گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارتفون در فصل نخست 2020- کمترین عرضه از سال 2013 تاکنون
نمایش خبر
تاریخ : 1399/2/16 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، ویوو Vivo |
هواوی که چندی است به سبب قرار گرفتن در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا عمده مسیر عرضه خود را از بازارهای خارجی به مشتریان داخل چین تغییر داده، در این مدت موفق به ارائه 49 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار شده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. این شرکت نیز نسبت به سهماهه نخست 2019 افت 17 درصدی را شاهد بوده است. پس از سامسونگ و هواوی، اپل عنوان سومین عرضهکننده بزرگ جهان را در اختیار دارد که حدود 37 میلیون اسمارتفون را وارد بازار نموده و 8 درصد کاهش را تجربه کرده است. دو شرکت چینی شیائومی و ویوو تنها تولیدکنندگان این فهرست به حساب میآیند که توانستهاند به رشد در عرضه دست یابند. شیائومی در فصل اخیر بیش از 30 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازار ارائه کرده و 9 درصد رشد را شاهد بوده است. ویوو نیز با عرضه حدود 24 میلیون اسمارتفون و 3 درصد رشد، جایگاه پنجم این فهرست را به خود اختصاص داده است.
بازار اسمارتفون در شرایطی وارد سال 2020 شد که عملکرد آن در دو فصل پیاپی روند صعودی داشت و از شرایط مطلوبی برخوردار بود. اما چنان که بن استنتن (Ben Stanton)، تحلیلگر ارشد Canalys، اشاره کرده «تقاضا برای دستگاههای جدید در هم شکسته شد. در [ماه] فوریه، هنگامی که ویروس کرونا در چین متمرکز شده بود، تولیدکنندگان عمدتاً نگران ساخت تعداد کافی اسمارتفون برای برآورده کردن تقاضای جهانی بودند. اما اوضاع از ماه مارس تغییر کرد. تولید گوشیهای هوشمند اینک بهبود یافته است، اما نیمی از جهان در قرنطینه به سر میبرند و میزان فروش کاهش یافته است. نتایج ضعیف کسبوکار و تعدیل و مرخصیهای اجباری کارمندان سبب ایجاد تردید و نگرانی زیادی شده است. اسمارتفونها همچنان برای اغلب مردم ضروری هستند و در دسترس بودن آنها در کانالهای آنلاین، خرید را برای افرادی میسر میسازد که نیاز به تعویض گوشی شکسته یا گمشده خود دارند. با این حال بسیاری از مشتریانی که اسمارتفون جدیدی را به عنوان کالایی لوکس خریداری میکردند، خرید خود را به تعویق انداختهاند.»
شنگتائو جین (Shengtao Jin)، یکی دیگر از تحلیلگران Canalys، عقیده دارد که تعداد کمی از تولیدکنندگان اسمارتفون توانستهاند در برابر ضربه ویروس کرونا تاب آورند. سامسونگ در ماه فوریه به دلیل تمرکز تولید خود در کره و ویتنام در جایگاه مثبتی قرار داشت. اما این مزیت به سرعت از میان رفت، چرا که COVID-19 در سراسر جهان گسترش یافت. اپل نیز با فروش قوی آیفون ۱۱ در اوایل این فصل، یکی از فروشندگانی است که کمترین آسیب را دیده است. البته عرضه آیفون SE در روز 15 مارس نیز اقدامی استراتژیک و حیاتی برای غول آمریکایی محسوب میشود، زیرا باید عرضه بالای آیفون را در شرایطی حفظ کند که مشتریان گوشیهای پرچمدار این کمپانی در انتظار دستگاههای سازگار با 5G هستند. هواوی ناچار است به طور همزمان ضربه ناشی از ویروس کرونا را از یک سو و قرار گرفتن در فهرست تحریمهای ایالات متحده آمریکا را از سوی دیگر مدیریت کند. عرضه محصولات این شرکت در خارج از مرزهای چین کاهشی 35 درصدی را به دنبال داشته چرا که در آخرین روزهای سهماهه گذشته، اسمارتفونهای مجموعه P40 را به عنوان نخستین خانواده از پرچمداران سری P بدون سرویسهای موبایل گوگل یا Google Mobile Services به بازار معرفی کرده است. کانالهای فروش هواوی برای کاهش ریسک فروش این سری محصولات (که هنوز امتحان خود را پس ندادهاند) محتاطانه رفتار کردهاند. به همین سبب، گوشیهای جدید شرکت چینی در مقایسه با محصولات پیشین، در کانالهای کمتری به فروش میرسند و سفارش اولیه در این کانالها از برآورد هواوی کمتر بوده است.
وینسنت تیلکه (Vincent Thielke)، تحلیلگر Canalys نیز اثرات منفی COVID-19 بر کانالهای فروش اسمارتفون را بسیار بزرگ میداند. به گفته او، کانالهای خردهفروشی فراگیر و جامع در مناطقی با قرنطینه سختگیرانه همچون اروپا بیشترین تلاش خود را برای انتقال موجودی فروشگاههای آفلاین به کانالهای توزیع آنلاین انجام میدهند. اما این کار نه تنها پرهزینه است، بلکه ظرفیت این کانالها از نظر انبارداری، حمل و نقل و تحویل به گونهای تنظیم نشده که به طور کامل به شیوه آنلاین روی آورند. این امر همچنین خرید دستگاههای جدید از تولیدکنندگان و توزیعکنندگان را در کوتاهمدت محدود میکند. به باور او در چنین مناطقی، این کانالهای تجارت الکترونیک یا ecommerce هستند که در هفتههای آینده مزیتی آشکار خواهند داشت.
استنتن در پایان گزارش افزوده است که اغلب شرکتهای تولیدکننده اسمارتفون انتظار دارند که آثار ناشی از COVID-19 در سهماهه دوم سال جاری به اوج خود برسد. به نظر میرسد این آزمونی برای کل صنعت گوشیهای هوشمند خواهد بود و احتمالاً برخی شرکتها، بهویژه خردهفروشان آفلاین، بدون حمایت دولتی شکست خواهند خورد. همانطور که قرنطینه در نقاط مختلف جهان به تدریج برداشته میشود، آسیبهای اقتصادی به طور کامل قابل مشاهده خواهد شد. از نگاه او، شرکتهای سازنده گوشی هوشمند باید راهبردهای خود را برای کاهش تأثیرات منفی تعدیل کنند، زیرا مسئله وجوه نقدِ در جریان در ماههای آینده امری حیاتی است. اگر شرکتها هزینه تولید، بازاریابی و نوآوریهای راهبردی را به میزان زیادی کاهش دهند، ممکن است در معرض خطر از دست دادن چابکی قرار گیرند. به این ترتیب، زمانی که تقاضا بار دیگر کاهش یابد، عرصه رقابت را واگذار خواهند کرد. در نتیجه حفظ تعادل در این شرایط امری حیاتی است.
- معرفی Honor Magic7 RSR پورشه دیزاین – پرچمداری با Snapdragon 8 Elite و دوربین 200 مگاپیکسلی
- معرفی تراشه 4 نانومتری Dimensity 8400 با 8 هسته قدرتمند A725 برای دستگاههای پیشرفته رده میانی
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- معرفی میانرده اقتصادی Realme 14x 5G با Dimensity 6300، باتری 6,000mAh و درجه حفاظت IP69
- آشنایی با Honor Pad V9 – تبلت جدید آنر با Dimensity 8350 و السیدی 2.8K
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی