مایکروسافت کین را به تاریخ می سپارد

نمایش خبر

تاریخ : 1389/4/10
برچسب‌ها : ویندوز فون 7 Windows Phone 7 ، Microsoft Kin One ، Microsoft Kin Two ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : با گذشت کمتر از دو ماه از عرضه گوشی های کین توسط مایکروسافت، این کمپانی تصمیم به خاتمه تولید این گوشی های ناکام گرفت.

در بیانیه ای که مایکروسافت منتشر نمود آمده است:

«ما تصمیم گرفتیم تا منحصراً بر روی ویندوز فون 7 تمرکز نمائیم و بر خلاف تصمیم قبلی، در پائیز امسال [گوشی های] کین را در اروپا به فروش نمی رسانیم. علاوه بر این ما در حال تلفیق تیم کین با تیم ویندوز فون 7 هستیم تا ایده ها و فناوری های ارزشمند کین را در گوشی های آینده ویندوز فون بگنجانیم. ما برای فروش گوشی های فعلی کین به همکاری خود با کمپانی وریزون ادامه خواهیم داد.»

به نظر می رسد کمپانی وریزون وایرلس نتوانست تعداد زیادی از گوشی های کین را به فروش برساند و به همین دلیل اخیراً قیمت این گوشی ها را کاهش داده بود.

گوشی های کین حاصل سالها کار بر روی پروژه سرّی "Pink" و صرف چند صد میلیون دلار برای خرید کمپانی Danger توسط مایکروسافت بود. این گوشی ها با هدف قرار دادن بازار موبایل برای جوانانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و نیازی به امکانات یک گوشی هوشمند تمام عیار ندارند به بازار عرضه شدند ولی بر خلاف تصور مایکروسافت و با وجود هزینه های هنگفت تبلیغات اینترنتی و تلویزیونی نتوانستند جایگاه مناسبی را در بازار به خود اختصاص دهند. برخی منابع میزان فروش این گوشی ها را تا کنون بین 1,000 تا 10,000 عدد تخمین زده اند که بسیار پائین تر از انتظارات بوده است و به نوعی یک فاجعه است (این ارقام را مقایسه کنید با پیش فروش گوشی آیفون 4 که در یک روز که بالغ بر 600,000 عدد بود.)

Microsoft Kin One and Kin Two

گوشی های کین در دو مدل Kin One و Kin Two -- که شاید بتوان آنها را گوشی های نیمه هوشمند نامید -- به بازار عرضه شدند و از نقاط ضعف زیادی برخوردار بودند. به عنوان مثال امکان نصب برنامه بر روی آنها وجود نداشت و امکانات شبکه اجتماعی نیز به گونه ای ناقص بر روی آنها وجود داشت. حتی این گوشی ها فاقد تقویم بودند.

البته برخی محاسن گوشی های کین را نیز نباید نادیده گرفت. به عنوان مثال Kin Studio -- یک واسط اینترنتی که نسخه ای پشتیبان از اطلاعات را بصورت سازماندهی شده در یک خط زمانی (timeline) همراه با برچسب زمانی بر روی سرورهای مایکروسافت ذخیره می کند -- از امکانات خوبی بود که مایکروسافت برای این گوشی ها فراهم نموده بود و احتمالاً با تلفیق تیم های کین و ویندوز فون می توانیم شاهد انتقال نقاط قوت کین به ویندوز فون باشیم.

Microsoft Kin One

شاید یکی دیگر از دلایل ناکامی گوشی های کین را بتوان عرضه آنها در زمانی نامناسب دانست. عرضه این گوشی ها تقریباً با عرضه گوشی های پرتوانی نظیر HTC Evo 4G و پیش فروش نسل بعدی گوشی های Droid و زمزمه عرضه گوشی iPhone 4 همراه شد که طبیعتاً می توانست تأثیر زیادی بر روی کاهش فروش گوشی های دیگر بگذارد.

چشم امید مایکروسافت در عرصه موبایل اینک به ویندوز فون 7 دوخته شده است. با تغییر مدیریتی که در ماه می در رأس تیم موبایل این کمپانی رخ داد و طی آن دو مدیر اجرایی اصلی این تیم مایکروسافت را ترک کرده و اندی لیز با مسئولیت گزارش مستقیم به استیو بالمر -- مدیر عامل مایکروسافت -- مدیریت بخش موبایل مایکروسافت را بر عهده گرفت می توان شاهد تغییر سیاست این کمپانی در بازار پر رقابت گوشی های موبایل بود. شاید حذف کین از صحنه نیز بخشی از این سیاست جدید باشد.

Andy Lees

تصویر بالا: اندی لیز مدیر جدید بخش موبایل مایکروسافت



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا