تست IQ برای دستیاران هوشمند دیجیتالی: Google Assistant در صدر
نمایش خبر
تاریخ : 1398/5/27 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | دستیار شخصی هوشمند Intelligent Personal Assistant ، سیری Siri ، Google Assistant ، آمازون الکسا Amazon Alexa ، اپل Apple ، آمازون Amazon ، گوگل Google |
واحد خبر mobile.ir : دستیاران دیجیتالی که از چندی پیش در قالب نمونههایی چون آمازون الکسا، اپل Siri و گوگل Assistant به اوج محبوبیت دست یافته و در محصولات متنوعی از گوشیهای موبایل و اسمارتواچها تا تلویزیون و اسپیکرهای هوشمند حضور پیدا کردهاند در حقیقت نرمافزارهای هوشمندی هستند که معمولا تنها با جستوجوی اینترنت به سوالات صوتی شما پاسخ میگویند و در کنار آن برخی از امور را نیز به صورت خودکار انجام میدهند. در این میان با وجود تشابه در نحوه اجرای فرامین صوتی، معمولا هریک از این محصولات در یک یا چند زمینه خاص بر دیگری برتری دارد؛ امریکه موسسه تحقیقاتی Loup Ventures را به مقایسه سه دستیار هوشمند محبوب وا داشته است.
در تحقیق جدید موسسه Loup Ventures موسوم به IQ Test که به صورت سالیانه برگزار شده و نتایج آن در جمعه 16 آگوست 2019 (25 مرداد 1398) منتشر شده است، سه دستیار هوشمند دیجیتالی Google Assistant، آمازون آلکسا و اپل Siri رو در روی هم قرار گرفته و هریک به 800 سوال و وظایف (tasks) محول شده به آنها پاسخ گفتند. پس از این مرحله، هریک از این دستیاران در دو موضوع یعنی فهم سوال و تسک از یک سو و پاسخ صحیح و انجام درست وظیفه محول شده از سوی دیگر، ردهبندی میشوند. در صدر این لیست دستیار هوشمند گوگل یعنی Assistant قرار میگیرد که به گفته Loup Ventures هر 800 سوال پرسیده شده از آن را به خوبی متوجه شده و از آن میان به 92.9 درصد از سوالات به درستی جواب داده است. پس از Assistant، دستیار هوشمند اپل یعنی Siri قرار میگیرد که 99.8 درصد از سوالات را متوجه شده و به 83.1 درصد از آنها پاسخ صحیحی داده است. در نهایت آلکسای آمازون با اینکه از لحاظ فهم سوالات بهتر از Siri ظاهرا میشود و 99.9 درصد از پرسشها را بهدرستی متوجه میشود اما در پاسخ درست با تنها 79.8 درصد دقت پایینتری نسبت به رقبا دارد. برای بهتر مشخص شدن شرایط میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که الکسا نزدیک به 162 سوال و گوگل تنها نزدیک به 57 سوال را اشتباه جواب دادهاند.
دقت در فهم سوال و پاسخ صحیح بین سه دستیار هوشمند Assistant، سیری و الکسا
یک نکته جالب از خلال این نتایج، بهبودهای صورت پذیرفته در آنها نسبت به یک سال گذشته است جاییکه در نتایج سال پیش، گوگل اسیستنت تنها به 86 درصد سوالات به درستی جواب داده بود و این رقم برای Siri و Alexa نیز به ترتیب تنها 79 و 61 درصد میرسد. بدینترتیب با وجود رشد و بهبود نتایج هرکدام از این سه دستیار هوشمند، بالاترین بهبود با نزدیک به 19 درصد به Alexa تعلق دارد. گوگل در این زمینه با رشد 7 درصدی در جایگاه دوم و اپل با 4.1 درصد بهبود نسبت به سال قبل در رده سوم جای میگیرد.
میزان دقت در پاسخگویی دستیاران هوشمند نسبت به گذشته
دستیاران دیجیتالی در چند سال گذشته در انواع مختلف اسپیکرهای هوشمند از نمونههای سادهای مثل Home Mini و Echo Dot گرفته تا مدلهای میانی همچون Home ،Echo Plus و HomePod و مدلهای دارای صفحهنمایشی مثل Google Nest Hub Max و Amazon Echo Show ظاهرا شدند و با کاهش قیمت و افزایش امکانات رقابت تنگاتنگی را به نمایش گذاشتهاند. در آزمون Loup Venture اما به جای استفاده از اسپیکرهای هوشمند از گوشیهای موبایلی استفاده شده که شامل Pixel XL با سیستمعامل اندروید 9 پای و یک آیفون مجهز به iOS 12.4 برای Siri و الکسا (با اپلیکیشن iOS) میشود. این موسسه تحقیقاتی علت استفاده از گوشیهای موبایل برای انجام این تست را اینگونه توصیف کرده است: «ما دستیاران دیجیتالی مبتنی بر اسمارتفون را از اسپیکرهای هوشمند جدا کردیم چرا که با وجود یکسان بودن فناوری پایه، موارد استفاده، متفاوت است. برای نمونه محیط مورد استفاده ممکن است نیاز به زبان متفاوتی داشته و [یا نوع] خروجی با توجه به شکل ظاهری دستگاه تغییر کند. مثلا [حضور] داشتن یا نداشتن صفحهنمایش.» بر همین اساس، تحقیق با تکیه بر سوالات کوتاه در شرایط مساوی روی گوشیهای هوشمند با حضور صفحهنمایش انجام شده که به دستیار هوشمند امکان پاسخگویی از طریق به نمایش درآوردن اطلاعات و نه صرفا گفتن آنها را میدهد.
Google Nest Hub Max
سوالات پرسیده شده در این تست در پنج دستهبندی مختلف قرار میگیرد که شامل موارد داخلی (Local)، تجاری، مسیریابی، اطلاعات و دستورات میشود که همانطور که پیش از این اشاره شد هریک از رقبای این آزمون در یک یا چند دستهبندی، شرایط بهتری را نسبت به سایرین ارائه میکند. همانطور که میتوان حدس زد بهترین نتیجه در این بین به Assistant تعلق دارد که در چهار دستهبندی اولیه یعنی لوکال، تجاری، مسیریابی و اطلاعات عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته و تنها در بخش دستورات یا Command در جایگاه پایینتری قرار میگیرد. بخش دستور یا کامند در اینجا به تسکهای مرتیط با موبایل و مواردی مثل ایمیل، پیامک، تقویم و موسیقی ارتباط دارد جاییکه Siri در آن در مکان اول قرار میگیرد. دقت پاسخگویی Siri در این مورد، 93 درصد است که نسبت به 86 درصد Assistant عملکرد بسیار بهتری را به نمایش میگذارد.
میزان دقت در ارائه پاسخ بین دستیاران هوشمند در دستهبندیهای مختلف
Siri در دو بخش لوکال (مثلا نزدیکترین کتابفروشی کجاست؟) و مسیریابی (مثلا کدام خط مترو برای رسیدن به خانه مناسبتر است؟) پس از گوگل در جایگاه دوم قرار میگیرد اما وقتی صحبت از خرید آنلاین و سوالات رده تجاری یا Commerce (مثلا دو باکس نوشابه از فروشگاه آنلاین سفارش بده) به میان میآید پشت سر رقبا در مکان سوم جای میگیرد. در این بخش یعنی رده تجاری طبیعتا جایگاه دوم به الکسا تعلق دارد و علاوه بر این در بخش اطلاعات (مثلا بازی امشب بارسلون چه ساعتی انجام میشود؟) نیز، دستیار هوشمند آمازون به جایگاه دوم دست پیدا میکند. دستیار هوشمند الکسا با تکیه بر فروشگاه بزرگ آمازون که عملا امکان یافتن همه چیز در آن وجود دارد طبیعتا در در زمینه خرید آنلاین و بخش تجاری، روی کاغذ برتری محسوسی به سایر رقبا دارد اما در عمل همچان پشت سر گوگل اسیستنت قرار میگیرد. دیگر نکته منفی در مورد الکسا به ماهیت وجودی آن تعلق دارد که برخلاف دو مورد دیگر، نه یک ویژگی ذاتی و درونی یک سیستمعامل بلکه تنها یک اپلیکیشن است و بدینترتیب در بخش دستورات نیز امکان رقابت با دو حریف سر سخت دیگر را ندارد.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی