گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه نخست 2023 – پنجمین افت متوالی در سایه تورم
نمایش خبر
تاریخ : 1402/1/29 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
علیرغم بهبودهای محدود در برخی فاکتورهای کلان، بازار جهانی اسمارتفون هنوز از وضعیت وخیمی که به آن دچار گشته، خلاص نشده است. در بین 5 برند برتری که در گزارش اخیر Canalys به آنها اشاره شده، تنها سامسونگ است که در عرضه گوشی هوشمند نسبت به فصل قبل رشد داشته است. این کمپانی کرهای در پایان سهماهه اول 2023، موفق شد با کسب 22 درصد از سهم بازار به رتبه نخست بازگردد. اپل نیز 21 درصد از سهم بازار را از آن خود کرده و با فاصله بسیار کمی از سامسونگ در جایگاه دوم قرار میگیرد. به لطف تقاضای قدرتمند برای سری آیفون 14 پرو، اپل توانست فاصله خود با سامسونگ را به حداقل برساند.
شیائومی که 11 درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد، همچنان در رتبه سوم دنیا ایستاده است. در شرایطی که تعدیل موجودی شیائومی در سرتاسر سهماهه سوم ادامه داشت، عرضه محصولات جدید در دوره منتهی به اواخر سهماهه نخست کمک زیادی به این شرکت چینی کرد. کمپانیهای اوپو و ویوو نیز با تحکیم جایگاههای خود در بازار داخلی چین و همچنین مناطقی نظیر آسیا/اقیانوسیه، با کسب 10 و 8 درصد از سهم بازار جهانی، بهترتیب رتبههای چهارم و پنجم دنیا را از آن خود کردند.
به گفته سانیام چاورازیا (Sanyam Chaurasia)، تحلیلگر Canalys، افت بازار اسمارتفون در سهماهه نخست 2023 قابل پیشبینی بود. شرایط مربوط به اقتصاد کلان در مناطق مختلف، مانع بزرگی بر سر راه سرمایهگذاری و فعالیتهای فروشندگان اسمارتفون در بسیاری از بازارها شد. بهرغم کاهش قیمتها و ارائه تسهیلات و مشوقهای فراوان به مشتریان، میزان تقاضا از سوی مصرفکنندگان (به ویژه در رده پایین بازار) همچنان ضعیف بود. چاورازیا این پدیده را به نرخ بالای تورم نسبت میدهد که اعتماد مصرفکنندگان و میزان هزینه کردن از سوی آنها را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد.
گذشته از آن، روند ادامهدار کاهش تقاضا از سوی مصرفکنندگان، موج گستردهای از کاهش موجودی فروشندگان را در سرتاسر زنجیره تأمین در بر داشته و کانالهای فروش با کاهش سطح موجودی انبارهایشان به دنبال تأمین امنیت فعالیتهای خود بودهاند. به منظور پایین نگه داشتن حجم فروش اسمارتفون از تولیدکنندگان به خردهفروشیها، فروشندگان به استفاده از تکنیکهای محتاطانه تولید ادامه دادند. این استراتژی اثر منفی طولانیمدتی را بر عملکرد زنجیره تأمین قطعات بر جای گذاشته است.
توبی ژو (Toby Zhu)، یکی دیگر از تحلیلگران Canalys، میگوید: «ما نشانههایی از اعتدال را در این افت ادامهدار مشاهده کردهایم.» به گفته ژو، در تقاضا برای خرید برخی اسمارتفونها و ردههای قیمتی، بهبودهایی حاصل شده است. به علاوه، بعضی از فروشندگان اسمارتفون رفتهرفته در برنامهریزی تولید و سفارش قطعات فعالتر میشوند. طبق پیشبینی Canalys، به احتمال زیاد موجودیِ صنعت اسمارتفون (صرفنظر از فروشنده یا کانال فروش) میتواند تا پایان سهماهه دوم 2023 به سطح نسبتا مطلوبی برسد.
هنوز برای پیشبینی بهبود تقاضا از سوی مصرفکنندگان خیلی زود است. اما با توجه به کاهش موجودیها طی فصلهای آتی، انتظار میرود حجم فروش اسمارتفون از تولیدکنندگان به خردهفروشیها بهبود یابد. به علاوه، پس از سپری کردن یک دوره پرنوسان، فروشندگان بیشتر تمرکز خود را روی نوآوری و بالا بردن بازدهی تولید و کانالهای فروش معطوف کرده و به جای رشد حجم تولید، رشد کیفیت را در دستور کار قرار دادهاند. ناگفته نماند، محبوبسازی 5G و گوشیهای تاشو نیز از جمله نیروهای پیشبرنده جدید در صنعت موبایل محسوب میشوند.
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی