معرفی اسمارت‌فون Meizu Zero – بدون پورت، بدون دکمه، بدون منفذ!

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 845 Snapdragon 845 ، میزو Meizu

واحد خبر mobile.ir : در دنیای گوشی‌های هوشمند، خلاقیت و نوآوری انتهایی ندارد. هر روز شاهد عرضه اسمارت‌فون‌هایی هستیم که با امکانات خلاقانه خود، قصد دارند مشتری‌های بیشتری را جلب کنند. در این میان، برندها سعی دارند از بقیه جلو زده و نوآوری‌ها را به نام خود ثبت کنند. با اینکه طی روزهای اخیر خبرهای فراوانی از عرضه اسمارت‌فون جدید Vivo بدون هیچ‌گونه درگاهی به گوش می‌رسید، اما این میزو بود که دنیای فناوری را متعجب کرد. کمپانی Meizu در روز چهارشنبه 23 ژانویه 2019 (3 بهمن 1397) از تولید نخستین اسمارت‌فون خود در سال جدید میلادی با نام Meizu Zero خبر داد. ظاهرا این محصول، نخستین گوشی هوشمندی‌ست که بدون هیچ‌ دکمه و درگاهی به تولید می‌رسد.

Introducing Meizu Zero

به عبارت دقیق‌تر، در بدنه Meizu Zero هیچ برآمدگی یا منفذی دیده نشده و بدنه آن از سرامیک یک‌تکه ساخته شده است (نام Zero به همین دلیل برای این گوشی انتخاب شده است زیرا تعداد پورت‌ها، دکمه‌ها یا منافذ، حقیقتا صفر است). همین ویژگی – که مهم‌ترین خصوصیت Meizu Zero محسوب می‌شود – ساختار بسیاری از اجزای گوشی را تحت تأثیر خود قرار داده، که در برخی موارد این تأثیر مثبت بوده و البته در بعضی موارد نیز چندان کاربرپسند به نظر نمی‌رسد.

با توجه به آنچه گفته شد، Meizu Zero فاقد جک هدفون است. این مسأله چیز جدیدی نبوده و اسمارت‌فون‌های متعددی پیش از این بدون جک هدفون وارد بازار شده‌اند. اما نکته‌ای که ممکن است کمی غیرمتعارف به نظر برسد، آن است که میزو هیچ‌گونه پورت ارتباطی را در این دستگاه در نظر نگرفته است؛ نه microUSB و نه USB Type-C. با این حساب، امکان تبادل داده بین گوشی و کامپیوتر از طریق کابل وجود نداشته و دست کاربر در برخی موارد بسته خواهد شد (به عنوان مثال، امکان فلش کردن یک ROM جدید، حداقل به روش‌های عادی دیگر وجود ندارد). البته در صورت پشتیبانی کامپیوتر از بلوتوث، امکان جفت شدن آن با Meizu Zero وجود دارد، زیرا این دستگاه از بلوتوث نسخه 5 پشتیبانی می‌کند. اما این سؤال پیش می‌آید که شارژ کردن Meizu Zero بدون داشتن پورت USB چگونه خواهد بود؟

Introducing Meizu Zero

بدیهی‌ست که چاره‌ای نمی‌ماند جز شارژ بی‌سیم. به گفته شرکت سازنده، Meizu Zero از فناوری شارژ بی‌سیم 18 واتی برخوردار است که حتی از شارژ وایرلس 10 واتی در اسمارت‌فون Google Pixel 3 نیز سریع‌تر بوده و می‌توان گفت، سریع‌ترین شارژ بی‌سیم در بین اسمارت‌فون‌های مدرن حال حاضر دنیاست. با این اوصاف، وجود پد شارژر برای Meizu Zero حیاتی بوده و شرکت سازنده چنین پدی را به همراه گوشی در داخل جعبه آن لحاظ خواهد کرد.

پد شارژر سفید رنگ میزو ظاهر شکیلی داشته و در نگاه اول، به "مجیک موس" اپل شباهت دارد. جالب است بدانید میزو در طراحی این پد توجه فراوانی به جزییات داشته و حتی به فکر برآمدگی لنز دوربین در پشت دستگاه هم بوده است؛ فرورفتگی کوچکی که در قسمت بالایی پد مشاهده می‌شود به همین دلیل است تا گوشی به شکل کامل روی پد، فیت شود. شکی نیست که شارژ وایرلس فناوری مدرن‌تری‌ست، اما میزو با این کار، گزینه شارژ سریع از طریق کابل را از کاربر می‌گیرد. به‌علاوه، برای شارژ کردن گوشی در محل کار، اماکن عمومی و ...، نمی‌توان شارژر معمولی دیگران را قرض گرفت.

Introducing Meizu Zero

با توجه به آنچه که در ابتدا گفته شد، نباید انتظار داشت که در این گوشی اسلات سیم‌کارت و کارت حافظه وجود داشته باشد. میزو برای حذف اسلات سیم‌کارت، ایده سیم‌کارت الکترونیک یا eSIM را در این دستگاه پیاده کرده است. لذا کاربر دیگر به سیم‌کارت فیزیکی نیازی نداشته و eSIM قبلا توسط شرکت سازنده در دیوایس کار گذاشته شده است (درست مثل آیفون‌های جدید). بدیهی‌ست که با حذف اسلات سیم‌کارت، جایی برای کارت حافظه باقی نمانده و بنابراین کاربر باید به همان حافظه داخلی Meizu Zero اکتفا کند. ناگفته نماند میزان حافظه داخلی و RAM دستگاه هنوز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است.

Introducing Meizu Zero

میزو در این گوشی دکمه‌های پاور و ولوم را نیز حذف کرده و به جای آنها از پنل‌های خازنی لمسی در لبه‌های دستگاه استفاده نموده است. ساز و کار این پنل‌ها – یا به تعبیر برخی کارشناسان، دکمه‌های فشاریِ مجازی – به این ترتیب است که کاربر با فشار دادن لبه‌های دستگاه می‌تواند عملکرد دکمه‌های پاور و ولوم را شبیه‌سازی کند. این تقریبا همان رویکردی‌ست که اچ‌تی‌سی در گوشی HTC U12+ در پیش گرفته بود، با این تفاوت که در محصول HTC دکمه‌های پاور و ولوم، در عین برجسته بودن به تماس نیز حساس بودند، اما در گوشی جدید میزو، هیچ گونه برآمدگی دیده نمی‌شود. نکته جالب‌تر آنکه این قابلیت در هر دو لبه اسمارت‌فون Meizu Zero وجود داشته و به یک لبه از دیوایس محدود نشده است. ناگفته نماند، میزو به منظور شبیه‌سازی هر چه بیشتر فشار دادن دکمه‌های پاور و ولوم، از بازخورد لمسی نیز کمک گرفته است (مثل دکمه مجازی home در دیگر اسمارت‌فون‌های میزو، پرچمدارهای اخیر سری Galaxy و آیفون‌های سری 7).

Introducing Meizu Zero

تا اینجا متوجه شدیم که در این گوشی اثری از جک هدفون، پورت USB، اسلات سیم‌کارت، دکمه پاور و دکمه ولوم دیده نشده و وعده میزو مبنی بر بدون منفذ بودن گوشی عملی شده است. اما برنامه میزو برای حذف منافذ اسپیکر و خروجی صدای گوشی چه خواهد بود؟ باید بگوییم، این کار به شکلی کاملا حرفه‌ای با استفاده از تکنولوژی جدیدی که شرکت سازنده به آن mSound 2.0 می‌‌گوید محقق شده است. برای این منظور، میزو در زیر لایه نمایشگر یک مبدل پیزوالکتریک کار گذاشته که با استفاده از صفحه نمایش و ارتعاشات، صدا تولید می‌کند (مثل طرحی که برندهای شارپ و شیائومی در گوشی‌های Aquos Crystal و Mi Mix اجرا کردند). سامسونگ نیز چنین قابلیتی را با استفاده از نمایشگرهای OLED خود در تابستان سال 2018 به نمایش گذاشته بود.

تمام عواملی که ساختاری جدید بر این گوشی تحمیل کرده بود را از نظر گذراندیم. حال می‌پردازیم به سایر مشخصات آن. Meizu Zero از یک نمایشگر 5.99 اینچی AMOLED بهره می‌برد که زیر لایه آن یک حسگر اثر انگشت کار گذاشته شده است. البته گزینه احراز هویت از طریق تشخیص چهره نیز وجود دارد. میزو در ساخت این گوشی از چیپ‌ست قدرتمند اسنپ‌دراگون 845 استفاده کرده است.

در پشت دستگاه دوربینی دوگانه، متشکل از یک دوربین 12 مگاپیکسلی (با سنسور IMX380 سونی) و یک دوربین 20 مگاپیکسلی (با سنسور IMX350 سونی) قرار گرفته و رزولوشن دوربین جلو نیز 20 مگاپیکسل عنوان شده است. Meizu Zero با کسب درجه حفاظت IP68، این اطمینان را به کاربر می‌دهد که در برابر غوطه‌ور شدن در آب هم از خود مقاومت نشان دهد (توجه داشته باشید که باتوجه به عاری بودن گوشی از هر نوع خلل و فرج، برای رسیدن به این درجه از مقاومت، نیازی به مهر و موم کردن پورت‌ها و دکمه‌ها نبوده است). درباره ظرفیت باتری دستگاه، هنوز اطلاعاتی در دست نیست. RAM و حافظه داخلی نیز به همین ترتیب.

Introducing Meizu Zero

بدون در نظر گرفتن این 3 مورد – که فعلا نامعلومند – سایر مشخصات Meizu Zero از وجود یک پرچمدار خبر می‌دهند. مخصوصا بدنه یک‌تکه و بدون منفذ، این گوشی را به معنای واقعی کلمه از سایر پرچمدارها متمایز می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که میزو در توصیف اسمارت‌فون جدید خود می‌گوید: «Meizu Zero مثل یشم طبیعی‌ست، بی هیچ نشانی از کنده‌کاری‌های مصنوعی. این [محصول] بیانی تمام و کمال است از گرایش‌های طراحی در آینده.»

گوشی هوشمند Meizu Zero در دو رنگ سفید و مشکی به تولید خواهد رسید. علی‌رغم رونمایی رسمی از این گوشی در چین، باید به این نکته توجه داشت که Meizu Zero در حال حاضر یک کانسپت بوده و هنوز تاریخ مشخصی برای عرضه این محصول تعیین نشده و هیچ قیمتی برای آن پیش‌بینی نشده است. از طرفی، به گفته میزو، تاریخ دقیق عرضه این گوشی در چین، به چگونگی پذیرش استاندارد eSIM در این کشور بستگی خواهد داشت.

Introducing Meizu Zero

در پایان، ناگفته نماند یک روز پس از رونمایی از Meizu Zero، کمپانی Vivo اسمارت‌فون Vivo Apex 2019 را به دنیای صنعت معرفی کرد. این گوشی نیز همانند محصول جدید میزو، بدون پورت و منفذ طراحی شده است. در سال 2018، دنیای اسمارت‌فون برای نزدیک‌تر شدن به نمایشگر فول-اسکرین، خلاقیت‌هایی مثل دوربین pop-up و مکانیسم‌های کشویی را شاهد بود. باید منتظر ماند و دید که سال 2019 چه نوآوری‌های دیگری را در این عرصه در بر خواهد داشت.  

منبع : Meizu


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا