گارتنر: 25 درصد از مردم تا سال 2026 دست کم یک ساعت در روز را در متاورس سپری خواهند کرد
نمایش خبر
تاریخ : 1400/12/17 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، متاورس Metaverse ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality |
مارتی رزنیک (Marty Resnick)، معاون پژوهشی گارتنر در این باره میگوید: «فروشندگان در حال حاضر در حال ایجاد راههایی هستند تا کاربران زندگی خود را در جهانهای دیجیتال تکرار کنند. این فعالیتها از حضور در کلاسهای مجازی تا خرید زمین دیجیتالی و ساخت خانههای مجازی، در حال حاضر در محیطهای جداگانه انجام میشود. [اما] در نهایت در فضایی واحد [یعنی] متاورس با مقصدهای متعدد در میان فناوریها و تجارب [گوناگون] صورت خواهد گرفت.»
بر اساس تعریف گارتنر، متاورس اکوسیستمی پایدار است و تجارب کامل و فراگیری را از تجربه دیجیتالی پیشرفته ارائه میکند که مستقل از نوع دستگاه کاربر، با استفاده از هر ابزاری، از تبلت تا نمایشگرهای سربند (HMD)، قابل دسترسی خواهد بود. متاورس در واقع گونهای نوآوری ترکیبی است که برای عملکرد خود به فناوریها و ابزارهای گوناگونی نیاز دارد؛ تکنولوژیهایی که از میان آنها میتوان به واقعیت افزوده (AR)، سبک کاری انعطافپذیر، نمایشگرهای سربند، کلاد واقعیت افزوده، اینترنت اشیا، فناوری نسل پنجم ارتباطات و هوش مصنوعی اشاره کرد.
برای فهم بهتر متاورس میتوان آن را به عنوان نسخه بعدی اینترنت در نظر گرفت، که در ابتدا به عنوان مجموعهای شامل تابلوهای اعلانات (bulletin boards) و مراکز مستقل اطلاعرسانی راهاندازی شد؛ مراکزی که در نهایت به وبسایتهایی در فضای مجازی و مشترک تبدیل شدند. همین الگوی توسعه را میتوان برای تصور آینده متاورس نیز به کار گرفت.
از آنجا که هیچ سازندهای به تنهایی مالک متاورس نخواهد بود، گارتنر انتظار دارد که چرخ اقتصاد مجازی در این پلتفرم، توسط ارزهای دیجیتال و توکنهای غیر مثلی یا NFT به گردش درآید. به این ترتیب، متاورس بر کسبوکارهای پرمراجعه که به صورت روزانه با مشتریان خود در ارتباط هستند، تأثیر قابل توجهی بر جای خواهد گذاشت.
این محیط همچنین بر نحوه انجام کارها نیز مؤثر خواهد بود و شرکتهای فعال در آن میتوانند در تعامل، همکاری و ارتباط با کارمندان، از طریق فضاهای کاری فراگیر و دفاتر مجازی، عملکرد بهتری داشته باشند. به علاوه، کسبوکارها برای انجام این کار نیازی به ایجاد زیرساخت جدید ندارند و متاورس، خود، چارچوب مورد نیاز را فراهم میسازد. امری که تأثیر آن در رویدادهای مجازی در طول یک سال و نیم گذشته به خوبی نشان داده شده و فرصتهای تازهای را برای برگزاری کارگاههای شبکهای، مشارکتی و فراگیر به ارمغان آورده است.
به گفته رزنیک « سازمانها با حرکت از کسبوکار دیجیتال به سوی کسبوکار متاورس قادر خواهند بود مدلهای کسبوکار خود را به طور بیسابقهای گسترش و ارتقاء دهند». او در ادامه برآورد کرده است که تا سال 2026، حدود 30 درصد از سازمانهای جهان محصولات و خدمات خود را برای عرضه در متاورس آماده خواهند کرد.
البته پذیرش فناوریهای مبتنی بر متاورس هنوز نوپا و پراکنده است و گارتنر درباره سرمایهگذاری هنگفت در حوزه یک متاورس خاص به سازمانها هشدار میدهد. به گفته رزنیک «هنوز خیلی زود است که بدانیم کدام سرمایهگذاری [متاورسی] در بلندمدت دوام خواهد آورد». از دید او، مدیران محصول باید از هماینک برای یادگیری، کاوش و آمادهسازی شرایط حضور در متاورس زمان صرف کنند تا بتوانند در آینده جایگاهی رقابتی را در این اکوسیستم برای خود کسب کنند.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی