مقایسه کارآیی واحد پردازش گرافیکی تبلت آی پد 2 با تبلت آی پد و تبلت زوم

نمایش خبر

تاریخ : 1389/12/24
برچسب‌ها : واحد پردازش گرافیکی GPU ، محک Benchmark ، تبلت Tablet ، Apple iPad 2 Wi-Fi ، Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G ، Apple iPad Wi-Fi ، Apple iPad Wi-Fi + 3G ، Motorola XOOM MZ600 ، Motorola XOOM MZ601 ، Motorola XOOM MZ604 ، اپل Apple ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در معرفی آی پد 2 اعلام نمود که واحد پردازش گرافیکی (GPU) این تبلت نسبت به نسخه پیشین آی پد از کارآیی گرافیکی تا 9 برابر برخوردار است. این بدان معناست که هنگام اسکرول نمودن صفحات، نمایش ویدیو، انجام بازی و هر آنچه با پردازش گرافیکی سروکار دارد شاهد سرعت بالاتر و روان تر شدن تعامل با دستگاه خواهیم بود. سرعت بالاتر می تواند کیفیت بالاتر رندرینگ سه بعدی را نیز برای بازی ها به ارمغان آورد.

البته باید دقت نمود که ادعای کارآیی بالاتر تا 9 برابر به معنای 9 برابر شدن کارآیی در تمامی شرایط نیست و حتی اگر کارآیی بطور متوسط 2 برابر هم شود این امر ناقض ادعای اپل نمی باشد. حال باید دید در عمل این کارآیی بالاتر چگونه خود را نشان می دهد.

در داخل پردازنده A5 اپل که در آی پد 2 به کار رفته از واحد پردازش گرافیکی PowerVR SGX 543MP2 استفاده شده است که نسبت به واحد پردازش گرافیکی SGX 535 بکار رفته در داخل پردازنده A4 آی پد قبلی از کارآیی بسیار بالاتری برخوردار است. لازم به ذکر است که پردازنده های A4 و A5 در اصل سیستم های قرار گرفته بر روی تراشه (System on Chip یا SoC) محسوب می شوند. بدین معنا که اجزاء مختلف منجمله واحد پردازش اصلی و واحد پردازش گرافیکی همگی بر روی یک تراشه قرار گرفته اند. این پردازنده ها توسط اپل طراحی شده و توسط کمپانی سامسونگ ساخته می شوند.

iPad 2

بر اساس اظهارات وب سایت anandtech، واحد پردازش گرافیکی SGX 543MP2 چهار برابر SGX 535 خط لوله سایه زن (Shader Pipline) در اختیار دارد که هر یک از آنها در هر پالس ساعت می توانند دو برابر خط لوله SGX535 دستورالعمل اجرا نمایند. همچنین بهبود های دیگری نیز در بازده واحد پردازش SGX 543MP2 به انجام رسیده است. بنابراین می توان انتظار کارآیی به مراتب بالاتری را از این پردازنده داشت.

anandtech برای آزمودن میزان بهبود کارآیی واحد پردازش گرافیکی آی پد 2 از GLBenchmark 2.0 که یک محک (Benchmark) ساخته شده توسط تعدادی از برنامه نویسان دست اندرکار ساخت برنامه های مختلف برای وسایل الکترونیکی گوناگون است استفاده نموده. این محک می تواند بسیاری از توانایی های گرافیکی دستگاه ها را به بوته آزمایش گذاشته و نتایج را بصورت عددی نشان دهد.

GLBenchmark 2.0

در برنامه ها و بازی های سه بعدی، سایه زنی اشیاء موجود در محیط یکی از اساسی ترین عملیات گرافیکی است. معمولاً این اشیاء توسط شبکه ای از مثلث ها ساخته شده و نمایش داده می شوند. بنابراین تعداد مثلث هایی که یک واحد پردازش گرافیکی می تواند در یک ثانیه سایه زنی کند می تواند یکی از معیارهای مقایسه قدرت پردازش گرافیکی باشد. هر چه این تعداد بیشتر باشد امکان استفاده از اشیاء و صحنه های پیچیده تر وجود خواهد داشت.

در نمودار زیر این مقایسه میان تبلت آی پد 2 اپل، تبلت Xoom موتورولا و تبلت آی پد اپل صورت گرفته است.

iPad GPU benchmark

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود در زمینه سایه زنی مثلث ها آی پد 2 با قدرت سایه زنی 29 میلیون مثلث در ثانیه بیش از سه برابر آی پد  (با 8.67 میلیون مثلث) و نزدیک به دو برابر Xoom (با 15.1 میلیون مثلث) توان دارد.

در آزمون Fragment Lit Triangle که نسبت به آزمون قبلی پیچیده تر است تفاوت قدرت گرافیکی آی پد 2 در مقایسه با Xoom و آی پد حتی بیشتر از آزمون قبلی بود بطوری که در این آزمون آی پد 2 بیش از 2 برابر Xoom و نزدیک به 5 برابر آی پد کارآیی نشان داد. نتایج این آزمون را در نمودار زیر مشاهده می نمائید.

iPad GPU benchmark

همچنین در آزمون واکشی بافت (Texture Fetch) که برای اشیاء و محیط هایی که سطح آنها بافت دارد معنا می یابد تفاوت کارآیی آی پد 2 با Xoom و آی پد به مراتب بیشتر بود. این تفاوت علاوه بر سخت افزار مرتبط با پردازش و سایه زنی بافت ها با پهنای باند حافظه و مسائل گوناگون دیگری نیز می تواند مرتبط باشد. نتایج این آزمون را در نمودار زیر مشاهده می نمائید.

iPad GPU benchmark

آنچه مسلم است اینست که تبلت آی پد 2 از نظر کارآیی گرافیکی گام بزرگی را به جلو برداشته و با این کارآیی بالا احتمالاً شاهد عرضه و اجرای بازی ها و برنامه های سه بعدی با کیفیت گرافیکی بسیار بالا بر روی آن خواهیم بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا