پیشبینی IDC از بازار پوشیدنیها از سال 2018 تا 2022
نمایش خبر
تاریخ : 1397/3/29 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | پوشیدنی Wearable ، گارمین Garmin ، ساعت هوشمند Smartwatch ، فیت بیت Fitbit ، آمار Statistics ، آی دی سی IDC |
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC در روز دوشنبه 18 ژوئن (28 خرداد 1397) جدیدترین گزارش خود را از بازار جهانی پوشیدنیها منتشر کرد؛ طبق این گزارش تا پایان 2018 نزدیک به 124.9 میلیون دیوایس پوشیدنی به بازار ارائه میشود که نسبت به سال گذشته با 8.2 درصد افزایش روبرو خواهد شد. به گفته IDC، این ارتقاء با اینکه نسبت به افزایش 10.3 درصدی رخ داده در سال 2017 رقم کمتری را نشان میدهد اما نشانههای امیدبخش از جمله افزایش محبوبیت ساعتهای هوشمند و دیگر فرمهای پوشیدنی حاکی از آن هستند که این بازار در خلال سالهای 2019 تا 2022 مجدد به رشد دو رقمی باز میگردد. بیشترین درصد رشد برای این بازار در سال 2022 به گفته IDC به دیوایسهای مرتبط با گوش و لباسهای هوشمند مربوط میشود.
تب خرید ابزارهای پوشیدنی در سال گذشته مجددا با بهبود روبرو شده و طبق گزارش IDC از بازار پوشیدنیها در سهماهه پایانی و کل سال 2017 کمپانیهای اپل، گارمین و هواوی با رشد سالیانه چشمگیری در سال گذشته روبرو شده و تنها فیتبیت و شیائومی در این زمینه افت اندکی را تجربه کردهاند. به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani) تحلیلگر ارشد بخش بررسی دیوایسهای موبایل در شرکت IDC، تغییر سلیقه کاربران و اقبال به سمت ساعتهای هوشمند، در سهماهه اخیر در اوج خود قرار داشته و انتظار آن میرود که این روند در سالهای آینده نیز ادامه پیدا کند. اوبرانی در ادامه اینگونه میگوید : «در حالیکه اپل بدون شک رهبری این دسته را در اختیار دارد اما آنچه به بررسی دقیقتر نیاز دارد، چگونگی حرکت رو به جلوی گوگل و شرکای آن است. [سیستمعامل] WearOS (سابقا Android Wear) با وجود تغییرات مورد انتظار ... به تازگی با کندی [رشد] روبرو شده [و] پیشبینی ما این است که ساعتهای مبتنی بر اندروید به دلیل حجم وسیع شخصیسازیهای قابل دسترس برای سازنده و در دسترس نبودن سرویسهای گوگل در چین، نزدیکترین رقبای WearOS باشند.»
هواوی Watch 2 2018
در همین رابطه رامون تی. لیاماس (Ramon T.Liamas) مدیر تحقیقاتی در تیم پوشیدنیهای IDC ضمن اشاره به دیگر سیستمعاملهای فعال در این صنعت از جمله Fitbit OS شرکت فیتبیت، Connected IQ گارمین و البته تایزن سامسونگ اینگونه ادامه میدهد : «[مدل] فیتبیت Versa با استقبال گرمی در بازار روبرو شد و دستگاههای گارمین [نیز] برای چندین فصل حضور با ثباتی [در بازار] داشتهاند. همچنین انتظار میرود هر دو کمپانی به طور عمیقتری در [بخشهای] سلامتی و فیتنس برای کشف فرصتهای تازه به فعالیت بپردازند.»
گارمین Fenix 5 Plus
به گفته IDC، ساعتهای هوشمند در آینده نزدیک به قابلیتهای تازه و عملکردهای ویژهای مجهز خواهند شد که آنها را نسبت به نمونههای فعلی در جایگاه کاملا بالاتری قرار میدهد. لیاماس در این زمینه معتقد است که ساعتهای فعلی در مقایسه با ساعتهای 2022 و حتی 2020 نیز قدیمی و عجیب و غریب به نظر خواهند رسید. این مدیر تحقیقاتی IDC در ادامه میگوید : «سلامتی و فیتنس [نقاط] شروع قدرتمندی هستند اما وقتی ارتباطات موبایلی، تلفیق با دیگر دیوایسها و سیستمهای اینترنت اشیاء و چگونگی دستیابی به بهرهوری بیشتر را [به این ترکیب] بیفزائید، بازار اسمارتواچ به رشد پایداری در سالهای آینده دست پیدا میکند.»
به گفته IDC به جز دستگاههای پوشیدنی روی مچ (اعم از دستبند و ساعت هوشمند)، ابزارهای پوشیدنی مرتبط با گوش (موسوم به earwear) نیز با سرمایهگذاری شرکتهای مختلف روی این حوزه، رشد مطلوبی را در آینده تجربه میکنند. طبق پیشبینی IDC، تا پایان سال 2018، حجم عرضه این دسته از پوشیدنیها به 2.2 میلیون عدد میرسد که این تنها معادل 1.8 درصد کل بازار wearableها به حساب میآید. این حجم در سال 2022 به گفته IDC با یک جهش بزرگ به 12.6 میلیون عدد میرسد که با رشد 54.5 درصدی سهم بازار این دسته را به 6.3 درصد در سال 2022 میرساند. این قضیه در مورد لباسهای مجهز به سنسورهای هوشمند نیز صادق است و در این دسته نیز حجم عرضه 3.4 میلیون عددی در سال 2018 طبق پیشبینی IDC به 11.7 میلیون عدد در سال 2022 خواهد رسید.
پیشبینی IDC از بازار دیوایسهای پوشیدنی در فاصله 2018 تا 2022
در دسته ساعتهای هوشمند به گفته IDC تا پایان سال جاری میلادی 43.5 میلیون دستگاه به بازار ارائه میشود که این رقم در سال 2022 به 89.1 میلیون عدد بالغ میشود که سهم بازار این دسته از کل بازار پوشیدنیها را با یک جهش 19.6 درصدی از 34.8 امسال به 44.6 سال 2022 میرساند. اپل طبق انتظار در این دسته در صدر جدول قرار دارد و علت ادامه موفقیت آن از نگاه IDC به تصمیم این شرکت برای حضور ارتباطات موبایلی در آخرین نسخه از ساعت هوشمند Apple Watch باز میگردد. این ویژگی از نگاه IDC به زودی در محصولات دیگر شرکتها (به جز برندهائی که پیش از این به تعبیه ارتباطات موبایلی اقدام کردهاند) ظاهر شده و در آینده استفادههای جدیدی از این قابلیت به عمل خواهد آمد.
پیشبینی IDC از بازار ساعتهای هوشمند در فاصله 2018 تا 2022
ساعتهای ساده – متشکل از ساعتهای ورزشی، ساعتهای مخصوص کودکان و ساعتهای ترکیبی آنالوگ، دیجیتال – از رشد پیشبینی شده IDC بر کنار نبوده و طبق اعلام این موسسه، میزان عرضه آنها از 29.6 میلیون عدد سال جاری میلادی به 39.3 میلیون عدد در سال 2022 رسیده اما سهم بازار آن در این سال از 23.7 درصد سال 2018 به 19.7 درصد میرسد.
نسبت پوشیدنیهای هوشمند به نمونههای عادی در فاصله سالهای 2018 تا 2022
بازار دستبندهای هوشمند یکی دیگر از بازارهائیست که طبق اطلاعات IDC با کاهش عرضه و سهم بازار روبرو خواهد شد. به گفته IDC، این دسته از پوشیدنیها در پایان سال 2018، با افتی محسوس، سهم بازار 6.6 درصدی را تجربه میکند و در سالهای آینده تغییر خاصی در این رده ایجاد نشده و حداکثر میتوان رشد 1 درصدی را برای آنها انتظار داشت. متوسط قیمت فروش (ASP) دستبندهای هوشمند نیز به گفته IDC در سال 2022 به کمتر از 50 دلار کاهش پیدا میکند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها