگاه صورت می‌پذیرد. حال مینگ‌چی کو (Ming-Chi Kuo)، یکی از تحلیل‌گران شناخته‌شده دنیای دستگاه‌های هوشمند و به ویژه محصولات اپل، نکات تازه‌ای را در این باره به اشتراک گذارده است. این کارشناس فناوری در یادداشت مفصلی که به تاریخ یک‌شنبه 7 آگوست سال جاری میلادی (16 مرداد 1401) منتشر شد، ارزیابی جامعی از ویژگی‌های هدست آینده اپل انجام داده و مباحث او در ادامه توسط دیگر فعالان رسانه‌ای بازتاب یافته است.

معرفی این هدست واقعیت ترکیبی بر نقطه اصلی متمرکز خواهد بود: موارد استفاده، اکوسیستم توسعه/ سرویس/ نرم‌افزار و ویژگی‌های سخت‌افزاری. کو در یادداشت خود به چندین نکته اساسی اشاره کرده که مهم‌ترین آن‌ها برداشت‌های متفاوت سرمایه‌گذاران اپل از مقوله واقعیت ترکیبی است. به نوشته این تحلیل‌گر برجسته، انتظار می‌رود عرضه ابتدایی این محصول نسبتاً پایین باشد و برآورد اولیه از ارائه 1.5 میلیون دستگاه به بازار حکایت دارد. همچنین به دلیل ماهیت نوآورانه دستگاه تازه اپل، این هدست، دستکم در نسل اول، محصولی خاص خواهد بود که احتمالا با قیمتی در حدود 2 هزار تا 2 هزار و 500 دلار عرضه خواهد شد و به باور تحلیل‌گران بالا بودن قیمت سبب محدود شدن بیشتر تقاضا خواهد شد.

به علاوه، با وجود انتظار پایین از نسل اول این هدست، پتانسیل قابل توجه آن، نظر سرمایه‌گذاران را جلب خواهد کرد. به گمان فعالان این حوزه، هنگامی که هدست اپل به طور رسمی عرضه شود، اثری دومینویی همچون عرضه آیفون اولیه ایجاد خواهد کرد و می‌تواند به تنهایی روابط عرضه و تقاضا را دگرگون سازد. کو حتی به این احتمال اشاره کرده که هدست اپل، پس از آیفون، به بزرگ‌ترین دستاورد ابرشرکت آمریکایی تبدیل شود.

از این رو نخستین نسخه هدست AR/MR اپل تا حد زیادی با هدف بررسی پتانسیل‌های این دستگاه و هموار کردن راه برای نسل‌های آینده صورت خواهد گرفت. اگر جذابیت و تقاضا به نحو مطلوبی وجود داشته باشد، اپل اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب خواهد کرد و سرمایه بیشتری را به این بخش سرازیر خواهد ساخت.

البته گمانه‌زنی و خبرها در خصوص فعالیت‌های اپل برای ساخت هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی مدت‌هاست به گوش می‌رسد؛ چنان که بلومبرگ در اواخر سال گذشته میلادی از استخدام آندره‌آ شوبرت (Andrea Schubert)، مدیر روابط عمومی و ارتباطات کمپانی متا با حدود 6 سال سابقه در این شرکت، خبر داده بود. خبری که چندی بعد و در ژانویه 2022 رنگ واقعیت به خود گرفت.

به باور کو هدست واقعیت ترکیبی اپل، محصول انقلابی جدید شرکت در زمینه لوازم الکترونیکی مصرفی خواهد بود. او در نهایت با صراحت بیشتری از تاریخ عرضه احتمالی هدست AR/MR اپل در ژانویه 2023 سخن گفته است و با توجه به سوابق مثبت او در این دست پیش‌بینی‌ها، می‌توان تا حدودی با این برآورد زمانی همراه شد.

این مباحث همه در حالی است که اپل هنوز هیچ خبر رسمی در این خصوص منتشر نکرده است. تحلیل‌گران پیش‌تر گزارش داده بودند که غول آمریکایی در حال آماده‌سازی یک نسخه مقرون به صرفه‌تر از این هدست برای عرضه در اوایل سال 2025 میلادی است. همچنین علاوه بر آن، هدست AR اپل نیز در حال آماده‌سازی و پیمودن گام‌های نهایی برای عرضه است. این دستگاه که از جمله محصولات اصلی اپل خواهد بود، بنابر پیش‌بینی‌ها تا سال 2024 میلادی معرفی خواهد شد.



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا