پیش‌بینی IDC از بازار تبلت و کروم‌بوک در سال 2021 – ادامه رشد به لطف کرونا

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، تبلت Tablet ، کروم بوک Chromebook
واحد خبر mobile.ir : همان طور که احتمالا می‌دانید، شیوع همه‌گیری کرونا تأثیر مثبتی بر بازار جهانی تبلت در سال 2020 داشت، زیرا مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارها و مدارس برای پیش‌برد اهداف خود در محدودیت‌های کرونایی، به استفاده از تبلت روی آوردند. همین امر موجب شد تا بازار جهانی تبلت – پس از اینکه چندین فصل متوالی را با افت پشت سر گذاشت – در سال 2020 با رشد دورقمی همراه شود. ظاهرا رشد بازار تبلت‌ها در سال 2021 نیز ادامه خواهد یافت. طبق پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی IDC – که روز سه‌شنبه 22 ژوئن 2021 (1 تیر 1400) در قالب گزارشی در وب‌سایت اصلی این مؤسسه منتشر شد – انتظار می‌رود عرضه تبلت در سال جاری میلادی 1.8 درصد رشد داشته باشد.

به گزارش بخش بررسی بازار جهانی دیوایس‌های کامپیوتری شخصی در مؤسسه IDC، با توجه به اینکه تقاضا برای خرید تبلت همچنان بالاست، انتظار می‌رود رقم عرضه تبلت در سال 2021 به 166.5 میلیون دستگاه برسد. در این میان، پیش‌بینی می‌شود عرضه کروم‌بوک‌ها – که تقریبا هم‌قیمت تبلت‌ها هستند – نیز با رشدی 33.5 درصدی در سال جاری میلادی به 43.4 میلیون دستگاه برسد. منظور از کروم‌بوک در گزارش IDC، نوت‌بوک‌هایی‌ست که به سیتم عامل Chrome OS مجهزند.

آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیلگر پژوهشی IDC، می‌گوید: «به دلیل تقاضای بی‌سابقه برای راه‌کارهای آموزشی و دورکاری، فروش تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها در سال 2020 افزایش چشمگیری داشت. امسال [هم] نیاز به دیوایس‌های با کارکردهای متنوع و در عین حال ارزان‌قیمت برای راه‌کارهای آموزشی و دورکاری پررنگ خواهد بود و این [امر] همچنان تقاضا برای این دیوایس‌ها را به دنبال خواهد داشت.» به گفته ناتاراج، پس از سال 2021، همراه با کند شدن تقاضا برای خرید تبلت و کروم‌بوک در جهت مقاصد کاری و آموزشی، انتظار می‌رود فروش این دو محصول مجددا با مشکل مواجه شود. همچنین، با کاهش محدودیت‌های کرونا، مصرف‌کنندگان صرف هزینه برای مسافرت و تفریحات دیگر را از سرگرفته و این امر به نوبه خود می‌تواند رشد عرضه تبلت و کروم‌بوک را تحت‌الشعاع قرار دهد.

پیش‌بینی بازار تبلت و کروم‌بوک از سه‌ماهه اول سال 2021 تا سال 2025

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر تحقیقاتی IDC، ضمن بیان این نکته که در سال 2021 شاهد اوج فروش تبلت و کروم‌بوک خواهیم بود، خاطرنشان کرد که هنوز هم فرصت‌های متعددی برای رشد هر یک از این دو محصول در آینده وجود دارد. به گفته اوبرانی، کروم‌بوک‌ها به سرعت خود را به عنوان دیوایسی کاربردی در محیط کار اثبات کرده‌اند و درست است که نمی‌توان آنها را در محیط کار جایگزین ویندوز یا مک کرد، اما حداقل انتظار می‌رود که کروم‌بوک رقیبی جدی برای آنها باشد، به‌ویژه در آن دسته از کارکردهای شغلی که عملکرد بالا و پشتیبانی از ورژن‌های قدیمی‌تر، در اولویت نیست. اوبرانی بر این باور است که با توجه به اینکه تبلت‌های جداشدنی (detachable) در حال حاضر از هر دو جنبه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شباهت بیشتری به PCها پیدا کرده‌اند، انتظار می‌رود این دیوایس‌ها همچنان در کانون توجه علاقه‌مندان به تبلت باقی بمانند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا