رونمایی از AirPods 4 و آشنایی با قابلیت‌های جدید AirPods Pro 2 در زمینه سلامت شنوایی

نمایش خبر

تاریخ : 1403/6/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هدفون تماما بی‌سیم TWS Earbuds ، سلامت Health ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : در اغلب رویدادهای اپل، حضور هدست‌های AirPods چندان قطعی نبوده است. این محصول قدمتی تقریبا به اندازه اپل واچ دارد، اما اپل تا کنون تنها 3 نسل از مدل پایه آن را روانه بازار کرده است. البته این کمپانی روز دوشنبه 9 سپتامبر 2024 (19 شهریور 1403)، ضمن رونمایی از آیفون‌های جدید سری 16، از هدست AirPods 4 (در دو نسخه ساده و مجهز به حذف نویز فعال) نیز پرده برداشت. آنچه علاقه‌مندان به هدست‌های اپل را خوشحال‌تر می‌کند، آن است که علاوه بر این، اپل از راه پیدا کردن قابلیت‌های جدید به AirPods Pro 2 (از جمله تست شنوایی، محافظت از سلامت گوش‌ها و همچنین امکان تبدیل هدست به سمعک) نیز خبر داده که به لطف آپدیتی در آینده نزدیک محقق خواهند شد.

AirPods 4

هدست‌های جدید AirPods 4 مثل نسل قبلی به سبک open-air یا روباز طراحی شده‌اند. به عبارت دقیق‌تر، برخلاف بسیاری از هدست‌های موجود در بازار، AirPods 4 فاقد سَری یا ear tip است. طبق ادعای اپل، این کمپانی با استفاده از آنچه «ابزارهای پیشرفته مدل‌سازی» نامیده شده – از جمله تصویرسنجی سه بعدی و توپوگرافی لیزری – هزاران شکل گوش و بیش از 50 میلیون داده مجزا را مورد بررسی قرار داده تا در نهایت بتواند AirPods 4 را به گونه‌ای طراحی کند که کاربر احساس راحتی بیشتری کند. لازم به ذکر است، AirPods 4 از لحاظ ارتفاع کمی کوچک‌تر از AirPods 3 و AirPods 2 است.

در ساخت AirPods 4 اپل از تراشه پیشرفته H2 استفاده کرده است. همان چیپ‌ستی که در ساخت AirPods Pro 2 نیز به کار گرفته شده و قابلیت‌های پیشرفته‌ای نظیر Conversation Awareness (کاهش خودکار صدای هدست به محض شروع مکالمه از سوی کاربر)، Adaptive Audio (تنظیم کنترل نویز بر مبنای صداهای محیطی)، Siri Interactions (پاسخ به سوالات سیری که صرفا بالا بردن سر به معنی خیر و پایین آوردن آن به معنای بله است)، و Voice Isolation (ایزوله کردن صدا جهت شفاف‌تر شدن مکالمه صرف‌نظر از محیطی که کاربر در آن قرار دارد) را امکان‌پذیر می‌کند. البته ناگفته نماند، صرفاً مدل پیشرفته‌تر AirPods 4 که به حذف نویز فعال مجهز شده، از قابلیت‌های Conversation Awareness و Adaptive Audio پشتیبانی می‌کند.

بدون شک، مهم‌ترین امتیاز AirPods 4 نسبت به نسل پیشین، قابلیت ANC یا حذف نویز فعال آن است. این برای اولین بار است که اپل، یک نسل از هدست‌های خود را در دو مدل ساده و مجهز به حذف نویز فعال به تولید می‌رساند. به گفته برخی کارشناسان که از نزدیک این هدست را امتحان کرده‌اند، شاید کیفیت حذف نویز در این مدل به AirPods Pro 2 نرسد، اما AirPods 4 نیز به خوبی از پس این کار بر آمده است.

به لطف معماری آکوستیک کاملا جدید AirPods 4، انتظار می‌رود کیفیت صدا در این هدست‌ جدید بالاتر باشد. طبق ادعای اپل AirPods 4 به پیشران با اعوجاج پایین و آمپلی‌فایر با دامنه دینامیکی بالا مجهز شده است. ویژگی جذاب دیگر این هدست جدید، Personalized Spatial Audio (صدای فضایی شخصی‌سازی‌شده) به همراه ردیابی سر به شکل دینامیکی است که می‌تواند تجربه لذت‌بخش‌تری از پخش رسانه را برای کاربر به همراه داشته باشد.

در قسمت پایه‌های هدست، سنسورهایی تعبیه شده که با فشار دادن آنها می‌توان کنترل پخش موزیک (توقف و از سرگیری پخش) را به دست گرفت و یا تماس ورودی را بی‌صدا یا قطع کرد. بد نیست بدانید، تراشه H2، این هدست را به گزینه مناسبی برای گیمرها نیز تبدیل کرده است. تأخیر پایین صدای بی‌سیم و کیفیت «عالی صدا» هنگام گفت‌وگو با هم‌تیمی‌ها و دیگر بازیکن‌ها (از جمله پشتیبانی از صدای 16بیتی 48 کیلوهرتزی) در بین امکانات AirPods 4 به چشم می‌خورد.

برای راحتی بیشتر کاربران، قاب شارژر AirPods 4 دارای پورت USB-C بوده و از لحاظ ابعاد، تا 10 درصد از قاب شارژر AirPods 3 کوچک‌تر است. با این وجود، می‌تواند عمر باتری 30 ساعته را برای این هدست تأمین کند. جالب است بدانید کاربران AirPods 4 علاوه بر کابل شارژ USB-C، می‌توانند شارژ را با استفاده از شارژر اپل واچ یا هر پد شارژر بی‌سیم با استاندارد Qi انجام دهند. جالب است بدانید، درست مثل AirPods Pro 2، در قاب شارژر AirPods 4 نیز یک اسپیکر به چشم می‌خورد. البته ناگفته نماند، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و وجود اسپیکر در قاب شارژر، صرفا برای مدل پیشرفته‌تر AirPods 4 که به حذف نویز فعال مجهز شده، تدارک دیده شده است.

ثبت پیش‌سفارش برای خرید AirPods 4 آغاز شده و این محصول از 20 سپتامبر (30 شهریور) رسما وارد بازار می‌شود. مدل ساده این هدست 129 دلار قیمت‌گذاری شده و برای خرید مدل پیشرفته‌تر (مجهز به حذف نویز فعال) باید 179 دلار هزینه پرداخت. ظاهرا AirPods 4 فقط در رنگ سفید به تولید می‌رسد.

نگاه ویژه اپل به سلامت شنوایی کاربران AirPods Pro 2

طبق داده‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) حدود 1.5 میلیارد نفر در سراسر دنیا از کم‌شنوایی یا ناشنوایی رنج می‌برند. سال‌هاست که اپل در تولید محصولات خود، ادعای در نظر گرفتن این دسته از افراد را مطرح کرده و در این راستا اقداماتی را به ثمر رسانده است، از جمله توسعه اپلیکیشن Noise در اپل واچ، پیش‌بینی سطوح مختلف صدای هدست در آیفون و همچنین راه‌اندازی پروژه Apple Hearing Study. این بار شاهد یک اقدام بی‌سابقه از سوی اپل هستیم. برای اولین بار، قرار است با آپدیتی که به زودی ارائه می‌شود، امکانات جدیدی به AirPods Pro 2 راه پیدا کند که تمرکز آن روی پیشگیری از مشکلات شنوایی، آگاهی از وجود آنها و نهایتا کمک به حل این مشکلات است. در ادامه با این امکانات آشنا می‌شویم:

قابلیت محافظت از شنوایی

طبق یافته‌های پروژه Apple Hearing Study، از هر سه نفر یک نفر همواره در معرض صداهای محیطی بلند قرار دارد که می‌تواند به شنوایی او آسیب بزند. به منظور جلوگیری از مجاورت با صدای محیطی بلند و در عین حال حفظ کیفیت صدای هدست، اپل قابلیتی تحت عنوان Hearing Protection (محافظت از شنوایی) را برای کاربران AirPods Pro 2 پیش‌بینی کرده است. طبق ادعای اپل، علاوه بر نقش سَری‌های هدست (یا همان ear tips) در کاهش نویز به شکل منفعلانه، به لطف توانایی‌های تراشه H2 هدست AirPods Pro 2 قادر خواهد بود تا صداهای بلندتر و متناوب‌تر را به شکل فعال تا 48 هزار بار در ثانیه کاهش دهد. جالب است که با توجه به الگوریتم چند باندی با دامنه دینامیکی بالا، صداهای رویدادهای زنده (مثل کنسرت‌ها) طبیعی و سرزنده بودن خود را حفظ خواهند کرد.

تست شنوایی استاندارد

پس از آپدیت یادشده، کاربران AirPods Pro 2 با در اختیار داشتن آیفون یا آی‌پد سازگار، می‌توانند با انجام یک تست ساده در کوتاه‌ترین زمان ممکن از میزان صحت شنوایی خود مطلع شوند. این تست، pure-tone audiometry (شنوای‌سنجی با صدای خالص) نام داشته و صرفا سطح شنوایی شما را بر مبنای ارسال صوت‌های بوق-مانند بررسی می‌کند. این شیوه در مقایسه با تست شنوایی‌سنجی کلامی ساده‌تر است، اما داده‌های آن برای پزشکان اهمیت زیادی دارد. به محض اتمام تست، می‌توانید نتایج آن را به صورت خلاصه و کاملا محرمانه در اپلیکیشن Health ذخیره کرده و در صورت نیاز آن را با کارشناسان حوزه سلامت به اشتراک بگذارید.

امکان تبدیل به سمعک

به گفته دکتر سامبال دسایی (Sumbul Desai)، معاون بخش سلامت کمپانی اپل، با وجود اینکه شنوایی بخش مهمی از سلامت فردی ما را در بر می‌گیرد، معمولا نادیده گرفته می‌شود. در حقیقت، طبق یافته‌های پروژه Apple Hearing Study، چیزی حدود 75 درصد از افراد مبتلا به کم‌شنوایی یا ناشنوایی، پروسه درمان را طی نمی‌کنند. خوشبختانه، اپل تمهیداتی اندیشیده تا کاربران AirPods Pro 2 بتوانند از این دیوایس در جهت رفع مشکل شنوایی خود کمک بگیرند.

پس از آپدیت یادشده، AirPods Pro 2 طبق ادعای اپل تبدیل به سمعکی در حد و اندازه‌های سمعک‌های پزشکی خواهد شد. این قابلیت، با فعال‌سازی تنظیمات دینامیکی شخصی، شرایطی را مهیا می‌کند که صدای اطراف کاربر در آنِ واحد با درجه بلندی بیشتری شنیده شود. به این ترتیب، کاربر راحت‌تر مکالمات خود را انجام داده و ارتباط خود را با محیط اطراف حفظ می‌کند. به گفته اپل، تست شنوایی یادشده و قابلیت تبدیل به سمعک، به زودی از نهادهای پزشکی معتبر تأییدیه کسب کرده و از پاییز سال جاری میلادی در بیش از 100 کشور جهان، از جمله ایالات متحده، آلمان و ژاپن، در دسترس کاربران AirPods Pro 2 قرار می‌گیرند.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا