رونمایی سامسونگ از سه تراشه جدید برای صنعت خودرو
نمایش خبر
تاریخ : 1400/9/12 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | سیستم هدایت خودرو ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، سامسونگ Samsung |
Exynos Auto T5123
همان طور که گفته شد، Exynos Auto T5123 نخستین مودم نسل پنجمیست که به طور ویژه برای استفاده در خودروها طراحی شده و هماکنون به مرحله انبوهسازی رسیده است (البته شرکت سازنده از بیان نام مشتریان این محصول خودداری کرده است). با توجه به ماهیت خودرو (و تفاوت آن با دستگاهی مثل گوشی هوشمند)، به منظور دوام و طول عمر بیشتر، قطعات خودرو باید استانداردهای سفت و سختی را احراز کنند. از این رو، خودروسازان نمیتوانند همان تراشههای مورد استفاده در گوشیهای هوشمند را در ساخت خودرو نیز به کار بگیرند.
Exynos Auto T5123 از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) شبکه نسل پنجم پشتیبانی کرده و با داشتن سرعت دانلود 5.1 گیگابیت بر ثانیه، میتواند اطلاعات ضروری را به شکل بیدرنگ برای خودرو فراهم کند. برای خودروهای آینده – که اتومبیلهای خودران را نیز شامل میشود – ارتباطات 5G از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تبادل اطلاعات بین خودروها باید سریع و بیدرنگ باشد. حال، انتظار میرود با تراشههای 5G سامسونگ، بشر یک قدم به رویای اتومبیلهای خودران تمامعیار نزدیکتر شده باشد. به لطف این تراشه جدید، سرنشینهای خودرو میتوانند بهراحتی ویدئوهای 4K را پخش کرده و حتی تماس تصویری برقرار کنند.
در حقیقت، Exynos Auto T5123 چیزی بیش از یک مودم است. این تراشه دارای دو هسته پردازشی Cortex-A55 بوده و با توجه به پشتیبانی از GNSS میتواند دادههای موقعیتیابی ماهوارهای را جهت مسیریابی فراهم کند. به علاوه، به لطف برخورداری از کاربردهای پیشرفته تلهماتیک، کاربر میتواند از راه دور خودرو را ردیابی کرده و بر آن نظارت داشته باشد. با توجه به اینکه Exynos Auto T5123 در آن واحد دو وظیفه را انجام میدهد، میتواند با کاهش مجموع تعداد تراشههای به کاررفته در خودرو، طراحی آن را سادهتر کند.
Exynos Auto V7
محصول بعدی سامسونگ، پروسسوریست به نام Exynos Auto V7. این تراشه – که با لیتوگرافی 8 نانومتری ساخته شده – میتواند به عنوان مغز متفکر سیستمهای infotainment در خودروهای میانرده و پیشرفته به کار گرفته شود. تا 32 گیگابایت حافظه RAM (از نوع LPDDR4x) میتواند در کنار این تراشه حضور داشته باشد. این چیپست مشتمل بر 8 هسته پردازشی Cortex-A76 – با حداکثر سرعت کلاک 1.5 هرتز – بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali-G76 (11 هستهای) است.
GPU در واقع دارای دو کلاستر است؛ کلاستر قویتر مشتمل بر 8 هسته پردازشی که وظیفه رندر کردن گرافیک برای نمایشگر مرکزی روی داشبورد را بر عهده دارند و کلاستر ضعیفتر با 3 هسته پردازشی که برای نمایشگر جزییات وضعیت رانندگی و نمایشگرهای فرانما (HUD) در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است، منظور از HUD نمایشگریست که که اطلاعات موردنظر راننده را از طریق واقعیت افزوده روی شیشه مقابل وی منعکس میکند. دو دسته کردن هستههای GPU این اطمینان را به کاربر میدهد که آنچه در یک کلاستر رخ میدهد تأثیری روی کلاستر دیگر ندارد.
به گفته سامسونگ، Exynos Auto V7 تا 4 نمایشگر را پشتیبانی کرده و به این ترتیب نمایشگر سرنشینان عقب را نیز جوابگو خواهد بود. سه پردازنده صوتی در این تراشه کار شده و یک «واحد پردازش عصبی» یا NPU نیز برای کارکردهای هوش مصنوعی (از جمله تشخیص گفتار، چهره و حرکات بدن) اختصاص داده شده است. این واحد میتواند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرد؛ از فرمانهای صوتی گرفته تا ساخت سیستم کنترل راننده.
تواناییهای Exynos Auto V7 به اینجا ختم نمیشود. این تراشه تا 12 دوربین را پشتیبانی کرده و به این ترتیب میتواند امکاناتی مثل دید فراگیر یا دستیار پارک را برای خودرو به ارمغان بیاورد. همچنین، به لطف سیستم پردازش تصویر در این تراشه، مواردی مثل اصلاح بدپیکسلی، فشردهسازی دامنه دینامیکی و اصلاح اعوجاج هندسی امکانپذیر خواهد شد.
به گفته سامسونگ، Exynos Auto V7 در مرحله تولید انبوه به سر برده و بهزودی در نسل آینده سیستمهای infotainment به کار گرفته خواهد شد. از جمله این سیستمها میتوان به ورژن 3.1 از سیستم infotainment کمپانی فولکسواگن – موسوم به ICAS – اشاره کرد که توسط الجی طراحی شده است.
Samsung S2VPS01
در نهایت میرسیم به آیسی مدیریت انرژی جدید سامسونگ با نام Samsung S2VPS01. به گفته این شرکت کرهای، S2VPS01 به طور خاص برای Exynos Auto V7 و V9 طراحی شده و در سال جاری میلادی موفق به کسب تأییدیه ASIL-B شده است. سامسونگ مدعیست که این تراشه میتواند سناریوهای خطرناکی را تاب بیاورد، از جمله افزایش یا کاهش ولتاژ، اتصال کوتاه، افزایش جریان و خاموش شدن ناشی از افزایش حرارت.
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- معرفی میانرده اقتصادی Realme 14x 5G با Dimensity 6300، باتری 6,000mAh و درجه حفاظت IP69
- آشنایی با Honor Pad V9 – تبلت جدید آنر با Dimensity 8350 و السیدی 2.8K
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی
- معرفی Honor GT با SD 8 Gen 3، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و شارژر سیمی 100 واتی
- معرفی نسخه چینی vivo Y300 5G – میانردهای با تراشه Dimensity 6300 و اسپیکرهای قدرتمند