معرفی گوشی مفهومی شیائومی با 4 لبه خمیده و بدون دکمه و پورت
نمایش خبر
تاریخ : 1399/11/20 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | گوشی مفهومی Concept Phone ، شیائومی Xiaomi |
شیائومی برای این اسمارتفون مفهومی اسم خاصی انتخاب نکرده و صرفا از آن با عنوان "Quad-curved Waterfall Display" یاد میکند. میتوان گفت سامسونگ نخستین برندی بود که نامهای Edge و Infinity را در صنعت اسمارتفون برای اشاره به نمایشگرهای با لبههای خمیده پدید آورد، اما اولین سازندهای که این نمایشگرها را به خاطر انحنای تندوتیز آنها "آبشار" (Waterfall) نامید، هواوی بود. البته بسیاری از سازندگان گوشیهای هوشمند در حال حاضر از این کلمه استفاده میکنند، اما منظور شیائومی از کلمه waterfall در گوشی مفهومی جدیدش، با معنای رایج آن کمی فرق دارد. عبارت "Quad-curved Waterfall Display" در گوشی مفهومی شیائومی به این معناست که نمایشگر ضمن آنکه با انحنای 88 درجه در لبههای سمت چپ و راست امتداد پیدا میکند، با همین انحنا روی لبههای بالا و پایین نیز کشیده میشود.
در رندرهای منتشرشده از این دیوایس، به جز 4 گوشه دستگاه، در هر 4 لبه گوشی، نمایشگر خمیده با انحنای 88 درجه دیده میشود؛ نمایشگر این گوشی هیچ حاشیهای نداشته و روی این 4 لبه، جایی برای قرار دادن دکمه یا پورت نمیماند. طبق ادعای شیائومی، با توجه به نبود هیچگونه دکمه یا پورت در بدنه این دیوایس، تکنولوژیها و راهکارهای مهندسی پیشرفتهای دست به دست هم داده و کار کردن با این گوشی را امکانپذیر میکنند که از این جمله میتوان به سرامیک بسیار نازک پیزوالکتریک، تکنولوژی آکوستیکِ لایه نمایشگر انعطاف پذیر، نسل سوم دوربینهای زیر لایه نمایشگر، شارژ بیسیم، تراشههای سیمکارت الکترونیک و سنسورهای لمسی حساس به فشار اشاره کرد.
برای رونمایی از این اسمارتفون مفهومی هیچ رویدادی برگزار نشده و شیائومی صرفا ویدئویی از رندرهای این گوشی را در شبکه اجتماعی Weibo بارگذاری کرده است. درست مثل Mi Mix Alpha، روی اندروید این گوشی جدید نیز ورژن تغییر یافتهای از MIUI نصب شده که همزمان با نوتیفیکیشنهای ورودی، لبههای گوشی را روشن میکند. همچنین، ظاهرا تمام آیکونهای نوار وضعیت (status bar) روی لبه سمت راست قرار داشته و به این ترتیب، هوماسکرین خلوتتری را نوید میدهد. در پشت دیوایس، یک ماژول دوربین مستطیلشکل دیده میشود که یک دوربین و یک فلش LED را در خود جای داده است.
به باور شیائومی، چالش اصلی در تولید این گوشی، خم کردن نمایشگر نیست بلکه ساخت پنل شیشهای با 4 انحنای 88 درجه و همچنین پروسه پیوند سهبعدی آن است. به گفته شرکت سازنده، ساخت چنین پنلی نیازمند موارد زیر است: تجهیزات فرآوری شیشه ساخته شده توسط خود شرکت، خم کردن شیشه تحت دمای 800 درجه و فشار بالا، 4 ابزار مختلف برای صیقلکاری و بیش از 10 پروسه صیقلکاری پیچیده. مهمتر از همه آنکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب، هزاران بار آزمون و خطا و تلاشهای نافرجام صورت گرفته و شیائومی پیش از طراحی این گوشی 46 پتنت را در رابطه با تکنولوژیهای مرتبط با آن به نام خود به ثبت رسانده است.
به باور برخی کارشناسان، اسمارتفون مفهومی Apex 2019 که توسط Vivo به تولید رسیده بود، با داشتن بدنه تمامشیشهای، از لحاظ طراحی بالاتر از گوشی مفهومی شیائومی قرار دارد، اما این طراحی چندان عملی نبوده و گوشی مفهومی شیائومی بین طراحی و کارایی، حد وسط را رعایت کرده است. البته از آنجا که معرفی گوشی مفهومی شیاپومی تماما از طریق نمایش رندر صورت گرفته، ممکن است برخی از جنبههای دستگاه از دید کاربر پنهان بماند. هرچند که نماینده شیائومی اطمینان خاطر داده که این گوشی مفهومی هماکنون ساخته شده، وجود خارجی داشته و مسئولین شیائومی از نزدیک با آن کار کردهاند.
اسمارتفونی بدون حاشیه نمایشگر و دارای 4 لبه خمیده، زیبا به نظر میرسد، اما میتواند نقاط ضعف خود را داشته باشد. به عنوان مثال، نگرانیهایی درباره دوام این نوع گوشیها وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه در هنگام در دست گرفتن گوشی، انگشتان دست مدام با نمایشگر در تماسند، هنوز مشخص نیست که دستگاه چگونه میتواند لمسهای تصادفی را از لمسهای هدفمند تشخیص دهد. اگر گوشی فاقد این توانایی باشد، کار کردن با آن مثل یک کابوس خواهد بود.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها