معرفی Moto G Stylus 5G (2024) – با Snapdragon 6 Gen 1 و قلم استایلوس بهبودیافته

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 6 جن 1 Snapdragon 6 Gen 1 ، Motorola Moto G Stylus 5G (2024) ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : اواخر می سال گذشته موتورولا از اسمارت‌فون قلم‌داری به نام Moto G Stylus 5G 2023 رونمایی کرد. حال پس از گذشت حدود یک سال، این کمپانی روز پنج‌شنبه 9 می 2024 (20 اردیبهشت 1403) از ورژن به‌روزرسانی‌شده آن تحت عنوان Moto G Stylus 5G (2024) پرده برداشت. قاعدتا برجسته‌ترین ویژگی این میان‌رده، قلم استایلوسی است که می‌تواند بهره‌وری کاربر را تا حد زیادی بالا ببرد. از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: طراحی زیبا، نمایشگر اولد +FHD، تراشه Snapdragon 6 Gen 1، هشت گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین 50 مگاپیکسلی، باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی با برخورداری از شارژ بی‌سیم و ارتباطات 5G.

از لحاظ طراحی و شکل ظاهری با گوشی هوشمند زیبایی روبرو هستیم. در قسمت پشتی Moto G Stylus 5G (2024) از بافتی با ظاهر چرم گیاهی استفاده شده که ضمن شکیل‌تر کردن گوشی، مانع جذب اثر انگشت بوده و احتمال سر خوردن گوشی از دست را کاهش می‌دهد. این محصول در دو رنگ قرمز (Scarlet Wave) و شیری (Caramel Latte) به تولید رسیده و با احراز درجه حفاظت IP52 تا حدی در برابر گرد و خاک و پاشیده شدن اتفاقی آب از خود مقاومت نشان می‌دهد. ناگفته نماند، Moto G Stylus 5G (2024) در ابعاد 8.29×74.75×162.56 میلی‌متر طراحی شده و 190 گرم وزن دارد.

یک نمایشگر pOLED به قطر 6.7 اینچ در جلوی دیوایس به چشم می‌خورد که در مقایسه با نمایشگر ال‌سی‌دی نسل قبلی، پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شود. این پنل 10 بیتی دارای رزولوشن +FHD (معادل 1080×2400 پیکسل) بوده که تراکم 395 پیکسل در اینچ را به دست می‌دهد. نسبت تصویر این نمایشگر 20:9 است و 93.28 درصد از سطح رویی بدنه را تشکیل می‌دهد. نرخ نمونه‌برداری تاچ نمایشگر 240 هرتز بوده و در هر ثانیه 120 بار به‌روزرسانی می‌شود. حداکثر روشنایی نقطه‌ای صفحه بالغ بر 1,200 نیت اعلام شده و با پوششی از شیشه مقاوم گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود. گفتنی‌ست، فیلتر نور آبی و کاهش تاری حرکتی از جمله ویژگی‌های این نمایشگر اعلام شده که مورد تأیید کمپانی معتبر SGS قرار گرفته است.

مثل نسل قبلی، در ساخت Moto G Stylus 5G (2024) نیز از تراشه Snapdragon 6 Gen 1 استفاده شده است. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده – دارای چهار هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Adreno 710 نام دارد. حافظه رم دستگاه به 8 گیگابایت ارتقاء یافته و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای آن پیش‌بینی شده است. با توجه به پشتیبانی از میکرو اس‌دی، می‌توان این فضا را تا 2 ترابایت دیگر افزایش داد.

اسمارت‌فون Moto G Stylus 5G (2024) فاقد ماژول دوربین بوده و به جای آن، محل استقرار دوربین‌ها با بدنه یکپارچه است و همین امر ظاهر گوشی را زیباتر می‌کند. در پشت گوشی یک دوربین اصلی به وضوح 50 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/1.8 دیده می‌شود. فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) از مهم‌ترین مشخصه‌های این دوربین به شمار می‌روند. همچنین، با ترکیب هر 4 پیکسل در یک پیکسل بزرگ 2 میکرونی (قابلیتی موسوم به Ultra Pixel)، می‌توان عکس‌های مناسبی را حتی در محیط‌های کم‌نور انتظار داشت.

سایر امکانات این دوربین عبارتند از حالت شب، پانوراما، حالت پرتره، افکت Tilt-Shift، حالت حرفه‌ای، برجسته کردن یک رنگ در بین سایر رنگ‌های عکس (Spot Color)، ضبط همزمان ویدئو با دوربین‌های عقب و جلو، برداشت با لبخند، عکاسی تایم-لپس و اسلوموشن. گفتنی‌ست، این دوربین ویدئوی FHD را با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کرده و می‌تواند فیلم‌برداری اسلوموشن را با وضوح FHD و سرعت 120 فریم در ثانیه انجام دهد. یک دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2 و میدان دید 120 درجه) در کنار دوربین اصلی دیده می‌شود که طبق ادعای شرکت سازنده می‌تواند وظایف دوربین ماکرو را نیز انجام دهد. ناگفته نماند، در حفره بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.4 تعبیه شده است.

باتری گوشی ظرفیتی معادل 5,000 میلی‌آمپر ساعت داشته و به گفته شرکت سازنده عمر متعارف آن بیش از 40 ساعت است. نکته قابل‌توجه در آنجاست که علاوه بر شارژ سیمی 30 واتی، Moto G Stylus 5G (2024) از شارژ بی‌سیم با حداکثر توان 15 وات نیز برخوردار است. به گفته موتورولا، صرفا با 30 دقیقه شارژ کردن، انرژی مورد نیاز گوشی برای یک روز تأمین خواهد شد. حسگر اثر انگشت درون نمایشگر دستگاه تعبیه شده و قابلیت تشخیص چهره نیز در آن فعال است. ناگفته نماند، دو میکروفن و دو اسپیکر استریو با پشتیبانی از دالبی-آتموس، سایر مشخصات سخت‌افزاری این محصول را تشکیل می‌دهند.

همان طور که گفته شد، شاید جذاب‌ترین ویژگی Moto G Stylus 5G (2024) بهره‌مندی آن از قلم استایلوس باشد که به همراه خود گوشی به فروش می‌رسد. (نه به عنوان یک وسیله جانبی) به لطف طراحی جدید این قلم استایلوس، سطح تماس آن با صفحه گوشی بیشتر شده و بهبود بخش نرم‌افزاری آن، استفاده از قلم را سریع‌تر و آسان‌تر کرده است. طبق ادعای موتورولا، میزان تأخیر قلم پایین‌تر آمده، یادداشت‌برداری با آن ساده‌تر شده و به منظور دسترسی به ویژگی‌های مرتبط با قلم، یک رابط کاربری جدید برای آن تعریف شده است.

به این ترتیب که به محض خروج قلم استایلوس از بدنه گوشی، تعدادی از اپلیکیشن‌ها و موارد مورد علاقه کاربر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. یکی از امکانات جالب در این رابطه، قابلیت OCR (کوتاه‌شده optical character recognition به معنی تشخیص کاراکتر نوری) است. به موجب این قابلیت، گوشی جدید موتورولا می‌تواند متن موجود در یک سند (دست‌نویس یا چاپ‌شده) را تشخیص داده، استخراج کرده، به وسیله اپلیکیشن Moto Note به شکل دیجیتالی درآورده و نهایتا آن را آماده ویرایش یا استفاده مجدد کند.

سیستم‌عامل Moto G Stylus 5G (2024) اندروید 14 بوده و قابلیت امنیتی ThinkShield در آن فعال است. سیستم‌عامل دستگاه تنها یک بار به اندروید 15 آپدیت خواهد شد، اما موتورولا ارسال آپدیت‌های امنیتی هر دو ماه یک‌بار را به مدت سه سال تضمین کرده است. با توجه به اینکه برخی برندها، آپدیت سیستم‌عامل را تا چندین سال ادامه می‌دهند، به نظر می‌رسد موتورولا در این زمینه تا حدی کم‌کاری کرده باشد. برای مقایسه بد نیست بدانید، سیستم‌عامل Galaxy A35 5G تا چهار سال و سیستم‌عامل Pixel 8a تا هفت سال آپدیت خواهند شد.

گوشی هوشمند Moto G Stylus 5G (2024) دو سیم‌کارت می‌پذیرد که یکی از نوع نانو و دیگری از نوع الکترونیکی یا e-SIM است. همان طور که از نام‌گذاری آن مشخص است، این گوشی از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد. وای-فای دو باندی، بلوتوث 5.1، پورت USB-C، جک هدفون، NFC و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای سایر امکانات ارتباطی این محصول را تشکیل می‌دهند.

ورژن آنلاک گوشی هوشمند Moto G Stylus (2024) از 30 می (10 خرداد) از طریق آمازون، Best Buy و motorola.com در ایالات متحده به قیمت 399.99 دلار آمریکا آماده فروش خواهد بود. در هفته‌های آتی، فروش ورژن لاک اپراتوری نیز توسط اپراتورهایی مثل T-Mobile ،Boost Infinite ،Cricket ،AT&T و ... آغاز خواهد شد. ناگفته نماند، این محصول به صورت همزمان در کانادا به قیمت 499.99 دلار کانادا عرضه خواهد شد.

منبع : Motorola


ایسام