Canalys اعلام کرد: صدرنشینی شیائومی در هند در سهماهه منتهی به ژوئن 2019 برای هشتمین فصل پیدرپی
نمایش خبر
تاریخ : 1398/5/9 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، هند India ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
واحد خبر mobile.ir : بازار هند در اغلب عرصههای اقتصادی و از جمله در زمینه فناوریهای مرتبط با گوشی هوشمند، بازاری پر رونق است که توجه تمام فعالان بازار را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است. رشد اقتصادی هند در سالهای اخیر، در کنار افزایش درآمد ساکنان این کشور سبب شده است که میل به ارتقای ابزارهای فناوری در میان هندیها اوج گیرد و به طور طبیعی، اسمارتفونها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. گزارش موسسات تحقیقاتی همچون IDC نشان میدهد که در سهماهه نخست 2019، با وجود افت 6 درصدی بازار جهانی اسمارتفون، مجموع گوشیهای هوشمند عرضهشده در هند با 7.1 درصد افزایش روبهرو شده است.
موسسه پژوهشی معتبر Canalys نیز به تازگی و در روز دوشنبه 29 جولای سال جاری میلادی (7 مرداد 1398) گزارشی را از وضعیت بازار اسمارتفون این کشور در سهماهه منتهی به ژوئن 2019 منتشر کرده است. بررسی این گزارش نشان میدهد که مسیر حضور تولیدکنندگان بزرگ گوشی هوشمند در کشور هند به گونهای بوده که سهم بازار پنج کمپانی برتر به تدریج افزایش یافته است؛ چنان که سهم شرکتهای شیائومی، سامسونگ، ویوو، اوپو و Realme از 80 درصد در سهماهه دوم سال گذشته، به 88 درصد در فصل دوم سال جاری رسیده است. امری که آشکارا انحصار هر چه بیشتر این بازار و البته حاکمیت کامل تولیدکنندگان چینی را بر آن نشان میدهد.
اسمارتفونهای عرضه شده به بازار هند از Q1 2017 تا Q2 2019 برحسب برند
در میان این پنج شرکت، کمپانی ویوو، یکی از زیرمجموعههای هولدینگ BBK Electronics، بهترین عملکرد را به ثبت رسانده است. بر اساس گزارش Canalys، این تولیدکننده چینی گوشیهای هوشمند به موفقیتهای اخیر خود در کشور هند ادامه داده است و با پشت سر گذاشتن آمارهای پیشین، هر روز جایگاه خود را در این بازار بزرگ آسیایی مستحکمتر میسازد. مطابق جدیدترین آمارها ویوو توانسته است در سهماهه دوم سال ۲۰۱۹ با رشد قابل توجه 63 درصدی، رکورد قبلی عرضه خود را از ۴.۵ میلیون به ۵.۸ میلیون واحد افزایش دهد. سهم بازار این تولیدکننده چینی هم در فصل اخیر بالغ بر ۱۸ درصد بوده است که در مقایسه با 11 درصد مدت مشابه سال گذشته و ۱۵ درصد سهماهه اول سال ۲۰۱۹ از رشدی خیرهکننده حکایت دارد.
پنج شرکت برتر ارائهکننده اسمارتفون در هند در سهماهه دوم 2019
تمرکز اصلی ویوو بر بازار گوشیهای هوشمندی است که در دامنه قیمتی 10 هزار تا 15 هزار روپیه قرار دارند. اسمارتفونهای Vivo Y17 و Vivo Y91 نیز پرعرضهترین گوشیهای این کمپانی بودهاند که بیش از 1.5 میلیون واحد از آنها در سهماهه دوم 2019 به بازار هند ارائه شده است. راهبردی که ظاهرا با توجه به شرایط جدید حاکم بر بازار هند اتخاذ شده و احتمالا در آینده از سوی دیگر عرضهکنندگان نیز بازار نیز پی گرفته خواهد شد.
در واقع نگاهی اجمالی به موقعیت کنونی این بازار نشان میدهد که عملکرد ویوو در شرایطی محقق شده که مجموع اسمارتفونهای عرضهشده در بازار هند با اندکی رکود به 33 میلیون واحد رسیده است و همین امر، اهمیت رشد اخیر تولیدکننده نوپای چینی را دو چندان میکند. البته کمپانی شیائومی نیز به سلطه خود برای هشتمین دوره پیدرپی در بازار هند ادامه داده و در سهماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی با عرضه 10.3 میلیون گوشی هوشمند، 31 درصد از بازار را در اختیار داشته است. نزدیکترین رقیب شیائومی در هند، یعنی شرکت کرهای سامسونگ، تنها تولیدکننده در میان پنج کمپانی برتر بوده است که کاهش 27 درصدی را از نظر عرضه را تجربه کرده و با ارائه 7.3 میلیون واحد اسمارتفون، 22 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. پس از سامسونگ، ویوو با عملکرد درخشان خود در چند ماهه اخیر در جایگاه سوم قرار گرفته و پس از این شرکت، اوپو و Realme به ترتیب به مکانهای چهارم و پنجم عرضهکنندگان برتر اسمارتفون در بازار هند دست یافتهاند.
میزان عرضه اسمارتفون در بازار هند از Q1 2016 تا Q2 2019
شنگتائو جین (Shengtao Jin)، تحلیلگر موسسه Canalys در این رابطه معتقد است که «رشد پایدار ویوو ستودنی است. خط سیر کنونی [این شرکت] میتواند به تصاحب جایگاه سامسونگ تا پایان سال 2019 منجر شود که ضربه بزرگی پیش روی فروشنده کرهای قرار میدهد». او در ادامه افزوده است که سامسونگ در حال حاضر برنامهای انقلابی را برای نوسازی سبد محصولات خود کامل کرده است که این کمپانی را در موقعیت مناسبی برای مبارزه بر سر سهم بازار با سود ناخالص کمتر قرار میدهد.
به گفته راشاب دوشی (Rushabh Doshi)، مدیر تحقیقاتی Canalys، رکود بازار جای نگرانی ندارد. با این وجود، فقدان رشد برخلاف انتظارِ عرضهکنندگان بزرگ بوده است. کاربران گوشیهای ساده (یا Feature phone) با سرعتی که صنعت انتظار داشت به استفاده از گوشیهای هوشمند روی نیاوردهاند و بخش عمده رشد در بازار گوشیهای هوشمند هند اکنون به سبب خرید گوشی توسط کاربرانیست که دستگاههای خود را به اسمارتفونهایی با قیمت ۲۰۰ و حتی 300 دلاری (15 یا 20 هزار روپیه) ارتقاء میدهند. اکنون هند باید برای رشد کندتری از نظر حجم آماده باشد، چرا که تولیدکنندگان تمرکز بر دستگاههایی با قیمت 10 هزار روپیه و پایینتر را متوقف کردهاند و سبد کالای خود را به نمونههایی با قیمتی تا 20 هزار روپیه (نزدیک به 300 دلار) ارتقاء دادهاند. او در پایان سخنان خود اضافه کرده است که چشمانداز امیدوارکننده تمرکز بر دستگاههایی با قیمت بالاتر، افزایش متوسط قیمت فروش خواهد بود.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی