گزارش IDC از بازار اسمارتفونها در سهماهه نخست سال 2016 - دنیا در دست چینیها
نمایش خبر
تاریخ : 1395/3/4 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 27 آوریل 2016 (8 اردیبهشت 1395) گزارش خود را از فروش جهانی اسمارتفونها در سهماهه نخست سال 2016 منتشر کرد. طبق این گزارش در اولین فصل از سال 2016، در مجموع 334.9 میلیون تلفن همراه هوشمند از طرف شرکتهای تولیدکننده وارد بازار شده که در مقایسه با 334.3 میلیون دستگاه اسمارتفونی که در مدت مشابه سال 2015 به بازار تزریق شده بود، اندکی افزایش داشته است. این افزایش ناچیز، کمترین میزان رشد سالانه فروش جهانی اسمارتفون محسوب میگردد. IDC این رشد حداقلی را به اشباع بازار اسمارتفون در بازارهای توسعه یافته و افت سالانه اپل و سامسونگ (بزرگترین پیشروهای بازار موبایل) نسبت میدهد.
شاید بتوان گفت بزرگترین تغییر در بازار، اضافه شدن برندهای کمتر شناخته شده چینی Oppo و Vivo در جمع مدعیان باشد که موفق شدند جایگاههای چهارم و پنچم برترین تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند -- که قبلا در اختیار لنوو و شیائومی بود -- را از آن خود کنند. همزمان با ارتقا بازار چین، تمایل برای خرید اسمارتفون در این کشور نیز به دلیل تولید بیش از اندازه به طور محسوسی فروکش کرده است. رشد سالانه ارائه اسمارتفون از سوی سازندگان به بازار چین در سال 2013 در حدود 62.5 درصد بود که در سال 2015 این میزان به 2.5 درصد افت نمود. در مقابل، ASP یا متوسط قیمت فروش گوشیهای هوشمند در این کشور از 207 دلار در سال 2013، به 257 دلار در سال 2015 افزایش پیدا کرد.
پنج کمپانی برتر عرضهکننده گوشیهای هوشمند در سهماهه اول سال 2016
ملیسا چاو (Melissa Chau)، مدیر ارشد تحقیقات در بخش Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker مؤسسه IDC، معتقد است با توجه به منحنی روند تکامل اسمارتفون در چین، کمپانیهایی امکان رشد دارند که بتوانند به مشتریان سطح بالا (که تعدادشان رو به افزایش است) خدمات رسانی کنند. کمپانی لنوو در سال 2013 با متوسط قیمت فروش زیر 150 دلار به سوددهی رسید و پس از آن شرکت شیائومی با متوسط قیمت فروش زیر 200 دلار در سالهای 2014 و 2015 جا پای جای لنوو گذاشت. هم اکنون نیز برندهایی نظیر هواوی، OPPO و vivo -- که عمدتا در محدوده زیر 250 دلار گوشی تولید میکنند -- مستعد آن هستند که سال 2016 را با قدرت سپری کنند. به گفته چاو، اگر این کمپانیهای جدید خواهان ادامه همین مسیر هستند نباید دست از تلاش کشیده و به داشتههای خود اکتفا نمایند، چرا که عرصه پویای اسمارتفون حتی به برندهای دارای کاربران تضمینشدهای نظیر شیائومی نیز ثابت کرده که حفظ وفاداری مشتری به یک برند خاص کاری دشوار است.
آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، از مدیران تحقیقاتی در گروه Mobile Phone موسسه IDC، بر این باور است که بسیاری از این برندها عملا خارج از چین ناشناخته بوده و چنانچه آرزوی گرفتن جای اپل و سامسونگ را دارند، بایستی از توانایی بالایی در ورود به بازارهای به تکامل رسیدهای مانند آمریکا و اروپای غربی برخوردار باشند. هواوی ثابت کرده است که میتواند دیوایسهای بسیار پیشرفتهای را به فروش برساند. در کشور چین، هواوی هم اینک به عنوان یک برند پیشرفته مطرح بوده، اما در حال حاضر این کمپانی پا را از چین فراتر گذاشته و با افزایش کیفیت ساخت، دست به تولید محصولات پیشرفتهای نظیر Nexus 6P زده که در سرتاسر جهان به فروش میرسد. وی افزود: «در حالی که هواوی از حیث شناختهشده بودن در ]سطح[ بینالمللی ]از بقیه برندهای چینی[ جلوتر است، فروش عمده گوشیهای چینی در خارج از این کشور برای بسیاری از این برندها همچنان به صورت یک چالش بزرگ باقی مانده است، خواه این برند شیائومی، لنوو، OPPO و یا vivo باشد. وقتی صحبت از توسعه بینالمللی به میان میآید، توانایی این برندها در پیشبرد رشد محلی دیگر کارایی ندارد. بازار بینالمللی جایی است که برندسازی ]محصولات[ پیشرفته به سرعت به رقابت بر سر قیمت تبدیل میشود.»
عملکرد برندهای برتر اسمارتفون در نخستین فصل سال 2016 به شرح زیر است:
سامسونگ: به رغم کاهش سالانه 0.6 درصدی در ورود گوشیهای سامسونگ به بازار، این کمپانی با عرضه 81.9 میلیون دستگاه اسمارتفون همچنان جایگاه نخست خود در بازار تلفنهای همراه هوشمند را حفظ کرده است. گوشیهای جدید Galaxy S7 و S7 edge در ماه مارچ فروش خوبی داشته و اپراتورهای عرضهکننده نیز با اقدامات گسترده تبلیغاتی خود در افزایش فروش این مدلها بیتأثیر نبودهاند. با توجه به آمار خوب فروش اولیه این دو محصول، به نظر میرسد ویژگیهایی از قبیل بهکارگیری دوباره کارت حافظه و ضد آب بودن این گوشیها نتیجه بخش بوده است. گفتنی است سامسونگ با تولید گوشیهای مقرون به صرفه سری J عملکرد خوبی در بازارهای نوظهور نیز داشته و در جستوجوی جذب کردن خرید-اولیها و افرادی که به دنبال خرید گوشیهای ارزان قیمت هستند است.
گلکسی S7 و گلکسی S7 edge
اپل: تعداد آیفونهای تولیدی اپل از 61.2 میلیون دستگاه در سهماهه نخست سال 2015 به 51.2 میلیون دستگاه در سهماهه نخست سال 2016 کاهش یافت که از افتی 16.3 درصدی حکایت میکند. با وجود ویژگیهای جدیدی که در مدلهای S شاهد آن هستیم، امکان دارد این ذهنیت برای دارندگان iPhone 6 و 6 Plus به وجود آمده باشد که ارتقا به 6S در حال حاضر موجه نباشد. همچنین اپل در ماه مارچ از جدیدترین مدل آیفون موسوم به آیفون SE رونمایی کرد. به نظر میرسد این اسمارتفون در بسیاری از بازارهای نوظهور -- که معمولا گوشیهای اپل کالایی گران به شمار میروند -- بتواند رقابت خوبی با گوشیهای همقیمت اندرویدی داشته باشد. میتوان گفت آیفون SE تمام امکانات S6 را در ظاهری کوچکتر گرد آورده و همچنین کاربرانی را مورد هدف قرار داده که به داشتن گوشیهای کوچکتر تمایل دارند. البته ناگفته نماند که آیفون SE با قیمت 399 دلار، رقابت شدیدی با دیوایسهای پایینقیمت همرده (به ویژه سازندگان چینی و هندی) خواهد داشت. تیم کوک، مدیر عامل اپل، در نشست اعلام نتایج مالی شرکت به این نکته اشاره کرد که تأثیر SE بر میزان عرضه آیفون، در دومین فصل از سال 2016 مشهود خواهد بود.
اپل آیفون SE
هواوی: ادامه سلطه هواوی بر بازار موبایل چین از یک سو و حضور فزاینده این برند در بازارهای خارجی از سوی دیگر منجر به آن شد که این شرکت در سهماهه نخست سال 2016 رتبه سوم تولیدکنندگان اسمارتفون در دنیا را از آن خود کند. هواوی در سهماهه اخیر موفق شد 27.5 میلیون دستگاه اسمارتفون را وارد بازار نماید که در مقایسه با 17.4 میلیون دستگاه اسمارتفونی که در مدت مشابه سال گذشته وارد بازار کرده بود، رشد سالانه 58.4 درصدی داشته است. به نظر میرسد رویکرد دوسویه هواوی (تأکید بر تولید هر دو دسته دیوایسهای پیشرفته و ردهپایین) در چین و بسیاری از بازارهای توسعهیافته اروپا جواب داده است. عرضه اخیر اسمارتفون P9 -- که دوربین آن با همکاری شرکت آلمانی Leica ساخته شده -- تیر دیگری در ترکش هواوی برای رقابت با اپل و سامسونگ است. دیوایسهای پیشرفتهای نظیر P9، گوشیهای سری Mate و Nexus 6P به همراه دیوایسهای ردهپایین این شرکت مانند گوشیهای برند Honor موجب مقبولیت و نفوذ بیشتر هواوی در بازارهای جهانی خواهند شد.
هواوی P9
OPPO: کمپانی چینی OPPO از سال 2011 اقدام به عرضه اسمارتفون نموده است. با وجود اینکه تمرکز اصلی این شرکت روی تولید گوشی برای داخل چین است، از سال 2012 شاهد عرضه بینالمللی گوشیهای OPPO نیز بودهایم. محصولات این شرکت در ابتدا تنها به تایلند صادر میشد. پس از مدتی دایره نفوذ OPPO بیشتر شده و بازارهای جنوبشرق آسیا و اخیرا هم دیگر کشورهای آسیایی، منطقه خاورمیانه و آفریقا را در بر گرفته است. تمرکز OPPO بر تقویت شراکت با کمپانیهایی که در بازاریابی و فروش دست دارند قرار گرفته که با پشتیبانی شدن بودجه بازاریابی کلان و اسپانسرینگ در حوزههای سرگرمی و تفریحات به بیشتر دیده شدن این برند انجامیده است و این برند موفق شده تا تقریبا 20 درصد از اسمارتفونهای تولیدی خود در سال 2015 را به بازارهای جهانی صادر نماید. توسعه OPPO در خود چین نیز از طریق کانالهای آفلاین و حضور در شهرها و مناطق سطح پایین محقق شد. گفتنی است این شرکت در سهماهه نخست سال 2016، تعداد 18.5 میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند را وارد بازار کرد که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته (عرضه 7.3 میلیون دستگاه به بازار) رتبه چهارمین تولیدکننده برتر اسمارتفون در جهان را کسب نموده و به رشد سالانه 153.2 درصد دست یافته که از این حیث حتی از اپل، سامسونگ و هواوی نیز پیشی گرفته است.
Oppo R9 Plus
vivo: شرکت چینی vivo نیز همانند OPPO از سال 2011 شروع به عرضه اسمارتفون نموده اما بر خلاف OPPO، تمایل چندانی به صادرات نداشته و بیشتر روی بازار داخلی چین متمرکز شده است. vivo نخستین بار در سال 2014 حضور در بازارهای جنوب شرق آسیا و هند را تجربه کرد. در سال 2015 کمتر از 10 درصد از مجموع گوشیهای عرضه شده vivo به خارج از چین صادر شدند. vivo هماکنون در چین به عنوان تولیدکننده گوشیهای نسبتا پیشرفته مطرح بوده و به عنوان مثال یکی از پرفروشترین پرچمدارهای این شرکت به نام X5Pro با قیمتی در حدود 300 دلار، در بین گرانقیمتترین گوشیها قرار میگیرد. همانند OPPO، کمپانی vivo نیز در خردهفروشی و بازاریابی در بازارهای سطح پایین قدرتمند ظاهر شده و این امر یکی از عوامل رشدش محسوب میگردد. یکی از وجوه تمایز محصولات vivo، تمرکز این شرکت روی کیفیت صدای گوشیهاست،. کمپانی vivo موفق شد تعداد 14.3 میلیون دستگاه اسمارتفون را در سهماهه اخیر وارد بازار نماید که در مقایسه با تعداد گوشیهای عرضه شده توسط این شرکت در مدت مشابه سال قبل (6.4 میلیون دستگاه) به رشدی معادل 123.8 درصد دست یافته است.
vivo X6S Plus
- تغییر هویت بصری ردمی با لوگوی جدید و ارتقاء سری K به رده پرچمداران با REDMI K80 Pro
- معرفی nubia V70 Design با ظاهر چرمی، صفحهنمایش 120 هرتزی و حافظه 256 گیگابایتی
- معرفی Tecno Pop 9 با صفحهنمایش 6.67 اینچی 90 هرتزی فقط 80 دلار!
- معرفی Nubia Watch GT – ساعت ارزانقیمت ZTE با پنل 1.43 اینچی AMOLED
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh