گزارش Canalys از بازار جهانی دستبند و ساعتهای هوشمند در سهماهه سوم 2017 – بازگشت اپل به جایگاه نخست
نمایش خبر
تاریخ : 1396/8/26 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys در روز سهشنبه 14 نوامبر 2017 (23 آبان 1396) گزارش خود از بازار جهانی دستبند و ساعتهای هوشمند در سهماهه سوم 2017 را منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر مجموعا 17.3 میلیون دیوایس پوشیدنی در بازارهای جهانی عرضه شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 2 درصد کاهش داشته است. مجموع ساعتهای هوشمند عرضه شده در سهماهه سوم با رشد 11 درصدی به 6.8 میلیون دستگاه بالغ شد. این در حالی است که میزان عرضه بندهای سلامتی ساده در این فصل 10.5 میلیون گزارش شده که از افت 9 درصدی حکایت میکند. در ادامه، نگاهی داریم به وضعیت عملکرد شرکتهای برتر تولیدکننده محصولات پوشیدنی در سهماهه سوم سال 2017.
کمپانی اپل – پس از سقوط به جایگاه سوم در فصل قبل – با عرضه 3.9 میلیون اپلواچ و کسب 23 درصد از سهم بازار در سهماهه سوم، موفق شد مجددا رتبه نخست بازار پوشیدنیها را به خود اختصاص دهد. به گفته Canalys، به لطف عرضه اپلواچ سری 3، تا به اینجای سال، سهماهه سوم قدرتمندترین فصل اپل در سال 2017 (از لحاظ عرضه دیوایسهای پوشیدنی) به شمار میرود.
در ماه سپتامبر، اپلواچ سری 3 به بازار عرضه شد که یک مدل از این ساعت به ارتباطات cellular از نوع LTE مجهز بود. کاربران با استفاده از این مدل، میتوانند بدون اتصال ساعت به آیفون، کارهایی از قبیل تماس گرفتن و استریم موسیقی را انجام دهند. هرچند اپراتورها نسبت به مقبولیت اسمارتواچهای cellular نزد کاربران تردید داشتند، اما جیسون لو (Jason Low)، از تحلیلگران Canalys، بر این باور است که موفقیت اپل در عرضه اپلواچ 3 (مدل مجهز به ارتباطات cellular) تردیدهای موجود را از بین برده است. البته علیرغم عرضه قدرتمند اپلواچ در فصل اخیر، اپلواچ سری 3 نتوانست آنطور که باید و شاید از تمام ظرفیت خود استفاده کند، چرا که از 3.9 میلیون دستگاه اپلواچی که در فصل اخیر به بازار عرضه شد، تنها 800 هزار دستگاه آن به اپلواچ سری 3 مجهز به ارتباطات cellular مربوط میشود.
در فصل اخیر، تقاضا برای خرید این دیوایس در بازارهای مهم، از عرضه بیشتر بوده و همین امر باعث محدودیت دسترسی کاربران به آن شده است. علت این پدیده در آن است که اپراتورها، تقاضا برای اپلواچ جدید را کمتر از اینها تخمین زده بودند. پیشبینی میشود تقاضا برای مدل cellular اپلواچ سری 3 در سهماهه پایانی سال 2017 بیشتر شود. البته به گفته جیسون لو، این امر مستلزم آن است که اپراتورهای مخابراتی، علاوه بر افزایش موجودی این دیوایس، سیستمهای ارائهدهنده خدمات از راه دور خود را نیز ارتقا دهند.
کمپانی چینی شیائومی – که در سهماهه دوم، عنوان برترین عرضهکننده پوشیدنیها را از آن خود کرده بود – با عرضه 3.6 میلیون بند سلامتی (از جمله دیوایس ارزانقیمت Mi Band 2) و در اختیار گرفتن 21 درصد از سهم بازار، بعد از اپل در رتبه دوم قرار گرفت. شرکت آمریکایی فیتبیت نیز موفق شد 3.5 میلیون دیوایس پوشیدنی (معادل 20 درصد از کل پوشیدنیهای عرضه شده) را وارد بازار نماید و با فاصله کمی نسبت به شیائومی در رتبه سوم قرار بگیرد. هواوی و سامسونگ نیز به ترتیب 6 و 5 درصد از بازار پوشیدنیها را تصاحب و به جایگاههای چهارم و پنجم بسنده کردند. ناگفته پیداست که رقابت بین سه کمپانی اپل، شیائومی و فیتبیت بسیار نزدیک است.
طبق گزارش Canalys از بازار اسمارتفونها در سهماهه سوم 2017، سه کمپانی سامسونگ، اپل و هواوی، بزرگترین عرضهکنندگان گوشی هوشمند بودهاند. در این میان، Canalys بر این باور است که شرکتهای مذکور، اسمارتواچها را به نوعی مکمل اسمارتفونهایشان میدانند. به گفته مو جیا (Mo Jia)، تحلیلگر مؤسسه Canalys، بهرغم اینکه تمرکز اصلی ساعتهای هوشمند، همچنان به امکانات مربوط به سلامتی معطوف میشود، کمپانیهای برتر در تلاشند تا با کار روی طراحی و برجسته کردن امکانات کلیدی ساعتهای خود، ارزش این دیوایسها را مضاعف نمایند. مقوله ساعتهای هوشمند برای کمپانیهایی که قصد ورود به تولید اسمارتفونهای پیشرفته دارند، از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که ساعتهای هوشمند در ارتقای چهره برند، بسیار حیاتی هستند. مو جیا معتقد است اپل و سامسونگ با تمرکز بر پوشیدنیها و لوازم جانبی صوتی – که بخشی از استراتژی آنها برای ارتقای اکوسیستمشان محسوب میشود – قصد دارند کاربران را بیش از پیش به برند خود پایبند و وفادار نگه دارند. فروشندگان اسمارتفون باید در ارزیابی استراتژیهای مربوط به ساعتهای هوشمند خود تجدیدنظر کنند تا بتوانند ورای رشد اسمارتفونها، ارزش بیشتری را برای شرکتهای خود به ارمغان بیاورند.
فروشندگان محصولات پوشیدنی، اسمارتواچهای جدیدی را با قابلیتهایی نظیر امکانات بهبودیافته در زمینه سلامت، عمر بیشتر باتری و طراحی نازکتر بدنه، تولید کرده و انتظار دارند با عرضه این دیوایسها در سهماهه پایانی، فصل قدرتمندتری را رقم بزنند. گرایشی که اخیرا در بازار اسمارتواچها دیده میشود آن است که ظاهر و طراحی ساعت به عملکرد و امکانات آن ترجیح داده میشود. نحوه خرید مصرفکنندگان در سهماهه پایانی، در ارزیابی واکنش مصرفکنندگان به این گرایش تعیینکننده خواهد بود.
به گفته جیسون لو، گوگل بایستی تعهد بیشتری به سازندگان پوشیدنیهای مجهز به اندروید ور نشان دهد تا بتواند اکوسیستم اپلیکیشن و تجربه کاربری این پلتفرم را ارتقا دهد. در غیر این صورت، اپل، سامسونگ و فیتبیت با پلتفرمهای نرمافزاری خود بازار را تسخیر خواهند کرد. بد نیست بدانید برخی سازندگان از پلتفرم اندروید ور فاصله گرفته و در حال حاضر برندهای معدودی – از جمله Fossil و TAG Heuer – به این سیستمعامل وفادار ماندهاند.
- معرفی Realme GT7 Pro با بدنه IP69، باتری 6,500mAh و پردازنده Snapdragon 8 Elite
- گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به سپتامبر 2024 – رکورد درآمد، کاهش اجباری سود!
- گزارش مالی سامسونگ از سهماهه سوم 2024 – افت سود 40 درصدی در بخش نیمهرسانا
- گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به سپتامبر 2024 – کاهش فروش Xbox، درآمدزایی سایر بخشها
- معرفی OnePlus 13 با بدنه IP69، باتری 6,000mAh و پردازنده Snapdragon 8 Elite
- معرفی iQOO 13 با پردازنده Snapdragon 8 Elite، باتری 6,150mAh و عقبگرد در دوربینها!
- گزارش مالی آلفابت از سهماهه سوم 2024 – عملکرد فوقالعاده، افزایش درآمد همه بخشها