برونسپاری تولید، استراتژی جدید الجی برای نجات کسبوکار اسمارتفون
نمایش خبر
تاریخ : 1399/9/20 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | ال جی LG |
به گفته تحلیلگران، هدف اصلی الجی از برونسپاری تولید گوشیهای هوشمند در ردههای پایین و میانی، کاهش هزینههای تولید و رقابت با برندهای چینی است. به گفته یکی از سخنگویان الجی، این شرکت با ایجاد یک عنوان مدیریتی جدید برای کمپانیهای موسوم به ODM، طراحی و تولید بخشی از اسمارتفونهای خود را به آنها واگذار میکند، اما محصول نهایی همچنان با برچسب و لوگوی الجی وارد بازار میشود. ناگفته نماند، ODM (کوتاهشده Original Design Manufacturer) در اصطلاح به شرکتی گفته میشود که کار تولید محصولات مد نظر برند را بر عهده دارد و بخش مهمی از فرایند طراحی را نیز بر عهده میگیرد. به گفته این سخنگو، الجی با حذف تعدادی از سِمتهای پژوهشی و تولیدی و چند تغییر سازمانی دیگر، در تلاش است تا تحقیق و توسعه و تولید خود را بیشتر روی اسمارتفونهای پیشرفته متمرکز کند.
این تصمیم الجی چندان هم غافلگیرکننده نیست. طبق گزارش مؤسسه Strategy Analytics، الجی در سهماهه نخست سال 2013 از لحاظ حجم عرضه گوشیهای هوشمند در دنیا، رتبه سوم جهانی را در اختیار داشت، اما طی چند سال اخیر، این برند خوشنام کرهای که توان رقابت با سازندگان چینی – از جمله هواوی، شیائومی، Oppo و Vivo – را نداشته، ناکامیهای زیادی را در بخش موبایل تجربه کرده است. تا جایی که به گفته مؤسسه Counterpoint، در پایان سهماهه سوم سال جاری میلادی الجی حتی نتوانست در بین 7 برند برتر عرضهکننده اسمارتفون در دنیا قرار بگیرد.
به گفته تام کنگ (Tom Kang)، تحلیلگر Counterpoint، خود ال جی هم میداند که در حال رقابت با برندهای چینی است، نه اپل و سامسونگ. الجی با برونسپاری بخشی از تولید به شرکتهای ODM (همان کاری که برندهای چینی هم انجام میدهند)، تلاش میکند تا با کاهش قیمت تمام شده مدلهای رده پایین، به ارزش این محصولات بیفزاید. البته حتی اگر الجی در برونسپاری محصولات موفق باشد، بدون بازاریابی موفق (همان کاری که چینیها در آن مهارت دارند)، نمیتواند در برابر برندهای چینی کاری از پیش ببرد.
اینکه استراتژی جدید الجی با موفقیت همراه باشد یا خیر، بحثی جداست، اما ذکر این نکته ضروریست که برندهای چینی از امتیازاتی برخوردارند که الجی از آنها محروم است. این برندها اغلب محصولاتشان را در داخل کشور خود تولید کرده و در این بازار دارای اعتبار هستند. بهعلاوه بازار بزرگ هند نیز تا حد زیادی در اختیار برندهای چینی قرار دارد. نکته دیگر آنکه سازندگان چینی سالهای زیادی را صرف بهینه کردن طراحی و همچنین بازاریابی نمودهاند. شاید با این استراتژی جدید، الجی بتواند اوضاع گوشیهای ارزانقیمت خود را بهبود ببخشد، اما نباید فراموش کنیم که این کمپانی باید در بازارهایی رقابت کند که در حال حاضر مصرفکننده برای نام الجی به اندازه برندهای دیگر اعتبار قائل نیست.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم