پیشبینی IDC از عرضه 396 میلیون دستگاه پوشیدنی تا پایان سال جاری میلادی
نمایش خبر
تاریخ : 1399/7/11 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable |
گرچه COVID-19 بر اقتصاد جهانی تاثیر جدی نهاده است، در نیمه نخست سال جاری شاهد نتایج مثبتی بودهایم؛ به طوری که با وجود کاهش تولید سازندگان و قرنطینه بودن کاربران، تقاضا برای دستگاههای پوشیدنی ثابت باقی مانده است. در این میان تقاضا برای ابزارهای گوشپوش یا hearables تا آستانه ثبت رکورد هم پیش رفت و توانست تقاضای نسبتا پایین برای ساعتهای هوشمند و مچبندها را جبران کند. بر اساس تحلیل کارشناسان IDC در نیمه دوم سال جاری هم همین روند ادامه خواهد یافت و با ارائه محصولات جدیدی از جمله ابزارهای گوشپوش، ساعت و مچبند از سوی سازندگان مختلف، بازار دستگاههای پوشیدنی در مسیر رسیدن به حدود 400 میلیون دستگاه تا پایان سال 2020 قرار خواهد گرفت.
البته در کنار ابزارهای پوشیدنی روندی که دیده میشود، پدیدار شدن سرویسهایی برای کامل کردن این دستگاههاست. چنان که اپل به تازگی سرویس جدید Fitness Plus را معرفی کرده است و آمازون با نسخه تازه Halo و فیتبیت با Fitbit Premium، کاربران خود را با محتوای سلامتی و تناسب اندام (از قبیل برنامه ورزشی، مربیگری و توصیههای رژیم غذایی) تغذیه میکنند و در عین حال به طور همزمان دادههای کاربران را نیز از طریق دستگاههای پوشیدنی جمعآوری مینمایند. در کنار این موارد، شرکتهای دیگر نیز شیوههای متفاوتی را در پیش گرفتهاند تا در فرایند دورکاری و شناسایی علایم اولیه بیماری به مشتریان خود یاری رسانند. این خدمات و نمونههای تازهتر آنها به طور طبیعی تقاضای بازار برای پوشیدنیها را افزایش خواهد داد.
به گفته رامون تی. یاماس (Ramon T. Llamas)، مدیر پژوهشی IDC در گروه دستگاههای موبایل، واقعیت مجازی و افزوده، «خدمات و دستگاههای پوشیدنی در فصلهای آینده با هم تکامل خواهند یافت. پوشیدنیها ابزارهای تمامعیاری برای گردآوری دادههای کاربران هستند و خدمات، راهنمایی و بینش عملیاتی را ارائه میدهند. [این دو] در کنار یکدیگر میتوانند نقش مربی مجازی را برای تصمیمگیری بهتر و رسیدن به اهداف در اختیار کاربران قرار دهند.»
جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهشی IDC در بخش ردیابی دستگاههای موبایل نیز با اشاره به تلاش و زمینهسازی تولیدکنندگان برای ارائه پوشیدنیهایی که همراه با یکدیگر قابل استفاده هستند، میافزاید: « تصور کنید که برای سنجش میزان توجه یا هیجان کاربر نسبت به محیط اطراف، ورودی موقعیت مکانی و صوتی از ابزارهای گوشپوش و اطلاعات سلامتی از مچ دست کاربر پیوند زده شوند. این تجربه کاربری نیرومند و جدیدی است که میتواند کاربریهای تازهای را به طور یکسان برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به ارمغان آورد.»
کارشناسان IDC در ادامه این گزارش، پیشبینی خود را از وضعیت دستگاههای پوشیدنی به تفکیک ابزارهای گوشپوش، ساعت و مچبند ارائه کردهاند.
ابزارهای گوشپوش
ابزارهای گوشپوش بخش عمدهای از عرضه را در این پیشبینی به خود اختصاص خواهند داد و رشد سالانه مرکب 14.1 درصد را به ثبت خواهد رساند. ترکیبی از محرکهای گوناگون این رشد را ایجاد خواهند کرد که گسترش فهرست تولیدکنندگان و تعداد دستگاههای تولیدشده، کنار گذاشته شدن جک هدفون 3.5 میلیمتری در گوشیهای هوشمند و جایگزینی آن با بلوتوث، قیمتهای پایینتر و توسعه موارد کاربرد این ابزارها فراتر از مصرف محتوای صوتی در حوزههایی همچون سلامت، سنجش تناسب اندام، دستیار هوشمند و اتصال به سیستمهای اینترنت اشیا خانگی و کاری از آن جملهاند.
ساعت
ساعت شامل ساعتهای هوشمند و ساده زمینه دیگری است که بالاترین رشد سالانه مرکب را با نرخ 14.3 درصد تجربه خواهد کرد. از دید کارشناسان IDC، بازار ساعتهای هوشمند شاهد تغییر مسیر سیستمهای عامل خواهد بود. گوگل با خرید فیتبیت در تلاش است تا امکانات سلامت و تناسب اندام WearOS را ارتقا بخشد و شمار بیشتری از تولیدکندگان را به فهرست شرکای خود بیفزاید. از سوی دیگر سیستم عامل Tizen سامسونگ نیز از طریق ارائه خدمات متمرکز بر تناسب اندام و بهرهوری یا productivity روی ساعتهای هوشمند این کمپانی، به آهستگی در حال افزایش سهم خود از این بازار است. البته در صدر این فهرست WatchOS اپل قرار دارد که از معرفی Watch SE، به عنوان ابزاری مابین دستگاههای پیشرفته و پایینرده سود میبرد. در عین حال، بخش ساعتهای ساده نیز از ساعتهای متصل کودک در کنار ساعتهای ترکیبی و محصولات مجهز به GPS منتفع خواهد شد.
مچبند
در کنار این محصولات، مچبندها نیز به تدریج جایگاه خود را تثبیت میکنند و در آینده نرخ سالانه مرکبی معادل 2.4 درصد را به ثبت خواهند رساند. با آن که متوسط قیمت فروش این پوشیدنیها تا پایان دوره مورد پیشبینی به زیر 40 دلار خواهد رسید، همچنان ارائه مدلهای گرانتر که از ویژگیهایی مشابه اسمارتواچها، همچون پرداخت موبایلی، نمایش نوتیفیکیشن گوشی هوشمند و ویژگیهای پیشرفته تناسب اندام برخوردارند، میتواند در دستور کار تولیدکنندگان قرار داشته باشد. با این حال، ویژگی جذاب این مچبندها آن است که ابزاری ارزان برای گامشماری و محاسبه کالری مصرفی در اختیار کاربران قرار دهد.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها