آشنایی با Lava Agni 3 – میان‌رده‌ای با نمایشگر ثانویه در پشت و دکمه فیزیکی قابل‌شخصی‌سازی روی لبه

نمایش خبر

تاریخ : 1403/7/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دیمنسیتی 7300 Dimensity 7300
واحد خبر mobile.ir : پس از به راه انداختن یک کمپین تبلیغاتی طولانی‌مدت، سرانجام کمپانی Lava Mobiles روز جمعه 4 اکتبر 2024 (13 مهر 1403)، از جدیدترین گوشی هوشمند خود با نام Lava Agni 3 پرده برداشت. این برند هندی، اسمارت‌فون Lava Agni 3 را با چند ویژگی جذاب روانه بازار می‌کند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به وجود یک نمایشگر ثانویه امولد در پشت گوشی اشاره کرد. تراشه Dimensity 7300X، هشت گیگابایت رم و تا 256 گیگابایت حافظه داخلی، نمایشگر امولد 1.5K، مجموعه دوربین سه‌گانه (شامل دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی)، باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز به شارژ 66 واتی و نهایتا ارتباطات نسل پنجم، سایر مشخصات Lava Agni 3 را تشکیل می‌دهند.

وقتی از نمای جلو به اسمارت‌فون Lava Agni 3 نگاه می‌کنید، لبه‌های خمیده صفحه از طرفین، ظاهر زیبایی را به نمایش می‌گذارد و از این منظر شاید تفاوت خاصی را بین این دیوایس و نسل قبلی (یعنی Agni 2) احساس نکنید. اما تفاوت اصلی خود را در بخش پشتی نشان می‌دهد؛ جایی که ماژول دوربین گرد، جای خود را به یک ماژول مستطیل‌شکل بزرگ داده که از قضا یک نمایشگر کوچک نیز درون آن دیده می‌شود. گفتنی‌ست، Lava Agni 3 در ابعاد 8.8×75.53×163.7 میلی‌متر طراحی شده و با وزنی معادل 212 گرم، قاعدتا دیوایس سنگینی به حساب می‌آید.

نمایشگر گوشی یک نمونه 6.78 اینچی از پنل‌های امولد است. این نمایشگر رزولوشن 1.5K (معادل 1200×2652 پیکسل) داشته که تراکم 429 پیکسل در اینچ را به دست می‌دهد. همان طور که گفته شد، خمیدگی صفحه‌نمایش در لبه‌های چپ و راست، یکی از المان‌های زیبایی‌شناسی Lava Agni 3 به حساب می‌آید. این صفحه‌نمایش – که 90.46 درصد از سطح رویی بدنه را پوشش داده – از 1.07 میلیارد رنگ و محتوای HDR پشتیبانی می‌کند. نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی و حداکثر روشنایی نقطه‌ای 1,200 نیتی از دیگر مشخصات این نمایشگر هستند.

می‌رسیم به بخش جذاب ماجرا که همان نمایشگر ثانویه پشت دستگاه است. این نمایشگر 1.74 اینچی هم از نوع امولد بوده و رزولوشن HGVA (معادل 336×480 پیکسل) دارد. این نمایشگر از 16.7 میلیون رنگ پشتیبانی کرده و شرکت سازنده از آن با نام تجاری InstaScreen یاد می‌کند. این نمایشگر اطلاعاتی مثل نوتیفیکیشن‌ها و تعداد گام‌ها و کالری مصرفی کاربر را به نمایش گذاشته و می‌توان از طریق آن کنترل پخش موزیک، کرنومتر و زنگ هشدار و یا حتی مدیریت تماس‌های ورودی را به دست گرفت. اما شاید جالب‌ترین ویژگی این نمایشگر آن باشد که کاربر می‌تواند به کمک آن، سلفی‌های خود را به جای دوربین جلو، با استفاده از دوربین اصلی پشت گوشی برداشت کند.

تراشه Dimensity 7300X مدیاتک، انتخاب Lava Mobiles برای بخش پردازش Lava Agni 3 بوده است. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده – شامل چهار هسته 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته Cortex-A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali-G615 است. این تراشه حائز امتیاز بیش از 700,000 در بنچمارک AnTuTu بوده و طبق ادعای شرکت سازنده، میزان مصرف آن در مقایسه با همتایان این چیپ‌ست تا 20 درصد کاهش یافته است. ناگفته نماند، 8 گیگابایت حافظه RAM (از نوع LPDDR5) و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی غیرقابل ارتقاء (از نوع UFS 3.1) به این گوشی اختصاص یافته است.

یک مجموعه اپتیک سه‌گانه در Lava Agni 3 فعالیت می‌کند. دوربین اصلی این مجموعه 50 مگاپیکسلی بوده و از سنسور بزرگی به اندازه 1/1.55 اینچ تشکیل شده است. این دوربین دارای لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) بوده و می‌تواند با وضوح 4K و سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. یک دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی (با میدان دید 112 درجه) و یک دوربین تله‌فتوی 8 مگاپیکسلی دیگر، این مجموعه را کامل می‌کنند. این دوربین تله‌فتو امکان زوم اپتیکال 3 برابری و زوم دیجیتال 30 برابری را فراهم کرده و از لرزه‌گیر الکترونیکی (EIS) هم برخوردار است. ناگفته نماند، حفره بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی را درون خود جای داده است.

تأمین انرژی Lava Agni 3 بر عهده یک باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی گذاشته شده است. این باتری در حالت استندبای تا 365 ساعت دوام داشته و با ذخیره کامل آن می‌توان تا 45 ساعت مکالمه کرد و یا تا 585 دقیقه از یوتیوب ویدئو پخش کرد. این باتری از استاندارد شارژ 66 واتی پشتیبانی کرده و در کمتر از 19 دقیقه می‌توان ذخیره آن را به نصف رساند. فول-شارژ باتری نیز 53 دقیقه زمان می‌برد. البته لازم به ذکر است، شارژری به همراه دستگاه ارائه نشده و مشتری باید آن را جداگانه خریداری کند.

یک سیستم خنک‌کننده 9 لایه با روکشی از مس برای Lava Agni 3 تدارک دیده شده که شامل اتاقک بخاری به مساحت 5,000 میلی‌متر مربع است. از دیگر امکانات سخت‌افزاری این گوشی می‌توان به حسگر اثر انگشت (زیر لایه نمایشگر) و همچنین دو اسپیکر استریو با پشتیبانی از صدای دالبی-آتموس اشاره کرد. گفتنی‌ست، این محصول دارای درجه حفاظت IP64 بوده و در برابر پاشیده شدن آب و همچنین رها شدن از ارتفاع 1 متری مقاوم است.

یکی دیگر از مواردی که Lava Agni 3 را از برخی از هم‌رده‌های خود متمایز می‌کند، وجود دکمه‌ای فیزیکی روی لبه آن موسوم به Action Key است. این دکمه قابلیت شخصی‌سازی داشته و می‌تواند به تک کلیک، دابل کلیک و همچنین فشار طولانی‌مدت واکنش‌های متفاوت نشان دهد. برخی از قابلیت‌هایی که می‌توان برای این دکمه تعریف کرد عبارتند از دکمه شاتر دوربین، جابه‌جایی بین حالت زنگ‌خور و بی‌صدا، گرفتن اسکرین‌شات، روشن کردن چراغ قوه و در مجموع اجرای سریع اپلیکیشن‌های مورد نظر کاربر.

سیستم‌عامل Lava Agni 3 اندروید 14 بوده و ظاهرا هیچ پوسته‌ای با اپلیکیشن‌های اضافی روی آن کشیده نشده و لذا می‌توان تجربه کار با اندروید نسبتا خالص را از این اسمارت‌فون انتظار داشت. گفتنی‌ست، Lava Agni 3 دو سیم‌کارت نانو پذیرفته و از ارتباطات نسل پنجم پشتیبانی می‌کند. وای-فای 6E، پورت USB-C، بلوتوث 5.4 و مسیریابی ماهواره‌ای سایر گزینه‌های ارتباطی این محصول را تشکیل می‌دهند.

گوشی هوشمند Lava Agni 3 در رنگ‌های سفید (Pristine Glass) و سرمه‌ای (Heather Glass) به تولید رسیده است. ثبت پیش‌سفارش برای خرید این گوشی شروع شده و از 9 اکتبر (18 مهر) رسما وارد بازار هند خواهد شد. مدل 128 گیگابایتی این گوشی 20,999 روپیه هند قیمت دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 250 دلار آمریکا. ورژن 256 گیگابایتی نیز 24,999 روپیه (297 دلار) قیمت‌گذاری شده است.

منبع : Lava


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا