اچ پی اندروید را به نفع سیستم عامل وب او اس خود کنار می گذارد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1389/7/8
برچسب‌ها : پالم Palm ، وب او اس webOS ، اندروید Android ، ویندوز فون 7 Windows Phone 7 ، اچ پی HP

واحد خبر mobile.ir : پس از آنکه کمپانی هیولت-پاکارد (اچ پی) توانست کمپانی پالم را به مبلغ 1.2 میلیارد دلار به تملک خود در آورد وعده داد که بر روی سیستم عامل webOS پالم که برای گوشی های هوشمند این شرکت نظیر گوشی های Palm Pre و Palm Pixi ساخته شده بود سرمایه گذاری خواهد نمود.

بی گمان جیب های پر از پول غولی چون اچ پی نوید بخش آینده درخشانتری برای سیستم عامل webOS بود و اچ پی بسیار بهتر از خود پالم می توانست بر روی این سیستم عامل سرمایه گذاری نماید. البته اچ پی چیزی فراتر از استفاده از این سیستم عامل بر روی گوشی های هوشمند را در نظر داشت و کامپیوترهای لوحی و تبلت ها را هم به عنوان کاندیداهای جدید برای سیستم عامل webOS مد نظر خود قرار داده بود.

هر چند از زمان این وعده ها تا کنون چیزی نزدیک به 5 ماه می گذرد و کمپانی اچ پی هنوز محصولی مبتنی بر سیستم عامل webOS را روانه بازار نکرده است اما به نظر می رسد عزم خود را جزم نموده تا با تمام توان بر روی این سیستم عامل تمرکز کرده و محصولات مجهز به webOS را در آینده نه چندان دور عرضه نماید.

در مصاحبه ای که جان روبینستین رئیس واحد پالم کمپانی اچ پی -- که مسئول توسعه سیستم عامل webOS و محصولات مبتنی بر آن است -- با روزنامه انگلیسی فاینانشیال تایمز انجام داد تأکید نمود که تمرکز خود را بر روی این سیستم عامل قرار داده است.

وی همچنین اظهار نمود که قصد دارد تا در اوایل سال 2011 تبلتی مبتنی بر سیستم عامل webOS را روانه بازار نموده و پیش از آن تبلتی مجهز به سیستم عامل ویندوز را نیز عرضه خواهد نمود.

اما نکته قابل توجه دیگری که آقای روبینستین مطرح کرد کنار گذاشتن پروژه عرضه گوشی هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل توسط کمپانی اچ پی و نیز عدم عرضه تبلت مجهز به این سیستم عامل بود. کمپانی اچ پی ظاهراً با تمرکز بر روی سیستم عامل webOS قصد کنار گذاشتن سیستم عامل ویندوز را نیز از گوشی های جدید خود دارد.

Palm Pre

تصویر بالا: گوشی Palm Pre مجهز به سیستم عامل webOS

این تصمیم اچ پی می تواند برای هر دو کمپانی گوگل و مایکروسافت ناخوشایند باشد و سهم بالقوه این کمپانی ها را از بازار سیستم عامل موبایل کاهش دهد.

گوگل که این روزها با استقبال گسترده از سیستم عامل اندروید خود مواجه شده و به تازگی از خبر کنارگذاشته شدن سیمبیان توسط سونی- اریکسون و روی آوردن این کمپانی به اندروید مسرور شده بود تمایلی به از دست دادن مشتریان بالقوه سیستم عامل خود -- خصوصاً کمپانی غول پیکری نظیر اچ پی -- ندارد (اچ پی هم اکنون با ارزش کلی نزدیک به 96.50 میلیارد دلار یکی از بزرگترین کمپانی های فعال در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات به شمار می رود.)

کمپانی مایکروسافت نیز که اچ پی را به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری خود قلمداد می کند با توجه به استفاده اچ پی از سیستم عامل ویندوز موبایل بر روی انواع گوشی های iPAQ خود امیدوار به استقبال از سیستم عامل ویندوز فون 7 از طرف اچ پی بود. با این حال مایکروسافت اعلام نموده که از دست دادن اچ پی در بازار گوشی های هوشمند برای مایکروسافت چندان اهمیتی ندارد چراکه کمپانی اچ پی پیش از این سهم چندانی از تجارت گوشی های هوشمند نداشته است.

HP iPAQ Glisten

تصویر بالا: گوشی iPAQ Glisten اچ پی که به نسخه 6.5 سیستم عامل ویندوز موبایل مجهز است

آینده ثابت می نماید که این تصمیم بزرگ اچ پی تا چه حد صحیح بوده و آیا کمپانی هایی که به اندروید و ویندوز فون روی آورده اند پیروز میدان خواهند بود و یا کمپانی هایی که به تقویت بستر انحصاری خود پرداخته اند.