پیش‌بینی IDC از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2020 – افت 10.6 درصدی در نیمه نخست سال

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنج‌شنبه 27 فوریه 2020 (8 اسفند 1398) با انتشار گزارشی در وب‌سایت اصلی مؤسسه، پیش‌بینی خود از وضعیت بازار اسمارت‌فون در سال 2020 را اعلام کرد. بازگشت رشد به بازار جهانی – که برای سال 2020 پیش‌بینی شده بود – در حال حاضر به خاطر بلاتکلیفی‌های مربوط به افزایش شیوع ویروس کورونای جدید (موسوم به COVID-19)، تحت تأثیر قرار گرفته و شاید به این زودی‌ها محقق نشود. طبق این گزارش، حجم مجموع گوشی‌های هوشمندی که در سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شود به کمی بیش از 1.3 میلیارد دستگاه می‌رسد که با این حساب، انتظار می‌رود بازار جهانی در سال 2020 افتی معادل 2.3 درصد را متحمل شود.

کارشناسان IDC بر این باورند که شیوع COVID-19 منجر به افت سالانه 10.6 درصدی عرضه اسمارت‌فون در نیمه نخست سال 2020 می‌شود. البته به احتمال زیاد، با شتاب تکنولوژی 5G، بازار جهانی در سال 2021 به رشد بازمی‌گردد. بلاتکلیفی‌های حول ویروس COVID-19 موجب شده تا IDC سناریوهای خوش‌بینانه، احتمالی و حتی بدبینانه‌ای را برای بازار در نظر بگیرد. پیش‌بینی کنونی IDC با سناریوی احتمالی همراستا شده است. طبق این سناریو، به لطف بازگشت تدریجی کارگران چینی به کارخانه‌ها (علی‌رغم چالش‌های موجود در مقوله حمل و نقل)، انتظار می‌رود روند تولید و لجستیک بازار ظرف چند فصل آینده بهبود پیدا کند.

به احتمال زیاد، شوک ناشی از کاهش تقاضا در بازار چین تا چندین فصل ادامه خواهد یافت، اما با کمک محرک‌ها و سوبسیدهای دولتی، تا پایان سال قدری از این شوک کاسته خواهد شد. به گفته کارشناسان IDC، وضعیت عرضه اسمارت‌فون در بازار جهانی از نیمه دوم سال 2020، وارد روند بهبود خواهد شد که این پدیده را می‌توان U-شکل تلقی کرد. اما عرضه حقیقی گوشی‌ها – با در نظر گرفتن ماهیت فصلیِ عرضه‌ها – می‌تواند شکل متفاوتی داشته باشد.

به گفته سانجیتیکا سری‌واستاوا (Sangeetika Srivastava)، تحلیلگر پژوهشی ارشد مؤسسه IDC، ویروس COVID-19 دلیل دیگری برای ادامه روند نوسانات کنونی بازار بوده و رشد آن را در نیمه نخست سال تضعیف می‌کند. بدون شک، چین که بزرگ‌ترین بازار گوشی هوشمند در دنیا محسوب می‌شود بیشترین ضرر را از شرایط کنونی متحمل می‌شود، ولی دیگر مناطق بزرگ جغرافیایی نیز از اختلالات زنجیره تأمین بی‌نصیب نخواهند ماند. کمبود قطعه، بسته شدن کارخانه‌ها، حکم قرنطینه، لجستیک و محدودیت‌ در سفر از جمله موانعی محسوب می‌شوند که فروشندگان اسمارت‌فون را در تولید گوشی و عرضه دیوایس‌های جدید با مشکل مواجه می‌سازند. سری‌واستاوا ابراز امیدواری کرد که از سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، در پی بهبود شرایط وخیم ناشی از اپیدمی کرونای جدید و سرعت گرفتن گسترش طرح‌های 5G در سراسر دنیا، سناریوی مطرح شده نیز تثبیت شود.

تغییرات پیش‌بینی بازار گوشی‌های هوشمند در حد فاصل سال‌های 2020 و 2021

ماه‌های ژانویه و مارچ زمانی‌ست که تولیدکنندگان از مهم‌ترین پرچمداران خود رونمایی کرده و ضمن انجام تست‌های پیش‌تولید، نسبت به رفع عیب‌های محصولاتی که قرار است در نیمه نخست سال وارد بازار شوند، اقدام می‌کنند. حال، شرایط خاص کنونی موجب تغییر در برنامه شرکت‌ها برای عرضه محصولات‌شان در نیمه اول سال شده و این امر به احتمال زیاد عرضه محصولات کمپانی‌ها را در میان‌مدت و حتی درازمدت، تحت تأثیر قرار خواهد داد.

ویل وانگ (Will Wong)، مدیر پژوهشی دیوایس‌های مشتریان در بخش آسیا/اقیانوسیه IDC، در پیش‌بینی خود از چین – که به نوعی کانون زلزله کرونا به شمار می‌رود – برآورد کرده که بازار داخلی این کشور طی سه‌ماهه نخست سال 2020، تا حدود 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت نموده و حتی اگر خوشبینانه تصور کنیم که اوضاع در ماه مارچ بهبود پیدا کند، باز هم رسیدن به سطحی که بازار در سال گذشته قرار داشت، دشوار خواهد بود. به گفته وانگ، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند خرید خود را از کانال‌های فروش آنلاین انجام دهند. این خریدها سهم مضاعفِ چشمگیری از گوشی‌های فروخته‌شده در نیمه نخست سال 2020 را تشکیل داده و ممکن است رفتار مشتریان در خرید را برای همیشه تغییر دهد.

تفاوت در پیش‌بینی بازار موبایل برای سال 2020 در نوامبر 2019 و فوریه 2020

شیوع اپیدمی کرونا پایه‌های اقتصاد چین را سست خواهد کرد. در این میان بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط بیشترین ضرر را متحمل شده و نتیجه آن کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان IDC، در این آشفته بازار، کسب‌وکار بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال در صنعت موبایل – به‌ویژه شرکای کانال‌های خرده‌فروشی – بیش از سایرین تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در مقابل، فروشندگان موبایلی که بتوانند به شکل مؤثری به بهبود کانال فروش و دیگر شرکای خود کمک نموده و پس از پایان اپیدمی به تحکیم کسب‌وکارشان بپردازند، در درازمدت فرصت‌های بیشتری برای رشد خواهند داشت.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا