بررسی جزئیات و دلایل تعدیل نیروی 18,000 نفره در مایکروسافت

نمایش خبر

تاریخ : 1393/4/30        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : ساتیا نادلا Satya Nadella ، نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir :  مایکروسافت با برکنار نمودن 18,000 نفر از نیروهای خود، یکی از بزرگترین فرآیندهای تعدیل نیرو را در میان ابرشرکت‌های دنیای تکنولوژی رقم خواهد زد. ساتیا نادلا پنج شنبه گذشته طی پیامی با عنوان "شروع تکامل سازمان و فرهنگ سازمانی ما" که بر روی وب‌سایت رسمی مایکروسافت نیز منتشر شد، با اعلام این خبر توضیحاتی را در این خصوص ارائه نمود. او در قسمتی از این پیام می‌گوید: «ما در حال آماده سازی برای کاهش اولیه 13,000 موقعیت شغلی هستیم و اکثریت قریب به اتفاق کارکنانی که قرار هست شغل خود را از دست دهند، طی 6 ماه آینده با خبر خواهیم نمود. لازم به ذکر است که با وجود حذف موقعیت‌های شغلی در برخی بخش‌ها، در بخش‌های استراتژیک مشخصی نیز اقدام به افزایش موقعیت‌های شغلی خواهیم نمود.». مدیرعامل جدید مایکروسافت با کنار گذاشتن این تعداد از کارکنان که 14 درصد از کل نیروی کار این شرکت را تشکیل می‌دهند، رکورد تعدیل نیرو در مایکروسافت را که پیش از این با 5,800 نفر در سال 2009 متعلق به استیو بالمر – مدیر‌عامل پیشین – بود، خواهد شکست.

پیش از این نادلا با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به کارکنان مایکروسافت، به تبیین و تشریح اهداف و برنامه‌های خود برای آینده مایکروسافت پرداخته بود. با نگاه مجددی به آن نامه می‌توان علاوه بر مساله کاهش هزینه‌ها که در نامه اخیر مورد اشاره قرار گرفته است، دو دلیل عمدۀ دیگر را برای این تعدیل نیروی عظیم برداشت نمود. دلیل اول، تغییر استراتژی مایکروسافت و فاصله گرفتن از تمرکز بر روی دستگاه‌ها و دلیل دوم، اصلاح ساختار و فرهنگ سازمانی کهنه و قدیمی این شرکت.

Steve Ballmer and Satya Nadella

استیو بالمر که در سال‌های آخر مدیریت خود با الگو گرفتن از سیاست‌های اپل قصد در متمرکز نمودن مایکروسافت بر روی دستگاه‌ها داشت و شاید با خریده شدن موتورولا موبیلیتی توسط گوگل شرکت خود را از قافله دو رقیب اصلی عقب می‌دید، در پر هزینه‌ترین اقدام خود بخش موبایل نوکیا را به مبلغی بالغ بر 7 میلیارد دلار خریداری نمود. به موجب این قرارداد 25,000 نفر از کارکنان نوکیا نیز به همراه سایر دارایی‌های بخش موبایل این شرکت، در بخش ابزارهای هوشمند مایکروسافت به مدیریت استفن الاپ (Stephen Elop) – مدیر عامل سابق نوکیا – به خدمت گرفته شدند. اما این خرید پر سر و صدا انتقادات بسیاری را به همراه داشت و فرآیند آن هرچند در دوران مدیریت بالمر آغاز شده بود، چند ماه پس از جانشینی نادلای جوان به جای بالمر تکمیل گردید.

ساتیا نادلا از همان ابتدای شروع به کار خود به عنوان مدیرعامل مایکروسافت نشان داد که با بسیاری از تصمیمات و سیاست‌های همتای قبلی خود مخالف بوده و به طور جدی سعی در اصلاح اشتباهات او دارد. نادلا در همان اوایل روی کار آمدن خود در تصمیمی سریع مجوز عرضه مجموعه آفیس لمسی مخصوص آیپد را -- که با وجود آماده بودن، عرضه آن به تاخیر افتاده بود تا پیش از نسخه لمسی مخصوص ویندوز در اختیار عموم قرار نگیرد -- صادر نمود. همچنین در تصمیم مهم دیگری بر خلاف سیاست‌های سابق مایکروسافت، سیستم‌عامل ویندوز را برای دستگاه‌هایی با صفحه نمایش کوچک‌تر از 9 اینچ رایگان نمود تا بدین وسیله سهم کم این سیستم‌عامل را در آن بخش از بازار افزایش دهد. همچنین با توجه به اینکه مدیرعامل جدید مایکروسافت اعتقادی به تمرکز بر روی دستگاه‌ها و گرفتار شدن در دنیای سخت افزار ندارد، بدیهی‌ست که خرید نوکیا را نیز تصمیمی اشتباه دانسته و سعی در اصلاح آن داشته باشد. او در پیام خود در خصوص کاهش نیروی کار شرکت اشاره می‌کند که 12,500 مورد از این نیروهای تعدیل شده به کارکنان سابق نوکیا که به بخش ابزارهای هوشمند مایکروسافت انتقال یافته‌اند اختصاص خواهد داشت.

شواهد حاکی از آن است که دیدگاه‌ها و اقدامات نادلا در این مدت به مذاق سرمایه‌گذاران و سهام‌داران نیز خوش آمده است. ارزش سهام مایکروسافت که در ابتدای تصدی‌گری بالمر با نزول قابل توجهی مواجه شده و پس از آن به مدت 12 سال تقریباً ثابت مانده بود، از ابتدای سال 2013 روند صعودی خود را مجدداً آغاز کرد و از زمان شروع به کار مدیرعامل جدید نیز با ادامه این روند به میزان 22 درصد رشد داشته و به بالاترین مقدار خود در 14 سال اخیر رسیده است.

Microsoft Stock - 2014

نمودار قیمت سهام مایکروسافت از سال 1986 تا کنون

چنانچه پیشتر اشاره شد، بر اساس گفته‌های نادلا یکی از دلایل مهم این تعدیل نیروها عبارت است از اصلاح ساختار سازمانی و فرهنگ کاری در مایکروسافت. بسیاری از منتقدان بالمر معتقدند که در دوران مدیریت او مایکروسافت با گرفتار شدن در بروکراسی سازمانی، به مجموعه ای کند و بی طراوت تبدیل گردیده است. در دوره 14 ساله مدیریت او شمار کارکنان مایکروسافت در سرتاسر دنیا از حدود 38000 نفر به 127000 نفر رسید. این در حالی‌ست که رقیب دیرینه آن‌ها یعنی شرکت اپل که تنها 1 سال از مایکروسافت جوان‌تر است، تنها 85000 کارمند دارد که نیمی از این تعداد در فروشگاه‌های متعدد خرده فروشی رسمی این شرکت در کشورهای مختلف مشغول به کار هستند. این مقایسه زمانی جالب‌تر می‌شود که می‌بینیم در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، درآمد و سود این شرکت تقریبا دو برابر مایکروسافت بوده است.

Microsoft Layoff 2014

نمودار وضعیت تعداد کارکنان مایکروسافت در 14 سال گذشته

نادلا که پیش‌تر اعلام نموده بود قصد دارد مایکروسافت را به تمرکز بر Productivity و ارائه محصولات موبایل و سرویس‌های ابری سوق دهد، در نامه اخیر خود اشاره می‌کند که «داشتن یک نقطه تمرکز واضح و جدید تنها اولین قدیم در راهی‌ست که پیش رو داریم. گام‌های دشوار‌تر در این راه عبارتند از ایجاد سازمان و فرهنگی مناسب برای تحقق آرمان‌هایمان. اولین قدم در راه ایجاد یک سازمان مناسب نیز اصلاح و تنظیم مجدد نیروی کار است». او همچنین می‌افزاید که: «ما قصد داریم که به منظور شتاب دهی به جریان اطلاعات و فرآیند تصمیم گیری‌ها، لایه‌های مدیریتی را کاهش دهیم.».

در حالی که طی سال‌های اخیر مایکروسافت در عرصه‌های مهمی همچون خدمات، تکنولوژی‌های موبایل و سرویس‌های ابری چندان موفق ظاهر نشده و عرصه را به رقبایی همچون گوگل و اپل واگذار نموده است، از مجموع این صحبت‌ها و اقدامات چنین به نظر می‌رسد که نادلا قصد دارد تا با سبک‌تر و چابک‌تر نمودن مایکروسافت، این شرایط را تغییر دهد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا