گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه نخست 2020 – گوش‌پوش‌ها بالاتر از ساعت‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنجشنبه 28 می 2020 (8 خرداد 1399) گزارش خود را از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه نخست سال 2020 منتشر کرد. گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایس‌های پوشیدنی، حاکی از آن است که طی اولین فصل از سال 2020، در مجموع 72.6 میلیون دستگاه دیوایس پوشیدنی وارد بازار جهانی شده که در مقایسه با رقم عرضه در سه‌ماهه نخست سال 2019 (یعنی 56 میلیون دستگاه)، 29.7 درصد رشد داشته است. البته این رشد، به شکل نامتوازنی در محصولات مختلف پوشیدنی توزیع شده است. به عنوان مثال، رشد در عرضه مچ‌بندها و دیوایس‌های مرتبط با گوش (hearables) به قدری زیاد بوده که بتواند افت عرضه ساعت‌های هوشمند و ساده را بی‌تأثیر کند.

Apple AirPods Pro

Apple AirPods Pro

به لطف عرضه محصولات جدیدی چون Fitbit Charge 4 و همچنین ارائه قیمت‌های مناسب از سوی برندهای معتبری مثل شیائومی و هواوی، عرضه مچ‌بندها در فصل اخیر 16.2 درصد رشد داشت. عرضه ابزارهای شنیدنی یا دیوایس‌های مرتبط با گوش (hearables یا گوش‌پوش‌ها) نیز در سه‌ماهه نخست با 68.3 درصد رشد همراه بوده و 54.9 درصد از مجموع بازار پوشیدنی‌ها را به خود اختصاص داده است.

idc wearables market report q1 2020

حجم عرضه و سهم بازار پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی در سه‌ماهه اول 2020 (عرضه به میلیون عدد)

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر تحقیقاتی IDC، رده دیوایس‌های مرتبط با گوش – یا در اصطلاح گوش‌پوش‌ها – ظاهرا در برابر کسادی ناشی از COVID-19 از خود انعطاف نشان داده و کمتر متأثر شده است. در فصل اخیر، اشتیاق فراوانی برای خرید گوش‌پوش‌های پیشرفته مشاهده شد. این پدیده صرفا به خاطر پخش صوت نبوده، بلکه این محصولات در افزایش بهره‌وری کاربران نیز مؤثر بوده، زیرا با توجه به اینکه بسیاری از افراد در دوران قرنطینه مجبور به انجام کار از خانه‌های خود بودند، به دنبال راهی می‌گشتند که در هنگام اتصال به اسمارت‌فون یا دستیارهای هوشمند خود، بتوانند صداهای محیطی را کاهش دهند.

گسترش ویروس COVID-19 همچنین تأثیر نامطلوبی بر عرضه ساعت‌های هوشمند و ساده داشت، زیرا قطعات و منابع بسیاری از این دیوایس‌ها با گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی مشترک بوده و تولید این قطعات در سه‌ماهه نخست (تحت تأثیر کرونا) افت نمود. اما علی‌رغم کاهش عرضه جهانی ساعت‌های هوشمند و ساده، عرضه این محصولات از سوی برخی برندها مثل هواوی، گارمین و هوامی، با رشد خوبی همراه شد. IDC این پدیده را به وابسته نبودن این برندها به بازار چین و گسترش کسب‌وکار آنها به آمریکا، اروپا و دیگر بخش‌های آسیا نسبت می‌دهد.

idc wearables market report q1 2020

حجم عرضه و سهم بازار پنج کمپانی برتر سازنده ساعت هوشمند در سه‌ماهه اول 2020 (عرضه به میلیون عدد)

به باور رامون تی. یاماس (Ramon T. Llamas)، مدیر تحقیقاتی IDC در گروه پوشیدنی‌ها، فشاری که هم‌اکنون متوجه بخش ساعت‌هاست، بار مسئولیت برندها در این زمینه را به نیمه دوم سال 2020 موکول می‌کند. این امر، فرصت مناسبی را به کمپانی‌ها می‌دهد تا محصولات و نحوه پیام‌رسانی خود را اصلاح کرده و آنها را با نیازهای مشتری، همطراز کنند. با توجه به اهمیت فراوانِ تندرستی و تناسب اندام در شرایط کنونی، شرکت‌های سازنده ساعت‌های هوشمند و ساده، ضمن بولد کردن قابلیت محصولات خود در حیطه سلامت و ورزش، می‌توانند راهنمای مردم برای رسیدن به یک زندگی سالم‌تر باشند.

در ادامه نگاهی داریم به جزییات عملکرد برندهای معروف در سه‌ماهه نخست سال 2020:

اپل

در فصلی که گذشت، اپل 21.2 میلیون دستگاه دیوایس پوشیدنی را وارد بازار جهانی کرد و با رشد سالیانه 59.9 درصدی و کسب 29.3 درصد از سهم این بازار، بار دیگر توانست در رتبه نخست بایستد. درست است که عرضه اپل واچ به دلیل مشکلات موجود در زنجیره تأمین، با افت 2.2 درصدی مواجه شد، اما موفقیت محصولات Beats و AirPods به اندازه‌ای بود که بتواند رشد منفی اپل‌واچ را خنثی کند. لازم به ذکر است، اپل در آینده نزدیک ظاهرا قرار است یک هدفون جدید (از نوع دور-گوشی یا Over-Ear) به نام AirPods Studio را روانه بازار کند.

Beats Studio 3

Beats Studio3

شیائومی

تعداد پوشیدنی‌های عرضه شده توسط شیائومی در فصل اخیر با 56.4 درصد رشد سالانه، به 10.1 میلیون دستگاه رسید و این کمپانی چینی پس از اپل در رتبه دوم جهانی ایستاد. 7.3 میلیون دستگاه از این پوشیدنی‌ها ساعت و مچ‌بند هستند. توسعه برند شیائومی در خارج از چین، در کنار ایجاد کانال‌های فروش آفلاین (علاوه‌بر فروشگاه‌های آنلاین) موجب شده تا شیائومی بتواند فاصله خود را با اکثر برندهای دیگر، زیادتر کند.

Xiaomi Mi Band 4

Xiaomi Mi Band 4

سامسونگ

عرضه 8.6 میلیون دستگاه پوشیدنی در سه‌ماهه نخست 2020، سامسونگ را – با 11.9 درصد از سهم بازار جهانی – به مقام سوم می‌رساند. جالب است بدانید، این حجم از عرضه در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 71.7 درصد افزایش داشته و با این حساب، رشد سالانه سامسونگ از تمام برندهای برتر بالاتر بوده است. در فصل اخیر، 74 درصد از مجموع پوشیدنی‌های عرضه شده سامسونگ، به گوش‌پوش‌ها اختصاص داشت که این میزان از عرضه در مقایسه با سهم 58.9 درصدی earwearها و hearableها از کل پوشیدنی‌ها سامسونگ در سه‌ماهه نخست سال قبل رشد محسوسی داشته است. جدیدترین نسل از ای‌یربادهای سامسونگ – با نام‌ تجاری Galaxy Buds و +Buds – با استقبال خوبی مواجه شده و بیش از 4 میلیون دستگاه از این دو مدل در فصل اخیر وارد بازار جهانی شده است.

Samsung Galaxy Buds Plus

+Samsung Galaxy Buds

هواوی

هواوی (و زیرمجموعه آن Honor) موفق شدند با عرضه 8.1 میلیون دیوایس پوشیدنی، عنوان چهارمین عرضه‌کننده بزرگ این محصولات در دنیا را به نام خود ثبت کنند. علی‌رغم قرنطینه سخت‌گیرانه در چین، عرضه پوشیدنی‌های هواوی در این کشور، به لطف حضور قدرتمند در فروش آنلاین و روابط نزدیک با خرده‌فروش‌ها، با رشد خوبی همراه شد. البته رشد هواوی به بازار چین محدود نبوده و این شرکت موفق شد در اروپا، آمریکای لاتین و دیگر بازارهای آسیا نیز به رشد مناسبی دست پیدا کند. هرچند، با توجه به فشارهای سیاسی از جانب چندین کشور، حضور طولانی‌مدت هواوی در بازارهای یادشده، نامعلوم خواهد بود. ناگفته نماند، در زمینه ساعت، میزان عرضه هواوی با رشد خیره‌کننده 118.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 2.6 میلیون دستگاه رسید و از این منظر، هواوی پس از اپل، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

Huawei Watch GT2

Huawei Watch GT2

فیت‌بیت

در فصلی که گذشت، 2.2 میلیون دستگاه پوشیدنی از سوی فیت‌بیت به بازار جهانی عرضه شد و این کمپانی را در جایگاه پنجم دنیا قرار داد. اما بر خلاف 4 برند قبلی، عرضه این حجم از دیوایس‌های پوشیدنی، در قیاس با 2.9 میلیون دیوایسی که این شرکت در سه‌ماهه نخست 2019 وارد بازار کرده بود، 26.1 درصد افت کرده است. به گفته کارشناسان IDC، این افت به دلیل آن است که بیشتر تولیدات این کمپانی آمریکایی در چین صورت گرفته و این کارخانه‌ها به مدت چند هفته در فصل اخیر با مشکل تأمین قطعات روبرو بودند. فیت‌بیت یکی از برندهای معتبر در عرصه پوشیدنی‌ها بوده و در کنار تکنولوژی خوش‌آتیه، مشتریان فراوانی دارد. اما نبود محصولات مرتبط با گوش (گوش‌پوش‌ها) در سبد تولیدات این برند و همچنین وجود رقبای قدرتمندی مثل اپل و سامسونگ در بازارهای کلیدی، جلوی رشد این کمپانی را گرفته است. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا