درخواست پتنت اپل برای هدست واقعیت افزوده با پروژکتور چشمی و لنزهای هلوگرافیک
نمایش خبر
تاریخ : 1398/7/3 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، حق اختراع Patent ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، اپل Apple |
اداره نشانهای تجاری و مالکیت معنوی آمریکا (USPTO) بر همین اساس در روز پنجشنبه 19 سپتامبر 2019 (28 شهریور 1398) درخواست پتنت تازهای را از اپل با نام ساده دستگاه نمایشگر (Display Device) منتشر کرده که در آن از یک هدست واقعیت افزوده مجهز به ترکیبکنندهای که تصاویر هلوگرامی را از منبع روشنایی به چشم کاربران میرساند صحبت شده و بدینترتیب با وجود آنکه هیچگاه درخواست و ثبت یک پتنت به معنای ساخت محصول نهایی نخواهد بود اما میتوان آن را به روشنی از فعالیت اپل در زمینه واقعیت افزوده تلقی کرد. به گفته برخی منابع، اپل از سالها پیش، تحقیق پیرامون فناوریهای صفحهنمایش شبکیهای (retinal display) را آغاز کرده که برخی از این فعالیتها به گزارش وبسایت Gizmodo در سال 2017 منجر به آسیب رسیدن به چشم کارکنان این شرکت در اثر آزمایش نمونههای اولیه لیزرهای بازتابی شده است. از جمله دیگر فعالیتهای اپل در همین راستا باید به خرید استارتآپ Akonia Holographics فعال در زمینه لنز عینکهای واقعیت افزوده در تابستان 2018 اشاره کرد که ساخت «لنزهای شیشهای هوشمند شفاف و باریک با امکان نمایش تصاویر رنگی با کیفیت با میدان دید گسترده» را در دستور کار خود دارد. ارائه راهکارهای نرمافزاری مختلف از جمله اپلیکیشن واقعیت افزوده Reaity Composer برای توسعهدهندهگان آیفون آیپد دیگر نشانه قابل ذکر در رابطه با تمرکز اپل بر AR به حساب میآید.
در درخواست پتنت جدید اپل از پروژکتوری سخن به میان میآید که با منتشر کردن چندین اشعه کوچک نور به سمت یک لنز، تصویری هولوگرامی را شکل میدهد که امکان مشاهده آن از یک قسمت مشخص (که اپل از آن به عنوان جعبه چشمی یا eye box یاد میکند) وجود دارد. تصویر هولوگرامی ایجاد شده برخلاف نمونههای معمول که روی یک صفحه تخت شیشهایِ قرارگرفته مابین لنزها شکل میگیرند، دارای میدان دید چندگانهایست که با فراهم آوردن یک ترکیب سهبعدی متفاوت، عملکردی مشابه چشم انسان ایجاد میکند. این طراحی جدید ظاهرا راهحلی برای برطرف ساختن یکی از شایعترین مشکلات سیستمهای AR و VR نیز خواهد بود؛ این مشکل که اصطلاحا نبود تناسب و همگرایی تطابقی یا accommodation-convergence mismatch نامیده میشود در زمانی رخ میدهد که مغز افراد، اشیاء به نمایش درآمده را در فاصله و عمق متفاوتی از آنچه سیستم واقعیت مجازی یا افزوده، در نظر گرفته، مشاهده میکند و به گیجی و گهگاه حالت تهوع منجر خواهد شد.
در این درخواست پتنت از موجبرهای نور (light waveguides) متعدد، آینهها، لنزهای هولوگرافیک و یک ترکیبکننده هولوگرافیک استفاده شده که در نهایت یک تصویر سهبعدی را تشکیل میدهند. علاوه بر این برای ایجاد عمق میدان هرچه بیشتر در تصویر شکل گرفته تصاویر مختلفی توسط 8 پروژکتور حاضر در این سیستم ایجاد میشود که چهار پروژکتور، وظیفه ایجاد تصاویر فوکوس شده در مرکز را بر عهده داشته و چهار پروژکتور مابقی نیز تصاویر پیرامونی و جانبی را به تصویر میکشند.
پروژه به تصویر کشیده شده در این پتنت با وجود آنکه از لحاظ نظری جذاب و متفاوت از دیگر راهحلهای فعلی واقعیت مجازی به نظر میرسد اما با نگاهی دقیقتر به جزییات آن (و بدون در نظر گرفتن نگرانیهای مرتبط با تاباندن نور مستقیم لیزر به درون چشم کاربران)، میتوان از محدودیتهای عملی متعددی برای ساخت لنزهای میکروسکوپی و دیگر اجزای بیاندازه ظریف این پروژه سخن گفت که دورنمای امیدبخشی برای ساخت آنها حداقل در آینده نزدیک به چشم نمیخورد. بدینترتیب احتمال آغاز پروژه عینک واقعیت افزوده شرکت اپل با طراحی مشابه آنچه در این درخواست پتنت به آن اشاره شده است با توجه به محدودیتهای ذکر شده چندان منطقی و عملی به نظر نمیرسد و احتمالا باید منتظر پروژهای سادهتر و نزدیک به دیگر تجارب سایر سازندگان از اپل باشیم.
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی