معرفی سنسورهای تصویری تازه سامسونگ: HP9 با وضوح 200 مگاپیکسل و GNJ و JN5 با وضوح 50MP

نمایش خبر

تاریخ : 1403/4/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز پنج‌شنبه 27 ژوئن سال جاری میلادی (7 تیر 1403) از افزودن سه حسگر تصویری جدید با نام‌های ISOCELL GNJ ،ISOCELL HP9 و ISOCELL JN5 به سبد محصولات خود خبر داده است که به ترتیب وضوح 200، 50 و 50 مگاپیکسل را ارائه می‌کنند. نخستین تجربه سامسونگ برای ارائه حسگر تصویری 200 مگاپیکسلی به سال 2021 و معرفی ISOCELL HP1 باز می‌گردد و ISOCELL HP9 به عنوان پیشرفته‌ترین حسگر سامسونگ در این نوبت، پنجمین عضو خانواده سنسورهای تصویری 200 مگاپیکسلی شرکت کره‌ای و جانشین ISOCELL HP2 به شمار می‌رود که در ژانویه 2023 رونمایی شد. در ادامه با این سه حسگر بیشتر آشنا می‌شویم.

جسوک لی (Jesuk Lee)، معاون اجرایی و مدیر ارشد اجرایی سامسونگ در کسب‌وکارSystem LSI Sensor در باره حسگرهای تصویری جدید سامسونگ می‌گوید: «افزایش کارایی (performance) سنسور تصویر و پر کردن شکاف میان دوربین‌های اصلی و فرعی برای ارائه تجربه عکاسی یکنواخت در تمام زوایا، مسیر جدید پیش روی صنعت خواهد بود. ما با مجموعه جدیدی از حسگرهای موبایل که جدیدترین پیشرفت‌های فناوری را در خود ادغام کرده‌اند، همچنان به ارتقاء استانداردهای صنعتی و گسترش مرزهای تکنولوژی ادامه خواهیم داد.»

ISOCELL HP9

ISOCELL HP9 یک حسگر اختصاصی تله‌فتوست که با اندازه 1/1.4 اینچی و پیکسل‌های 0.56 میکرونی، مانند ISOCELL HP3 وضوح 200 مگاپیکسل را ارائه می‌کند. این سنسور به گفته سامسونگ، نور را با دقت بیشتری به فیلتر RGB هدایت می‌کند و به میکرولنزی اختصاصی با قابلیت انکسار بالا برای ارتقاء قابلیت‌های گردآوری نور مجهز شده است. مطابق اعلام ابرشرکت کره‌ای، میزان حساسیت ISOCELL HP9 به نور در مقایسه با نسل قبلی 12 درصد و قابلیت فوکوس خودکار آن نیز 10 درصد ارتقاء یافته است.

در این حسگر از فناوری موسوم به Tetra-Pixel برای ترکیب 4 در 4 استفاده شده که در آن 16 پیکسل با هم ترکیب می‌شوند تا به عنوان یک سنسور بزرگ 12.5 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 2.24 میکرونی عمل کنند. حسگرISOCELL HP9 با حضور الگوریتم موسوم به remosaic از زوم درون حسگر 2 یا 4 برابری پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در کنار یک لنز تله‌فتو با زوم 3 برابری به زوم 12 برابری دست پیدا کند. امکان برداشت ویدئوهای 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه یا فیلم‌برداری آهسته (slow motion) با نرخ 120 فریم در ثانیه را هم باید به فهرست قابلیت‌های این سنسور اضافه کرد.

ISOCELL GNJ

ISOCELL GNJ عضو جدید سری GN به حساب می‌آید که آخرین حسگر آن یعنی ISOCELL GNK در نوامبر 2023 معرفی شد. GNJ مانند GNK یک سنسور 50 مگاپیکسلی است که ابعاد آن در مقایسه با نمونه سال گذشته کوچک‌تر شده و مانند GN3 و GN5 برابر با 1/1.57 اینچ با پیکسل‌های 1 میکرونی است. به گفته سامسونگ، این حسگر به مواد پیشرفته‌ای مجهز شده است تا تداخل میان پیکسل‌های مجاور را به حداقل برساند و به این ترتیب می‌تواند تصاویر را با دقت بیشتری ثبت کند.

دستگاه‌های مجهز به GNJ، در صورت پشتیبانی چیپ‌ست مورد استفاده، ظاهرا می‌توانند ویدئوهای 8K را با سرعت 30 فریم در ثانیه ثبت کنند. نکته جالب دیگر در خصوص این سنسور کاهش مصرف انرژی آن است که در حالت پیش‌نمایش تا 29 درصد و هنگام ثبت ویدئوهای 4K@60fps تا 34 درصد کاهش یافته است. به علاوه، حضور قابلیت فوکوس خودکار Dual Pixel از دیگر ویژگی‌های حسگر تصویری جدید سامسونگ به شمار می‌رود؛ به این معنا که در این حسگر از دو دیود نوری برای هر پیکسل استفاده شده است که به تمرکز سریع و دقیق روی سوژه کمک می‌کند.

ISOCELL JN5

سومین حسگر این مجموعه با نام ISOCELL JN5 هم یک نمونه 50 مگاپیکسلی با ابعاد 1/2.76 اینچی و پیکسل‌های 0.64 میکرونی است. سامسونگ JN5 را حسگری باریک و مناسب برای دوربین اصلی و فرعی دستگاه‌های هوشمند شامل دوربین‌های تله‌فتو، زاویه‌باز، اولتراواید و دوربین سلفی معرفی می‌کند.

این سنسور به فناوری موسوم به VTG (کوتاه‌شده Dual Vertical Transfer Gate به صورت تحت اللفظی به معنای دروازه انتقال عمودی دوگانه) مجهز شده تا با بهبود انتقال شارژ درون پیکسل‌ها، میزان اعوجاج یا noise را در شرایط با نور بسیار کم، کاهش دهد. JN5 همچنین از قابلیت Super QPD (تشخیص فاز چهارگانه) بهره می‌برد که امکان مقایسه تفاوت فازها به صورت عمودی و افقی را برای آن فراهم می‌کند و به این ترتیب فوکوس خودکار را بهبود می‌بخشد.

زمان حضور در بازار

سامسونگ هنوز زمان دقیق حضور این سنسورها در گوشی‌های هوشمند را مشخص نکرده است، اما پیش از این و در اواسط ماه می سال جاری میلادی، حسگر 200 مگاپیکسلی ISOCELL HP9 را همراه باvivo X100 Ultra به نمایش گذاشته بود.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا