معرفی Google Pixel 8a با صفحه‌نمایش 120 هرتزی، پردازنده Tensor G3 و 7 سال آپدیت اندروید!

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/19        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، گوگل تنسور جی 3 Google Tensor G3 ، Google Pixel 8a ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : شرکت گوگل در روز سه‌شنبه 7 می 2024 (18 اردیبهشت 1403) از گوشی جدیدی در کلاس ارزان‌قیمت A این شرکت با نام Pixel 8a رونمایی کرده که ادامه مستقیمی برای Pixel 7a سال گذشته و Pixel 6a سال پیش از آن به‌حساب می‌آید. Pixel 8a برای اولین بار در این کلاس با صفحه‌نمایشی مجهز به نرخ رفرش 120 هرتزی ارائه شده و از همان پروسسور 4 نانومتری Tensor G3 حاضر در Pixel 8 و Pixel 8 Pro بهره می‌برد. اندازه صفحه‌نمایش و وضوح دوربین‌های اصلی و سلفی دستگاه در مقایسه با Pixel 7a تغییری نکرده اما طراحی آن به گوشی‌های پرچمدار این شرکت نزدیک شده و ظرفیت باتری نیز اندکی بیش‌تر شده است. Pixel 8a برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه با همان قیمت پایه سال قبل ارائه می‌شود.

پیکسل 8a در نگاه اول تفاوت بزرگی را با Pixel 7a سال گذشته نشان نمی‌دهد و به‌جز رنگ‌های جدید شرایط به‌قرار گذشته است؛ با کنار هم قرار دادن این دو مدل اما تفاوت‌های کوچک و بزرگی آشکار می‌شود که خارج شدن گوشی از فرم چارگوش و گردتر شدن کناره‌ها از آن جمله‌اند. دورتادور صفحه‌نمایش همچنان حاشیه‌های نسبتاً ضخیمی دیده می‌شود و دوربین سلفی پانچی نیز در مرکز صفحه‌نمایش جای دارد. فریم فلزی پیرامون گوشی مثل قبل پف‌کرده و برآمده طراحی شده و در هر چهار رنگ سبز (Aloe)، آبی (Bay)، بژ/نقره‌ای (Porcelain) و مشکی (Obsedian) هم‌رنگ بخش پشتی‌ست. عرض بیش‌تر دکمه‌های تغییر صدا و پاور و خارج شدن از حالت باریک و تیغه‌ای دیگر تغییر طراحی قابل ذکر در پیکسل 8a بوده و وزن 188 گرمی آن نیز 4.5 گرم سبک‌تر شده است. گوشی همچنان با استاندارد IP67 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم بوده و از پلاستیک در بخش پشتی و شیشه کاملاً منسوخ شده و سوال‌برانگیز Gorilla Glass 3 روی صفحه‌نمایش بهره می‌برد.

Pixel 7a سال گذشته برای اولین بار در این کلاس به صفحه‌نمایشی با نرخ رفرش 90 هرتزی مجهز شد و Pixel 8a نیز عنوان اولین پنل 120 هرتزی این رده را به‌نام خود ثبت کرده است. صفحه‌نمایش 6.1 اینچی پیکسل 8a همچنان یک نمونه 8 بیتی با وضوح 1080×2400 پیکسل و تراکم 430ppi است که از کنتراست 1,000,000:1 بهره می‌برد و از نمایش محتوای HDR نیز پشتیبانی می‌کند. گوگل در این نوبت به روشنایی اچ‌دی‌آر 1,400 نیتی و نقطه‌ای 2,000 نیتی اشاره کرده که برای یک میان‌رده اعداد قابل‌قبولی به‌نظر می‌رسند. زیر لایه صفحه‌نمایش سنسور اثر انگشت نوری دستگاه قرار دارد و در بالا نیز به همان دوربین 13 مگاپیکسلی سلفی با پیکسل‌های 1.12 میکرونی و لنز فاقد فوکوس خودکار f/2.2 بر می‌خوریم.

گوگل دست به ترکیب دوربین‌های بخش پشتی نیز نزده و همان دوربین 64 مگاپیکسلی پیشین با سنسور کوچک 1/1.73 اینچی و پیکسل‌های 0.8 میکرونی با لنز f/1.9 مجهز به OIS در پیکسل 8a نیز تکرار شده است. دوربین 13 مگاپیکسلی با لنز اولتراواید فاقد فوکوس خودکار دومین عضو این مجموعه است که به همین صورت در پیکسل 7a نیز حضور داشت. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این مجموعه نیز همچنان 4K/30fps است و از نرخ 60 فریم در ثانیه هنوز خبری نیست.

پردازنده 4 نانومتری Tensor G3 دستگاه همانی‌ست که در Pixel 8 و Pixel 8 Pro نیز حضور داشت و با ارائه یک هسته Cortex-X3، چهار هسته Cortex-A715 و چهار هسته Cortex-A510 مجموعا 9 هسته پردازشی را در کنار هم ارائه می‌دهد و در پردازش گرافیک نیز ظاهراً بر Immortalis-G715 با 10 هسته پردازشی تکیه می‌کند. رم گوشی بدون تغییر 8 گیگابایت از نوع LPDDR5 بوده و حافظه داخلی نیز با وجود آن‌که همچنان از نوع UFS 3.1‌ انتخاب شده اما برای اولین بار به‌جز نسخه 128 گیگابایتی در یک ورژن حجیم‌تر 256 گیگابایتی نیز ارائه می‌شود.

ظرفیت باتری گوشی به 4,492mAh رسیده که نسبت به 4,385 میلی آمپر ساعت Pixel 7a چیزی نزدیک به 2.5 درصد ارتقاء را نشان می‌دهد. گوگل از این باتری همچنان به‌عنوان یک باتری 24 ساعته یاد می‌کند که در وضعیت صرفه‌جویی باتری شدید (Extreme Battery Saver) با یک بار شارژ تا 72 ساعت نیز قادر به تأمین انرژی دستگاه خواهد بود. گوگل اشاره‌ای به توان شارژر مورد پشتیبانی این گوشی نکرده اما برخی منابع از توان حداکثر 18 واتی شارژر سخن به میان آورده‌اند. ذکر این توضیح نیز لازم به‌نظر می‌رسد که شارژری همراه گوشی ارائه نمی‌شود. Pixel 8a مثل قبل از شارژ بی‌سیم با توان 7.5 وات نیز پشتیبانی می‌کند که تفاوتی نسبت به قبل نداشته است.

نمی‌توان از یک گوشی سال 2024 صحبت به میان آورد و از کلمه کلیدی این روزهای دنیای دیجیتال یعنی هوش مصنوعی در آن سخن نگفت؛ Pixel 8a نیز بر همین منوال به‌گفته شرکت سازنده با بسیاری از ویژگی‌های محبوب هوش مصنوعی پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو مثل دستیار Gemini، قابلیت Best Take (تغییر عکس با جانشین کردن بهترین حالت چهره)، گزینه Ciecle to Search (جست‌وجوی هر عنصر درون تصویر با کشیدن یک دایره پیرامون آن)، فیلتر کردن خودکار تماس‌های اسپم با گزینه Call Screen (در دسترس تنها در برخی کشورها)، Clear Calling (به‌حداقل رساندن نویز و سر و صدای پس‌زمینه در حین تماس) و Live Translate (ترجمه همزمان و لایو) اشاره کرد. پیکسل 8a همچنان با وای‌فای 6E، بلوتوث 5.3، NFC‌ و مسیریاب‌های ماهواره‌ای تک فرکانس عرضه شده و به پورت USB-C با استاندارد سرعتی USB 3.2، اسپیکرهای استریو و میکروفون‌های دوگانه مجهز شده است.

Google Pixel 8a با سیستم‌عامل اندروید 14 به بازار ارائه می‌شود و در حالی پیکسل 7a ارائه 5 آپدیت بعدی اندروید را تضمین کرده بود پیکسل 8a همچون پرچمداران گوگل 7 آپدیت بعدی اندروید همراه با به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. قیمت در نظر گرفته شده برای این گوشی در نسخه پایه 128 گیگابایتی همان 499 دلار سابق است اما برای تهیه ورژن 256 گیگابایتی آن باید 559 دلار هزینه کرد. قیمت این دو نسخه در بازارهای اروپایی به‌ترتیب 549 و 609 یورو بوده و در هند نیز به‌ترتیب 52,999 و 59,999 روپیه قیمت‌گذاری شده‌اند.

منبع : Google


ایسام