پیام مدیر عامل بلک‌بری درباره عرضه مدل جدید کلاسیک

نمایش خبر

تاریخ : 1393/8/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : جان چن John Chen ، BlackBerry Classic ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : بلک‌بری با عرضه محصولی جدید جایگاه خود را در بازار گوشی‌های هوشمند تقویت می‌کند.

کمپانی کانادایی بلک‌بری یکی از شرکت‌های پیشگام در تولید و عرضه تلفن همراه است. البته این شرکت در سال‌های اخیر از حضور در رقابت شدید میان غول‌های فن‌آوری این عرصه باز مانده است. در حقیقت برتری بی چون و چرای محصولات اپل و گوشی‌های هوشمند اندرویدی رفته‌رفته محصولات بلک‌بری را به حاشیه رانده تا جایی که این شرکت به لحاظ تجاری در آستانه مشکلات جدی قرار گرفته است. مطابق پیش‌بینی IDC که در 28 می (7 خرداد) سال جاری منتشر شد «سهم بلک‌بری در بازار گوشی‌های هوشمند در کل سال 2014 به 0.8 درصد سقوط می‌کند و این کمپانی با کاهش 49.6 درصدی تنها 9.7 میلیون دستگاه به فروش خواهد رساند. رقمی که انتظار می‌رود با ادامه روند فعلی در سال 2018 به 4.8 میلیون دستگاه برسد.» طبیعی است که این میزان فروش و جایگاه شکننده بلک‌بری در بازار می‌تواند موجودیت این کمپانی را با خطر مواجه سازد و از این رو تصمیم‌گیرندگان درصدد یافتن راه‌کاری برای احیای برند بلک‌بری برآمده‌اند.

BlackBerry Passport and BlackBerry Classic

تصویر بالا: نمایش گوشی‌های پاسپورت (سمت چپ) و کلاسیک (سمت راست) توسط جان چن -- مدیرعامل بلک‌بری

نخستین گام در مسیر احیای توان بلک‌بری در حوزه گوشی‌های هوشمند، انتخاب جان چن به سمت مدیر عاملی کمپانی در اواخر سال میلادی گذشته بود. با روی کار آمدن او شرکت به تدریج راه خود را در عرصه رقابت باز کرد و با عرضه محصولات جدید رفته‌رفته شرایط حاکم بر بخش سخت‌افزار و تراز مالی آن بهبود یافت. مطابق گزارش مالی بلک‌بری از سه ماهه منتهی به آگوست 2014، زیان شرکت کاهش یافته و امید به آینده بیشتر شده است.

BlackBerry Classic - بلک بری کلاسیک

در واقع بلک‌بری در طول سالیان اخیر برای رقابت با دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند بر ویژگی‌های امنیتی گوشی‌های هوشمند و تقویت آنها تمرکز کرده است. البته این سیاست در جلب نظر برخی موثر واقع شده است و امروزه بسیاری از سران سیاسی جهان به سبب مسائل امنیتی از گوشی‌های این شرکت استفاده می‌کنند. اما به طور طبیعی این شیوه از فروش قادر نیست در سطح کلان نظر کاربران عادی را جلب سازد. به علاوه علیرغم ویژگی‌های امنیتی گوشی‌های بلک‌بری تمایل کاربران خاصی چون سیاستمداران نیز رفته رفته به سمت دیگر گوشی‌های هوشمند نظیر محصولات اپل و یا گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید جلب شده است.

از این رو بلک‌بری تحت مدیریت جان چن در پی یافتن راهی برای فروش عمومی و وسیع‌تر محصولات خود برآمده‌ است. بنا به گزارش وال استریت ژورنال، جان چن در تاریخ 29 اکتبر (7 آبان) ابتدا در نامه‌ای سرگشاده در بلاگ رسمی بلک‌بری از محصول جدید این شرکت سخن گفت و در ادامه در گفتگو با CNBC به بیان مزایای این گوشی موسوم به کلاسیک (Classic) پرداخت.

این گوشی جدید که پیش‌تر با نام Q20 معرفی شده بود، در یادداشت جان چن به عنوان نمونه‌ای از رویکرد خاص کمپانی مطرح شده است. چن ضمن اقرار به اشتباهات گذشته شرکت کوشیده است نظر کاربران قبلی و فعلی بلک‌بری را به ویژگی‌های این محصول جلب نماید. او با تأکید بر « تلاش وسواس‌گونه» بلک‌‌بری برای برآورده ساختن نیازهای کاربران به انتقاد از شیوه خلاقیت و نوآوری در صنعت گوشی‌های هوشمند می‌پردازد. از دید او « خلاقیت واژه‌ای بسیار پرکاربرد است که بدون دقت کافی به کار می‌رود. خلاقیت درباره از بین بردن ابزارهای مفید برای ساختن چیزی تازه نیست، بلکه درباره بهبود بخشیدن به ابزارهای موجود و در حال کار است. بر این اساس، بلک‌بری کلاسیک روش خاص خلاقیت را در بلک‌بری به مانند روش خلاقانه روزمره شما به خوبی نشان می‌دهد.»

چن در این نوشته با اشاره به مثل « به سری که درد نمی‌کند نباید دستمال بست» بسیاری از تولیدات و نوآوری‌های هوشمند را حاصل پیروی از مدهای روز و گرایش عمومی می‌داند که در بسیاری از مواقع بی‌فایده هستند. بنابراین مدل جدید کلاسیک بلک‌بری با پیروی از همین الگوی خلاقیت به هدف بهبود ویژگی‌های گوشی‌های موجود و برآورده ساختن نیازهای مشتریان طراحی و تولید شده است.

البته محصول قبلی بلک‌بری تحت عنوان Passport -- که در اوایل مهر عرضه شد -- نیز با اقبال عمومی مواجه شد. اما در مدل کلاسیک کوشش شده است برخی از ویژگی‌های گوشی‌های قدیمی بلک‌بری بویژه مدل محبوب Bold احیا شود. برای این امر صفحه کلید QWERTY به گوشی افزوده شده و برای سهولت حرکت در میان گزینه‌ها و منوها امکان استفاده از ترک پد (Trackpad) فراهم آمده است. به علاوه چن به ابعاد بزرگتر صفحه نمایش و کیفیت بهتر آن نیز اشاره کرده است. به گفته او «این محصول ابزاری است که همیشه به آسانی در دستان شما جای می‌گیرد و در روزهای پرمشغله به آسانی قابل استفاده است.» به گفته چن، سیستم عامل این مدل جدید بلک‌بری 10 است که بهترین productivity و ویژگی‌ها -- شامل رابط کاربری جدید BlackBerry Blend و پانل BlackBerry Hub -- را در قالب یک گوشی هوشمند ارائه کرده است.

BlackBerry Passport - بلک بری پاسپورت

براساس تحلیل چن -- که اطلاعات مرتبط با فروش محصولات بلک‌بری نیز آن را تأیید می‌کند -- مدل‌های جدیدی مانند Passport توانسته‌اند بار دیگر نظر خریداران را جلب کنند، اما شرکت به هدف بازگرداندن مشتریان پیشین خود گوشی جدیدی را تولید کرده است که همان حال و هوا و امکانات قبلی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مدیران بلک‌بری امیدوارند با تکیه بر ویژگی‌های خاص خود بتوانند سهم بازار از دست رفته خود را باز پس گیرند. چن وعده داده است که در روزهای آتی جزئیات بیشتری را درخصوص این محصول ارائه کند و تا آن زمان کاربران و مشتاقان بلک‌بری را به بازدید از صفحه اختصاصی مدل کلاسیک در وب‌سایت کمپانی دعوت کرده است. به علاوه رونمایی گوشی‌های جدید بلک‌بری در "کنگره جهانی موبایل" در سال 2015 در بارسلونا نیز در دستور کار مدیریت بلک‌بری قرار دارد.

البته تلاش‌های مدیریت کمپانی برای احیای جایگاه بلک‌بری می‌تواند چشم‌انداز مالی و تکنولوژیکی آن را روشن‌تر سازد. با این حال از دست دادن بازار محصولات هوشمند، توسعه قابلیت‌های جانبی مبتنی بر بلک‌بری را تحت تأثیر قرار داده است و این امر به نوبه خود باعث تضعیف جایگاه این محصولات می‌شود. به طور مثال برای گوشی‌های بلک‌بری در قیاس با گوشی‌های آیفون و گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید تعداد بسیار پائین‌تر برنامه‌های عامه‌پسند عرضه شده است و قیمت محصولات موجود نیز غالباً بالاتر از رقباست. چنین شرایطی به طور طبیعی و صرف نظر از مختصات سخت‌افزاری محصولات بلک‌بری مانعی برای افزایش فروش محسوب می‌‌شود که برطرف شدن آن نیازمند تلاش در حوزه‌های دیگر است.

منبع : INSIDE BlackBerry


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا