MWC 2022 – معرفی MatePad Paper کتاب‌خوان هواوی با پشتیبانی از قلم M-Pencil

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، کتاب‌خوان Ebook Reader ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی در آستانه MWC 2022 همزمان با رونمایی از PC آل این وان MateStation X و لپ‌تاپ‌های Matebook X Pro 2022 و Matebook E یک تبلت جدید به نام MatePad Paper نیز معرفی کرده که برخلاف دیگر میت‌پدهای معمول هواوی مجهز به صفحه‌نمایش‌های LCD و OLED از یک پنل جوهر الکترونیک یا e-Ink بهره می‌برد که آن را در دسته تبلت‌های محبوب کتاب‌خوان قرار می‌دهد. این دستگاه بدین‌ترتیب به‌صورت ویژه برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی طراحی شده و با پشتیبانی از قلم می‌توان یادداشت‌های دلخواهی را نیز به متون در حال مطالعه افزود. MatePad Paper البته یک تبلت تمام‌عیار با گزینه‌های ارتباطی متنوع و امکان نصب برنامه‌های مختلف است.

اگر با مفهوم کتاب‌خوان‌ها یا eBook readerها آشنایی ندارید، این دسته از ابزارهای دیجیتال در یک تعریف مختصر نوعی از تبلت‌ها به حساب می‌آیند که با به‌کارگیری گونه متمایزی از فناوری ساخت صفحه‌نمایش موسوم به جوهر الکترونیک یا e-Ink برای خواندن کتاب یا هر متن دیگری ایده‌آل بوده و نه‌تنها با ایجاد حسی کاملا مشابه صفحه کاغذ، امکان مطالعه طولانی‌مدت بدون ایجاد مشکل برای چشم را فراهم می‌آورند، بلکه در زیر نور مستقیم خورشید نیز کاملا خوانا مثل یک صفحه کاغذ واقعی به‌نظر می‌رسند. در طی سال‌های گذشته کتاب‌خوان‌های متعددی از سوی شرکت‌های مختلف به بازار عرضه شده که در صدر آن‌ها باید به دستگاه‌های کیندل آمازون اشاره کرد.

MatePad Paper از طراحی مدرن و پیشرفته‌‌ای بهره می‌برد که در کم‌تر کتاب‌خوان دیگری به‌چشم می‌‌خورد. حاشیه‌های دورتادور صفحه‌نمایش به‌جز سمت راست (که برای آسان‌تر در دست گرفتن دستگاه طراحی شده) کاملا حداقلی و اندک بوده و نسبت نمایشگر به بدنه 86.3 درصدی آن در این رده کم‌نظیر (و شاید بی‌نظیر) است. صفحه‌نمایش بزرگ با پشتیبانی از نمایش محتوای بیش‌تر در یک صفحه نیز نکته مثبت دیگری برای این مدل به حساب می‌آید. ابعاد این مدل که تنها در یک رنگ مشکی ارائه می‌شود، 6.65×182.7×225.2 میلی‌متر بوده و 360 گرم وزن دارد.

صفحه‌نمایش تبلت یک نمونه 10.3 اینچی با فناوری جوهر الکترونیکی‌ست که همانطور که اشاره شد مطابق انتظار از یک کتاب‌خوان، حسی مشابه کاغذ واقعی را ایجاد می‌کند. این صفحه‌نمایش البته برخلاف تقریبا تمامی نمونه‌های مشابه از نرخ رفرش هوشمندانه‌ای برخوردار است که نه‌تنها امکان مطالعه کتاب، بلکه قابلیت مرور وب، تماشای عکس و حتی مشاهده ویدئو را نیز فراهم می‌کند (هرچند مشخص نیست که چرا باید در چنین صفحه‌نمایشی به تماشای ویدئو پرداخت!) وضوح این صفحه‌نمایش 1404×1872 پیکسل بوده که به تراکم 227 پیکسل در هر اینچ می‌انجامد.

این صفحه‌نمایش با این‌‌که در حالت عادی مثل یک کتاب‌خوان معمولی نوری از خود متصاعد نمی‌کند اما از نور پس‌زمینه در آن صرفنظر نشده و برای مطالعه کتاب در تاریکی می‌توان از آن بهره گرفت. شدت این نور متغیر بوده و می‌توان آن را در 32 پله مختلف تنظیم کرد.

یکی از ویژگی‌های برجسته MatePad Paper، پشتیبانی آن از قلم M-Pencil نسل دوم هواوی است که پیش از این در برخی دیگر از تبلت‌های عادی این شرکت نیز ارائه شده بود. این قلم که به‌صورت مغناطیسی به گوشه دستگاه متصل می‌شود و می‌توان از آن برای ترسیم، حاشیه‌نویسی و نوت‌گذاری روی متون استفاده کرد مثل قبل از 4,096 سطح فشار مختلف پشتیبانی کرده و زمان تأخیر 26 میلی ثانیه‌ای آن نیز با وجود آن‌که نسبت به گوشی‌ها و تبلت‌های پرچمدار مجهز به قلم کم‌تر است اما برای یک کتاب‌خوان رقم ایده‌آلی به‌نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش این تبلت از جنس پلی متیل متاکریلات (PMMA) ساخته شده که جدا از شفافیت و استحکام بیش‌تر نسبت به شیشه، بافت متمایزی را ارائه می‌‌کند که در هنگام نوشتن و طراحی روی صفحه، حس طبیعی‌تر را به کاربران منتقل می‌کند. MatePad Paper از ضبط صدا نیز پشتیبانی می‌کند و به‌عنوان یک قابلیت جالب می‌توان همزمان با نوشتن روی صفحه، صدای ضبط شده خود را نیز به یادداشت افزود.

هواوی در مقابل نام سیستم‌عامل این تبلت از گذاره HarmonyOS 2 استفاده کرده که پیش از این در برخی دیگر از دیوایس‌های این کمپانی از گوشی‌های هوشمند تا تبلت‌ها نیز به‌کار گرفته شده و با این‌که می‌توان حدس زد که نسخه متن بازی از اندروید در پشت صحنه آن وجود داشته (و امکان نصب برنامه‌های مختلف نیز تلویحا به همین موضوع اشاره دارد) اما هواوی توضیح بیش‌تری در این زمینه ارائه نکرده است. MatePad Paper با قرارگیری در لیست دستگاه‌های موسوم به Super Device هواوی به‌صورت یک‌پارچه به دیگر محصولات این شرکت از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها متصل شده و با ظاهر شدن به‌عنوان یک درایو USB در این دیوایس‌ها امکان تبادل فایل‌هایی مثل یادداشت‌های و PDFهای حاشیه نویسی شده را به آسانی با گرفتن و رها کردن فایل (drag & drop) فراهم می‌کند.

یکی از ویژگی‌های نرم‌افزاری جالب توجه در مورد این کتاب‌خوان که پیش از این اغلب تنها در تبلت‌ها دیده شده، امکان جداسازی صفحه به دو قسمت مجزا در چپ و راست (از دید افقی) است که در یک سمت آن متن در حال مطالعه و در سمت دیگر صفحه‌ای برای نوشتن یادداشت با قلم در دسترس قرار می‌گیرد. از این ویژگی البته تنها در برخی برنامه‌ها می‌توان استفاده کرد. ویژگی تبدیل دست‌خط به متن تایپی، امکان قفل کردن نوشته‌ها (و باز کردن آن‌ها با لمس سنسور اثر انگشت)، امکان ترجمه متن (37 زبان به‌صورت آفلاین و 40 زبان به‌صورت آنلاین) و دسترسی به منابع کتاب توسعه داده شده از سوی هواوی و دیگر منابع خارج از این شرکت از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزاری MatePad Paper به حساب می‌آیند.

هواوی برای پردازش در MatePad Paper‌ به‌سراغ چیپ‌ست 7 نانومتری Kirin 820E رفته که از 3 هسته 2.22 گیگاهرتزی A76 و 3 هسته 1.84 گیگاهرتزی A55 تشکیل شده و گرافیک آن نیز از نوع Mali-G57 است. حافظه رم دستگاه 4 گیگابایت بوده و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد. سنسور اثر انگشت جای گرفته روی دکمه پاور جانبی، وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، درگاه اتصال سیمی USB-C، میکروفون‌های چهارگانه و اسپیکرهای دوگانه برخی دیگر از موارد قابل اشاره در مورد MatePad Paper را تشکیل می‌دهند. این تبلت فاقد ارتباطات سیم‌کارتی‌ست و برای اتصال به شبکه تنها به وای‌فای وابسته است.

باتری حاضر در این تبلت از ظرفیت 3,625 میلی آمپر ساعت برخوردار است که با وجود آن‌که در نگاه اول برای یک تبلت 10 اینچی بسیار اندک به‌نظر می‌رسد اما با توجه به کاربری اصلی دستگاه و حضور یک نمایشگر کم‌مصرف e-Ink همچنان با دوام بسیار بالایی روبرو می‌شویم تا جایی‌که هواوی از دوام 6 روزه باتری در حالت استفاده و 28 روزه در حالت Stand-by سخن می‌گوید. این باتری با یک شارژر سریع 22.5 واتی تغذیه می‌شود که به‌گفته شرکت سازنده در عرض 1.5 ساعت قادر به پر کردن باتری خواهد بود.

هواوی MatePad Paper همراه با قلم M-Pencil و پوشش موسوم به Folio Cover با قیمت 499 یورو به بازار اروپا عرضه خواهد شد.

منبع : Huawei


ایسام