گزارش موسسه CIRP از ترکیب مشتریان آیفون 6 و آیفون 6 پلاس
نمایش خبر
تاریخ : 1393/9/10 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | CIRP (Consumer Intelligence Research Partners) ، Apple iPhone 6 ، Apple iPhone 6 Plus ، اپل Apple |
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی اطلاعات مصرفکنندگان (CIRP) در تازهترین پژوهش خود ترکیب مشتریان آیفون 6 و آیفون 6 پلاس را مورد بررسی قرار داده است.
یکی از بخشهای اصلی تجارت فناوری در جهان امروز تحقیقات بازار است. در بخشهای مختلف این تحقیقات، ترکیب مشتریان و علایق یا نحوه استفاده قبلی آنها مورد توجه قرار میگیرد تا چرخشهای خرید و افزایش یا کاهش سهم بازار هر کمپانی در نسبت با رقبا تعیین گردد. تحقیق موسسه CIRP نیز در همین راستا قابل تحلیل است. مطابق این پژوهش که به صورت سالانه انجام میشود، در نظرسنجی مورخ 12 نوامبر (21 آبان) درصد کمی از خریداران سری جدید گوشیهای آیفون در مقایسه با سال گذشته از دستگاههای اندرویدی به محصولات اپل روی آوردهاند.
کمپانی اپل 19 سپتامبر (28 شهریور) سال جاری آغاز به فروش دو گوشی آیفون 6 و آیفون 6 پلاس نمود. تقاضای بیسابقه برای خرید این دو مدل جدید به قدری زیاد بود که طبق اعلام این کمپانی، تنها سه روز پس از عرضه، بیش از 10 میلیون دستگاه از این دو گوشی به فروش رفته است. اما با وجود این استقبال وسیع، موسسه CIRP برآورد کرده است که تنها 12 درصد این خریداران از محصولات مبتنی بر اندروید به محصولات اپل روی آوردهاند که این رقم، در مقایسه با میزان 23 درصدی سال گذشته پایینتر محسوب میشود و بیشتر مشتریان سال جاری اپل کاربران فعلی این کمپانی هستند. در واقع براساس برآورد موسسه CIRP، اپل در جذب مشتریان جدید برای خرید آیفون 6 و آیفون 6 پلاس ضعیفتر از گذشته عمل کرده است.
نمودار بالا: گوشی قبلی خریداران آیفون 6 و آیفون 6 پلاس (در مورد افرادی که طی 30 روز از عرضه این محصولات گوشی آیفون جدید خود را خریدهاند)
جدول بالا: مدل آیفونی که دارندگان گوشیهای اندرویدی مهاجرت کننده به بستر آیفون طی 30 روز از عرضه آیفون 6 و آیفون 6 پلاس خریدهاند
اما این قضاوت تا حدودی شتابزده است. پیش از هر چیز جامعه آماری پژوهش CIRP کوچک بوده و تنها 300 نفر از مشتریان اپل در آمریکا را شامل میشود که چنین تعداد اندکی به طور طبیعی امکان نتیجهگیری کلی را فراهم نمیسازد. به علاوه میزان مهاجرت مشتریان یک کمپانی به کمپانی دیگر باید در نسبت با حجم فروش هر دوی آنها و نسبت مشتریان محاسبه شود که در پژوهش مورد اشاره به آن توجه نشده است. در کنار این دو نکته برای داوری دقیق در چنین مواردی توجه به ترکیب افراد حاضر در نظرسنجی به نسبت محل فروش نیز اهمیت دارد که از این نکته نیز غفلت شده است.
از سوی دیگر پژوهش موسسه CIRP از زاویه مثبت نیز قابل تفسیر است. مطابق همین گزارش بیش از 80 درصد مشتریان محصول جدید اپل از کاربران قدیمی گوشیهای آیفون تشکیل میشوند که میتواند وفاداری و رضایت مشتریان کمپانی اپل را نشان دهد. از این رو گزارش منتشر شده از زوایای گوناگون قابل تحلیل است و هواداران یا مخالفان محصولات اپل هر یک میتوانند آن را در جهت ایدههای خود تفسیر نمایند؛ امری که بدون شک برای پژوهشی دقیق و مستدل نقطه ضعفی جدی محسوب میشود.
- گزارش مالی اپل از سهماهه اول سال 2024 - کاهش درآمد و سود، رشد در بخش خدمات
- گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه نخست 2024 – رسیدن به رشد دو رقمی بعد از ده فصل
- گزارش مالی سامسونگ از سهماهه اول سال 2024 - پرش 933 درصدی سود!
- گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به مارچ 2024 – تسریع رشد سرویسهای ابری به پشتوانه AI
- گزارش مالی آلفابت از سهماهه نخست 2024 – افزایش درآمد در همه بخشها و تقسیم سود برای نخستین بار
- گزارش مالی متا از سهماهه نخست 2024 – افزایش درآمد تبلیغات مهمترین عامل رشد دو برابری سود خالص
- معرفی Realme C65 5G – نخستین اسمارتفون مجهز به تراشه 6 نانومتری Dimensity 6300