معرفی Realme Narzo N61 – اسمارت‌فون اقتصادی ریلمی با تراشه Unisoc T612 و بدنه‌ای بادوام

نمایش خبر

تاریخ : 1403/5/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Realme Narzo N61 ، ریلمی Realme
واحد خبر mobile.ir : برند ریلمی روز دوشنبه 29 جولای 2024 (8 مرداد 1403) از جدیدترین گوشی هوشمند خود با نام Realme Narzo N61 پرده برداشت. نمایشگر ال‌سی‌دی +HD، تراشه Unisoc T612، تا 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی 32 مگاپیکسلی، باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی و ارتباطات 4G از جمله مهم‌ترین مشخصات این اسمارت‌فون هستند. همان طور که مشخص است، رزولوشن نسبتا پایین نمایشگر، پردازنده نه چندان قدرتمند و فقدان مواردی همچون شارژ سریع و ارتباطات نسل پنجم، خبر از یک گوشی خیلی معمولی در رده پایین بازار می‌دهد، اما آنچه Narzo N61 را (حداقل در رده قیمتی خود) متمایز می‌کند، تمرکز شرکت سازنده بر استحکام و دوام بدنه است.

اسمارت‌فون Realme Narzo N61 ظاهر ساده‌ای دارد. این گوشی در دو رنگ آبی (Voyage Blue) و مشکی (Marble Black) به تولید رسیده و دو لنز دوربین در پشت آن دیده می‌شود. این دیوایس لبه‌های تختی داشته و شاید ناچ قطره آب بالای نمایشگر آن (که امروزه در کمتر اسمارت‌فونی دیده می‌شود) تا حدی حس قدیمی بودن را برای مشتری تداعی کند. لازم به ذکر است، این محصول در ابعاد 7.84×76.67×167.26 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن بالغ بر 187 گرم است.

همان طور که گفته شد، استحکام بدنه و دوام آن یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های Narzo N61 به شمار می‌رود. ریلمی در ساخت فریم داخلی این گوشی از جنس آلومینیوم ریخته‌گری‌شده را به کار گرفته و مدعی شده در ساخت اتومبیل‌های مسابقه‌ای نیز از همین ساختار استفاده می‌شود. (که به گفته شرکت سازنده، نسبت به آلومینیوم استمپ‌شده در گوشی‌های مشابه تا 20 درصد مقاوم‌تر است) همچنین گفته می‌شود فریم داخلی فلزی یکپارچه گوشی نیز تا 123 درصد نسبت به دیگر فریم‌ها در برابر خم شدن مقاوم‌تر است. ظاهرا تدابیر ریلمی برای بالا بردن دوام Narzo N61 به مراتب فراتر از حد یک گوشی رده پایین است.

به منظور مقاومت بهتر در برابر ساییدگی و خوردگی، پوششی پلیمری از نوعی صمغ موسوم به photo-curable resin روی فریم میانی و همچنین قاب پشتی گوشی کشیده شده است. گفته می‌شود به لطف این پوشش، گوشی پس از اصطکاک با اجسامی همچون چوب، سکه یا پارچه خشن از خود مقاومت نشان داده و مجاورت طولانی با روغن‌ها، شوینده‌ها و حتی عرق بدن را تحمل خواهد کرد. به گفته این شرکت چینی، در جای‌گذاری سه قطعه حیاتی گوشی – یعنی چیپ‌ست، DDR و EMMC – از فرآیند قالب‌گیری با چسب مخصوص استفاده شده تا اتصالات با ثبات بیشتری در محل مورد نظر مستقر شوند.

از نکات جالبی که در معرفی ساختار بدنه Narzo N61 ذکر شده، وجود حلقه‌های سیلیکونی در مادربورد و برخی از دیگر اجزای داخلی گوشی است. این حلقه‌ها – که تعدادشان به 7 حلقه می‌رسد – به‌گفته شرکت سازنده ضمن خنثی کردن ضربه واردشده به اتصالات داخلی گوشی (در صورت رها شدن روی سطوح)، می‌توانند مقاومت دستگاه در برابر آب را نیز تا حد زیادی بالا ببرند. به گفته ریلمی، نوارهای سیلیکونی و پدهای فومی در تمام روزنه‌های خارجی دستگاه – اعم از اسلات میکرو اس‌دی، پورت USB، اسپیکرها، جک هدفون و میکروفن‌ها – کارگذاری شده و لذا Narzo N61 یک گوشی کاملا مهر و موم‌ شده به حساب می‌آید.

شیشه تقویت‌شده‌ای از نمایشگر Narzo N61 محافظت می‌کند. به گفته شرکت سازنده، این شیشه در برابر خط و خش، خم شدن و همچنین رها شدن از فاصله 1.5 متری روی سطح سختی مثل سنگ مرمر مقاوم است. همچنین، ریلمی از تزریق مواد خاصی در چهار گوشه دستگاه (در فاصله بین فریم تا نمایشگر) خبر داده که احتمال آسیب دیدن نمایشگر در صورت رها شدن روی سطح را کاهش می‌دهد. گفتنی‌ست، ریلمی تست‌های متعددی را روی Narzo N61 انجام داده و مدعی شده که این گوشی همه تست‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است، از جمله فشار دکمه‌ها تا یک میلیون بار، درآوردن و جازدن کابل USB تا 40 هزار بار، رها شدن از ارتفاع کم تا 14 هزار بار و تست دوام در شرایط سخت (دمای 65 درجه سلسیوس و رطوبت 90 درصد) تا 21 روز.

شاید فکر کنید تمام موارد ذکرشده در رابطه با استحکام و دوام بالای Narzo N61 جنبه تبلیغاتی داشته باشد. البته گمان می‌رود شرکت سازنده تا حدی در ذکر ویژگی‌های مربوط به دوام بالای گوشی اغراق کرده باشد، اما ریلمی برای اطمینان دادن به مشتری بابت صحت ادعاهای خود، به تأییدیه‌های معتبری استناد می‌کند که از جمله آنها می‌توان به درجه حفاظت IP54 (برای مقاومت در برابر آب و گرد و خاک)، تأییدیه پایایی بالا از TÜV Rheinland و تأییدیه از ArmorShell اشاره کرد.

نمایشگر ال‌سی‌دی گوشی 6.74 اینچی بوده و رزولوشن +HD (معادل 720×1600 پیکسل) دارد. به جز حاشیه قسمت پایینی که کمی زیاد به نظر می‌رسد، حاشیه نمایشگر از سه طرف دیگر چندان زیاد نبوده و طبق داده‌های ریلمی، نسبت صفحه به بدنه چیزی بالغ بر 90.3 درصد است. نرخ نمونه‌برداری تاچ نمایشگر 180 هرتز بوده و این پنل در هر ثانیه تا 90 بار به‌روزرسانی می‌شود. روشنایی صفحه نیز در حالت پیش‌فرض 450 نیت گزارش شده که در حالت روشنایی بالا (HBM) به 560 نیت هم می‌رسد. ناگفته نماند، با قرار دادن گوشی در حالت Eye Comfort، نور آبی زیان‌آور پنل تا حد زیادی خنثی خواهد شد.

مثل بسیاری از گوشی‌های رده پایین ریلمی، Narzo N61 نیز در بخش پردازش خود از تراشه نسبتا قدیمی و نه چندان قدرتمند Unisoc T612 بهره می‌برد. این چیپ‌ست 12 نانومتری شامل دو هسته Cortex-A75 و شش هسته Cortex-A55 است که حداکثر سرعت کلاک همگی این هسته‌ها به 1.8 گیگاهرتز می‌رسد. واحد پردازش گرافیکی این تراشه Mali-G57 بوده و امتیاز آن در بنچ‌مارک آنتوتو 252,597 اعلام شده است. ناگفته نماند، بسته به نوع مدل دستگاه، 4 یا 6 گیگابایت RAM و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقاء از طریق میکرو اس‌دی) در اختیار کاربر خواهد بود.

مجموعه اپتیک در Narzo N61 حقیقتا ساده و سطح پایین است. دوربین اصلی این گوشی 32 مگاپیکسلی بوده و در پشت لنزی به گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین توانایی ضبط ویدئو با حداکثر وضوح 1080p را داشته و با توجه به قابلیت ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل، حداقل روی کاغذ می‌توان عملکرد قابل‌قبولی را در عکاسی شب برایش متصور بود. یک دوربین دیگر نیز در پشت گوشی به چشم می‌خورد که شرکت سازنده به ماهیت آن اشاره‌ای نکرده، اما احتمال می‌رود یک سنسور عمق 2 مگاپیکسلی باشد. در جلوی دیوایس نیز یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی تعبیه شده است.

اسمارت‌فون Narzo N61 انرژی خود را از یک باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌کند. این باتری در حالت استندبای تا 1,013 ساعت دوام داشته و کاربر با ذخیره کامل باتری می‌تواند تا 30 دقیقه به مکالمه صوتی بپردازد. طبق ادعای شرکت سازنده، این باتری حتی پس از هزار بار شارژ و تخلیه، تا 80 درصد از ظرفیت خود را حفظ می‌کند. البته ذکر این نکته ضروری‌ست که باتری گوشی فاقد استاندارد شارژ سریع بوده و حداکثر توان شارژر آن 10 وات عنوان شده است. ناگفته نماند، حسگر اثر انگشت دستگاه نیز روی دکمه پاور آن قرار دارد.

سیستم‌عامل Narzo N61 اندروید 14 بوده و رابط کاربری اختصاصی realme UI روی آن سوار است. یکی از امکانات نرم‌افزاری جالب این گوشی Mini Capsule 2.0 نام دارد. این قابلیت در حقیقت نواری مشکی‌رنگ است که در امتداد ناچ قطره آب بالای نمایشگر تشکیل شده و کاربر می‌تواند از طریق آن، مستقیما با نوتیفیکیشن‌ها در تعامل باشد. گفتنی‌ست، با توجه به محدودیت‌های تراشه Unisoc T612، این دیوایس فاقد ارتباطات نسل پنجم بوده و کاربر باید به ارتباطات 4G بسنده کند. این دستگاه دو اسلات برای سیم‌کارت نانو و یک اسلات اختصاصی برای کار گذاشتن میکرو اس‌دی دارد. سایر گزینه‌های ارتباطی این اسمارت‌فون عبارتند از بلوتوث 5.0، پورت USB-C، وای-فای 5 و مسیریابی ماهواره‌ای.

گوشی هوشمند Realme Narzo N61 در ابتدا وارد بازار هند شده و فروش آن در این کشور از 6 آگوست (16 مرداد) آغاز می‌شود. مدل 4GB/64GB این گوشی 7,499 روپیه هند قیمت دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 89 دلار آمریکا. مدل 6GB/128GB نیز 8,499 روپیه (101 دلار) قیمت‌گذاری شده است. البته مشتریانی که این محصول را پیش‌سفارش دهند، می‌توانند از تخفیف 500 روپیه‌ای (حدود 6 دلار) برخوردار شوند.

منبع : Realme


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا