قوانین جدید اتحادیه اروپا در حوزه باتری – آیا باتریهای قابلتعویض برمیگردند؟
نمایش خبر
تاریخ : 1401/10/1 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | اتحادیه اروپا European Union (EU) ، باتری Battery |
قوانین مصوب اتحادیه اروپا، تمام انواع باتریهایی که در این قاره به فروش میرسند را شامل میشود، از جمله باتریهای قابل حمل، باتریهای SLI (مثل باتری خودرو)، باتریهای LMT (مثل باتری اسکوتر یا دوچرخه برقی)، باتریهای خودروهای برقی و باتریهای صنعتی. قانونگذاران در این مصوبه خواستار الزامات شدیدتری شدند تا به این وسیله، به دوام، پایداری و عملکرد باتریها افزوده شود. به موجب این قوانین جدید، باتریهای خودروهای برقی، باتریهای LMT و باتریهای قابلشارژ صنعتی با انرژی بالای 2 کیلووات ساعت، باید به همراه برچسبی عرضه شوند که میزان انتشار گازهای گلخانهای آن باتری را در برداشته باشد.
همچنین، سازندگان محصولات الکترونیکی تا سه سال و نیم پس از تصویب این قوانین فرصت دارند تا باتریهای قابل حمل در این لوازم را به گونهای طراحی کنند که خود مصرفکنندگان بتوانند بهراحتی آنها را تعویض کنند. این میتواند تهدیدی برای روند کنونی بیشتر برندهای معتبر (مثل اپل و سامسونگ) محسوب شود. زیرا در حال حاضر عمده اسمارتفونها و لپتاپها با باتریهای غیرقابلتعویض وارد بازار میشوند. علت اصلی استفاده از باتریهای غیرقابلتعویض، کاهش ضخامت دیوایسها و افزایش دوام آنهاست.
در این میان، یکی از چالشهای مهم برای سازندگان اسمارتفون، تولید گوشیهای هوشمند تاشو خواهد بود. در این نوع دیوایسها عمدتا شاهد استفاده از دو باتری در هر یک از نیمههای دیوایس هستیم تا از لحاظ فضا و وزن، تعادل در گوشی برقرار شود. با توجه به اینکه این باتریها با کابلهای نواری به هم متصلند، دسترسی کاربر به آنها چندان ساده نخواهد بود.
به منظور احترام به حقوق مصرفکنندگان و اطلاعرسانی بهتر به آنها، باتریها باید دارای کد QR و برچسبهایی باشند که این اطلاعات را از باتری در اختیار آنها قرار دهد: ظرفیت، عملکرد، دوام، ترکیب شیمیایی و همچنین نماد «جمعآوری جداگانه» (تا برای حفظ محیط زیست، این باتریها پس از پایان عمرشان، جدا از سایر زبالهها جمعآوری شوند). ناگفته نماند، باتریهای LMT، باتریهای صنعتی با انرژی بیش از 2 کیلووات ساعت و باتریهای خودروهای برقی، باید دارای «پاسپورت باتری دیجیتال» باشند. این پاسپورت شامل اطلاعاتی مربوط به مدل باتری و همچنین اطلاعات خاصی درباره خود باتری و کارکرد آن خواهد بود.
معرفی سیاست اعتبارسنجی برای صنعت باتری
طبق قوانین جدید اتحادیه اروپا، تمام کارگزاران اقتصادی که در بازار اتحادیه اروپا اقدام به عرضه باتری میکنند (به جز بنگاههای کوچک و متوسط)، موظف به توسعه و پیادهسازی سیاستی موسوم به «سیاست اعتبارسنجی» خواهند بود. این سیاست همسو با استانداردهای بینالمللی بوده و ناظر به ریسکهای اجتماعی و زیستمحیطی مربوط به تأمین منابع، فرآوری و خرید و فروش مواد اولیه و همچنین مواد اولیه ثانویه خواهد بود (مواد اولیه ثانویه به مواد اولیهای گفته میشود که از بازیافت به دست میآیند).
سایر الزامات قوانین مصوب اتحادیه اروپا به این شرح است:
- به موجب قوانین جدید، زمان جمعآوری باتریها به این ترتیب خواهد بود: چهل و پنج درصد از باتریهای قابل حمل تا سال 2023، شصت و سه درصد از این باتریها تا سال 2027 و هفتاد و سه درصد از آنها تا سال 2030 جمعآوری خواهند شد. برنامه جمعآوری باتریهای LMT نیز به این شرح است: 51 درصد تا سال 2028 و 61 درصد تا سال 2031.
- قوانین جدید ایجاب میکند که در ساخت باتریهای جدید، عناصر موجود در زبالههای تولیدی و مصرفی به شکل اجباری مورد استفاده مجدد قرار بگیرند. حداقل سطح این عناصر عبارتند از: کبالت 16 درصد، سرب 85 درصد، لیتیوم 6 درصد و نیکل 6 درصد.
- جمعآوری تمام پسماندهای باتریهای LMT ،SLI، باتریهای خودروهای برقی و باتریهای صنعتی برای مصرفکنندگان نهایی باید به صورت رایگان انجام شود، صرفنظر از ماهیت، ترکیب شیمیایی، شرایط، برند و یا اصالت باتریها.
- کمیسیون مربوطه تا 31 دسامبر 2030 (10 دی 1409) فرصت خواهد داشت تا با ارزیابی شرایط موجود، در رابطه با حذف تدریجی باتریهای پرتابل قابل شارژ (با استفاده عمومی) تصمیمگیری کند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها