معرفی چیپ‌ست 4 نانومتری Snapdragon 6 Gen 3 راه‌کار جدید کوالکام برای گوشی‌های میان‌رده ارزان‌قیمت

نمایش خبر

تاریخ : 1403/6/12        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 6 جن 3 Snapdragon 6 Gen 3
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در روز دوشنبه 2 سپتامبر 2024 (12 شهریور 1403) بی سرو صدا از چیپ‌ست موبایلی جدیدی به‌نام Snapdragon 6 Gen 3 رونمایی کرده که از روی نام آپدیتی برای Snadragon 6 Gen 1 دو سال پیش این شرکت محسوب می‌شود اما عملاً باید آن را همان Snapdragon 7s Gen 2 دانست که با تغییراتی جزیی در فرکانس هسته‌های ضعیف‌تر و ISP روبرو شده است. کوالکام در این نوبت نیز همچنان از همان هسته‌های قدیمی Cortex-A78 به‌عنوان واحدهای قوی‌تر پردازشی سود جسته و تغییر در هسته‌های هفت‌ساله A55 نیز نداده است. SD 6 Gen 3 بدین‌ترتیب حداقل در زمینه پردازشی و گرافیکی از سطح مورد انتظار برای یک چیپ‌ست سطح پایین و حداکثر متوسط در رده میانی فراتر نمی‌رود.

سری 4 و 6 پردازنده‌های کوالکام برای به‌کارگیری در گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر رده میانی طراحی شده و نگفته پیداست که امکاناتی مثل هسته‌های جدیدتر Armv9، گرافیک‌های پیشرفته و ISPهای پرتوان درآن‌ها غایب است؛ بر همین اساس پروسسور جدید سری 6 کوالکام نیز در تطابق با واقعیات بازار فاصله چندانی با استاندارد متداول گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر رده میانی ندارد.

در بخش پردازشی این پروسسور از 4 هسته Cortex-A78 و 4 هسته Cortex-A55 استفاده شده که تا به این‌جا تفاوتی با Snapdragon 6 Gen 1 و Snapdragon 7s Gen 2 ندارد. فرکانس این هسته‌ها اما تغییر کرده و در حالی‌که فرکانس خوشه‌های قوی‌تر در SD 6 Gen 1 به 2.2 گیگاهرتز محدود است این رقم در SD 6 Gen 3 به 2.4 گیگاهرتز رسیده که تفاوتی با SD 7s Gen 2 ندارد اما در هسته‌های ضعیف‌تر A55 هنوز از 1.8 گیگاهرتز فراتر نمی‌رود و از این لحاظ در جایگاه پایین‌تری نسبت به 7s Gen 2 قرار می‌گیرد. بخش گرافیکی این چیپ‌ست تغییری نکرده و همچنان از همان Adreno 710 پیشین استفاده شده است. کوالکام (ظاهراً در مقایسه با Snapdragon 6 Gen 1) از 10 درصد پرفورمنس پردازشی بهتر و 30 درصد پرفورمنس رندرینگ بهتر بخش گرافیکی گوشی سخن می‌گوید. گوشی‌های مجهز به این چیپ‌ست از رم حداکثر 12 گیگابایتی LPDDR5 با فرکانس 3,200 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند و در حافظه داخلی نیز از فناوری UFS 3.1 فراتر نمی‌روند.

Snadragon 6 Gen 3 از وضوح حداکثر فول اچ‌دی پلاس با نرخ رفرش 120 هرتزی برای صفحه‌نمایش پشتیبانی می‌کند که تفاوتی با SD 6 Gen 1 ندارد اما این یکی نیز یک پله پایین‌تر از SD 7s Gen 2 با پشتیبانی از نمایشگر فول اچ دی پلاس با رفرش 144 هرتزی است. ISP دوازده بیتی سه‌گانه این چیپ‌ست حداکثر از وضوح دوربین تکی 48 مگاپیکسلی (با تأخیر شاتر صفر یا ZSL) پشتیبانی کرده و در حالت دوگانه نیز دو دوربین 16+32 مگاپیکسلی و در حالت سه‌گانه سه دوربین 16 مگاپیکسلی را هندل می‌کند. حداکثر وضوح دوربین مورد پشتیبانی این چیپ‌ست بدون ZSL نیز همان 200 مگاپیکسل سابق است. گوشی‌های مجهز به اسنپ‌دراگون 6 جن 3 از برداشت و پخش ویدئوی 4K با 30 فریم در ثانیه پشتیبانی کرده و امکان برداشت ویدئوی اسلوموشن با وضوح 720p با 240 فریم در ثانیه را ارائه می‌کنند.

در بخش ارتباطی Snadragon 6 Gen 3 از 5G در هر دو شبکه mmWave و sub-6GHz پشتیبانی می‌شود و حداکثر فرکانس دانلود آن نیز روی کاغذ 2.9 گیگابیت بر ثانیه اعلام شده است. این چیپ‌ست از وای‌فای 6 و 6E، بلوتوث 5.2، NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی نیز پشتیبانی می‌کند.

طبق روال معمول این یکی دو سال معرفی یک محصول جدید بدون اشاره به هوش مصنوعی یا AI امکان‌پذیر نبود و SD 6 Gen 3 نیز با حضور آن‌چه Qualcomm AI Engine نامیده شده در این زمینه مستثنی نیست؛ دو جنبه هوش مصنوعی اشاره شده در این محصول شامل حذف نویز و دنبال‌کننده فعالیت‌های کاربران (activity tracking) می‌شوند که اولی برای حذف نویز صوتی مزاحم در حین تماس به‌کار می‌رود و دومی با شناسایی خودکار روند فعالیت افراد، اقدام به بازگشایی اپلیکیشن‌های متناسب و تعامل با Sensing Hub کوالکام می‌کند.

کوالکام در این نوبت اشاره‌ای به دیوایس‌های دارای این چیپ‌ست نکرده اما احتمالاً به‌زودی شاهد حضور اولین اسمارت‌فون‌های مجهز به Snapdragon 6 Gen 3 خواهیم بود.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا