گزارش کانترپوینت از کل درآمد بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2021 – از هر 1 دلار، 44 سنت در جیب اپل!

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، وان پلاس OnePlus ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مجموعه کانترپوینت در گزارشی که در روز جمعه 25 فوریه 2022 (6 اسفند 1400) در وب‌سایت این شرکت منتشر شده میزان درآمد حاصل از گوشی‌های هوشمند در کل سال 2021 را بررسی کرده است. مطابق این گزارش درآمد این بازار در سال گذشته در مجموع به 448 میلیارد دلار می‌رسد که 7 درصد رشد سالیانه و 20 درصد افزایش فصلی را شاهد بوده است. این رشد درآمد که همچنان در فضای محدودیت‌های مرتبط با COVID-19 و بحرانی جهانی کمبود قطعات به‌دست آمده بیش از همه چیز مدیون اقبال عمومی گسترده به گوشی‌های 5G بوده و از نقش اپل در آن نیز نمی‌توان به‌سادگی گذشت. به‌گفته این گزارش بیش از 85 درصد از این درآمد را 5 برند اصلی بازار و در صدر آن‌ها اپل، رقم زده‌اند.

قیمت فروش متوسط (ASP) گوشی‌های هوشمند در سال 2021 به‌گفته کانترپوینت با یک رشد 12 درصدی به 322 دلار رسیده که عمده علت آن را باید به سهم بالاتر گوشی‌های 5G (که عمدتا قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های 4G دارند)، نسبت داد. بخش دیگری از این افزایش قیمت همچنین به عرضه موفقیت آمیز گوشی‌های آیفون 13 اپل تعلق دارد. تعداد گوشی‌های 5G عرضه شده در سال 2021 به‌دلیل تأکید سازندگانی مثل شیائومی،‌ ویوو، اوپو و ریلمی بر برآورده ساختن نیازهای گسترده کاربران، مبنی بر ارائه گوشی‌های 5G ارزان‌قیمت، در بازارهای نوظهوری همچون هند، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و اروپای غربی، با افزایش چشمگیری روبرو شده است. طبق این آمار سهم گوشی‌های 5G از کل گوشی‌های هوشمند عرضه شده بازار در سال 2021 به رقم بی‌سابقه 40 درصد رسیده که کافی‌ست آن را با 18 درصد سال 2020 مقایسه کنیم تا به نقش کلیدی این گوشی‌ها در روند فعلی درآمدزایی بازار پی ببریم.

درآمد بازار گوشی‌های هوشمند براساس 5 برند برتر دنیا از 2017 تا 2021

از دیگر عوامل افزایش فیمت فروش متوسط باید به ادامه پاندمی کرونا اشاره کرد که برخی از مصرف کنندگان را برای ارتقاء دستگاه‌های خود (برای به‌دست آوردن تجربه کلی بهتر) در زمینه انجام آموزش، کار و سرگرمی از خانه متقاعد ساخته و به شکل‌گیری تقاضای بیش‌تر برای گوشی‌های میانی و پیشرفته منجر شده است. در نهایت باید به بحران جهانی کمبود قطعات اشاره کرد که چاره‌ای جز افزایش قیمت برای سازندگان بزرگ در برخی از گوشی‌های رده پایین و میانی باقی نگذاشته است.

در ادامه به بررسی میزان درآمدزایی پنج برند بزرگ بازار و سهم هریک آن‌ها در سه‌ماهه چهارم سال 2021 می‌پردازیم:

اپل

اپل با کسب درآمد فوق‌العاده 196 میلیارد دلاری با 35 درصد رشد سالیانه در صدر جدول درآمدزایی از گوشی‌های هوشمند قرار گرفته و به‌تنهایی 44 درصد از کل درآمد این بازار را به خود اختصاص داده است. به بیان دیگر از هر یک 1 دلار درآمد در دنیای گوشی‌های هوشمند، 44 سنت آن به اپل تعلق دارد! افزایش قیمت فروش متوسط (ASP) در محصولات اپل که به‌گفته کانترپوینت با 14 درصد رشد سالیانه به 825 دلار در سال 2021 منجر شده از جمله دلائل موفقیت اپل در این آمار بوده که باید آن را بیش از پیش به تقاضای بالا برای گوشی‌های 5G سری آیفون 12 و آیفون 13 این شرکت مرتبط دانست. اپل جدا از این، سهم خود را در بازارهای نوظهوری همچون هند، تایلند، ویتنام و برزیل نیز افزایش داده است.

Apple iPhone 13 Mini

سامسونگ

درآمد بخش موبایل سامسونگ در سال 2021 به‌گفته کانترپوینت به 72 میلیارد دلار رسید که نسبت به 64 میلیارد دلار سال قبل با افزایش دو رقمی روبرو شده است. قیمت فروش متوسط گوشی‌های این شرکت نیز حالا به 263 دلار رسیده که در مقایسه با سال 2020 با رشد 5 درصدی روبرو شده است. این شرکت به‌گفته کانترپوینت موفق به افزایش سهم بازار خود در رده میانی و پیشرفته بازار بوده و ارائه سری پرچمدار Galaxy S و افزایش سهم گوشی‌های 5G در این موفقیت نقش اساسی ایفا کرده‌اند. سال 2021 همچنین شاهد حضور دو گوشی تاشوی جدید از این شرکت با نام‌های Galaxy Z Fold3 5G و Galaxy Z Flip3 5G بود که هر دو در ارتقاء درآمد سامسونگ در این بازار تأثیرگذار بوده‌اند. برای مشخص شدن نقش این دو گوشی در درآمدزایی سامسونگ کافی‌ست به این نکته اشاره کنیم که تعداد گوشی‌های تاشوی عرضه شده این شرکت در سال 2021، سه برابر سال 2020 بوده است!

Samsung Galaxy Z Fold3 5G

شیائومی

شیائومی پس از اپل و سامسونگ با رشد 49 درصدی و کسب درآمد 36 میلیارد دلاری در سال 2021 (در مقایسه با تنها 24 میلیارد دلار در سال 2020) در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. کانترپوینت این رشد را بیش از همه چیز به افزایش عرضه و سهم بازار گوشی‌های پیشرفته و میانی این شرکت نظیر Mi 11X مرتبط می‌داند. در هند به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار این برند در دنیا، گوشی‌های 250 دلاری و گران‌تر با رشد سالیانه 39 درصدی روبرو شده و اینک 14 درصد از بازار هند شیائومی را به خود اختصاص داده‌اند. برای مقایسه بد نیست بدانیم که این رقم در سال پیش تنها 8 درصد بود.

Xiaomi Mi 11x

اوپو (شامل وان‌پلاس از سه‌ماهه سوم 2021 به این سو)

درآمد بخش موبایل اوپو در این بازه زمانی به‌گفته کانترپوینت به 37 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل افزایشی 47 درصدی را نشان می‌دهد. قیمت فروش متوسط کالاهایی این شرکت نیز به 259 دلار رسیده که در این زمینه نیز می‌توان از رشد سالیانه 15 درصدی سخن گفت. میزان عرضه گوشی‌های اوپو در دو حوزه قیمتی 400 تا 599 دلار و 600 تا 799 دلار به‌خصوص به‌لطف تقاضای بالا برای سری Find X3 ،Reno6 و خانواده OnePlus 9 با افزایش محسوسی روبرو شده و سهم گوشی‌های 5G در تولیدات این شرکت که سال پیش تنها 28 درصد بود حالا به بیش از 50 درصد رسیده است. اوپو همچنین در بازارهای تکامل یافته‌ای همچون ژاپن، چین و بخش‌هایی از اروپا (از جمله کشورهای شمال اروپا موسوم به Noric) نیز حضور فعال‌تری داشته که خود به افزایش درآمد و ارتقاء قیمت فروش متوسط دستگاه‌های این شرکت منجر شده است. وان‌پلاس در این میان به‌عنوان یک برند مستقل افزایش درآمد 33 درصدی را در سال 2021 تجربه کرده که بخش عمده‌ای از این موفقیت مدیون سری وان‌پلاس نورد و OnePlus 9 است.

Oppo Reno6 5G

ویوو

درآمد موبایلی ویوو در سال 2021 با افزایش 43 درصدی به 34 میلیارد دلار رسیده و قیمت فروش متوسط گوشی‌های این برند نیز در سالی که گذشت با رشد 19 درصدی، به 259 دلار رسیده است. کانترپوینت از استقبال مطلوب از گوشی پرچمدار X60‌ و سری S، عملکرد فوق‌العاده در بازار چین و سبد کالای متنوع در تمامی رده‌های قیمتی به‌‌عنوان عوامل موفقیت ویوو یاد کرده که در سال 2021 همزمان در هر دو مبحث درآمدزایی و تعداد عرضه در جایگاه پنجم شرکت‌های سازنده موبایل جای گرفت.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا