نخستین برآورد IDC از بازار هدستهای واقعیت مجازی و افزوده - عرضه 76 میلیون هدست تا سال 2020
نمایش خبر
تاریخ : 1395/10/2 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آی دی سی IDC ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، آمار Statistics ، واقعیت افزوده Augmented Reality |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC اخیرا بخش جدیدی را به مجموعه خود اضافه کرده که به بررسی وضعیت بازار هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده میپردازد. این قسمت جدید، با نام "بخش بررسی فصلی بازار جهانی هدستهای واقعیت افزوده و مجازی" نخستین گزارش خود را در روز پنجشنبه 15 دسامبر 2016 (25 آذر 1395) منتشر کرد.
این گزارش که با تمرکز بر تخمین ظرفیتهای بازار شرکتهای سازنده در سهماهه سوم سال 2016 نوشته شده، موضوعات متنوعی را پوشش میدهد از جمله طیف گستردهای از محصولات در زمینه واقعیت افزوده و مجازی، فناوریهای آنها، اشکال ظاهری آنها و همچنین اطلاعات مربوط به مناطق جغرافیایی.
رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایسهای موبایلی، میگوید: «برنامههای تحقیقاتی بررسی [فصلی] IDC طی درازمدت ثابت کردهاند که در زمینه تخمین و پیشبینی بازار، یک استاندارد صنعتی به شمار میآیند. بسیار خوشحالیم از اینکه هماکنون میتوانیم پایگاه دادهای قدرتمند منتشر کنیم که [در آن آمار و ارقام مربوط به] بازارهای هدستهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پوشش داده شده است. این گروه به مدت بیش از 2 سال است که روی فناوریهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کار میکردهاند، لذا اینکه سرانجام توانستیم نتایج [مربوطه] را به مشتریهای خود ارائه کنیم، حقیقتا رضایت بخش است.»
بنا بر آنچه در گزارش اخیر IDC آمده، پیشبینی میشود عرضه جهانی هدستهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی طی بازه پنج ساله 2015 تا 2020 در شاخص "نرخ رشد سالانه مرکب" (CAGR) به رشد 108.3 درصد دست یابد. این بدان معناست که تعداد هدستهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی عرضهشده تا سال 2020 به 76 میلیون دستگاه خواهد رسید. در این میان، از حیث تعداد، دیوایسهای واقعیت مجازی که از قیمت مقرونبهصرفهتری برخوردارند، پیشرو بازار خواهند بود. البته طبق پیشبینی IDC، هرچه تعداد شرکتهای سازنده در این زمینه و تکنولوژیهای مقرونبهصرفهتر بیشتر شوند، رشد هدستهای واقعیت افزوده نیز با شتاب بیشتری همراه خواهد شد. در حال حاضر IDC به بررسی 3 دسته از هدستها میپردازد:
1) هدستهای بدون صفحه نمایش (مانند Gear VR محصول سامسونگ)
2) نمایشگرهای سربند از نوع وابسته یا tethered (که برای استفاده، به یک سختافزار اضافی مثل PC نیاز دارند مثل HTC Vive محصول مشترک HTC و Valve)
3) نمایشگرهای سربند مستقل (که بدون نیاز به سختافزار دیگر و به تنهایی کارایی دارند مثل HoloLens محصول مایکروسافت)
جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد بخش دیوایسهای موبایلی IDC، میگوید: «سال 2016 سال سرنوشتسازی برای واقعیت افزوده بود، چرا که میلیونها مصرفکننده به بازی Pokemon Go معرفی شدند و از جنبه تجاری نیز، توسعهدهندگان و کسبوکارها سرانجام توانستند به هدستهایی که در آرزوی رسیدن به آنها بودند (مثل HoleLens مایکروسافت) دست یابند.» به اعتقاد وی، بعید نیست تکنولوژی واقعیت افزوده در مسیری قرار داشته باشد که بتواند چنان تغییر شگرفی در دنیای فناوری ایجاد کند که به رقیبی برای گوشیهای هوشمند مبدل شود. البته این تکنولوژی هنوز نوپا بوده و تا رسیدن به مرحله تولید انبوه، راهی طولانی را در پیش رو دارد.
پیشبینی جهانی هدستهای واقعیت مجازی/ واقعیت افزوده از سال 2016 تا سال 2020
تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون برنامه IDC در بخش دیوایسها و واقعیت افزوده/مجازی، بر این باور است که تکنولوژی واقعیت افزوده در دراز مدت فرصت بزرگتری بوده و فراگیرتر از واقعیت مجازی خواهد بود، اما در آینده نزدیک، این واقعیت مجازی است که سهم عمده عرضه محصولات را در اختیار داشته و توجه رسانهها بیشتر به این تکنولوژی معطوف شده است. به گفته مینلی، امسال دیدیم که کمپانیهای بزرگ -- نظیر Oculus، اچتیسی، سونی، سامسونگ و گوگل -- محصولات مهم خود را در زمینه واقعیت مجازی عرضه کردند. در 12 ماه پیش رو، شاهد آن خواهیم بود که تعداد بیشتری از شرکتهای سازنده سختافزار، با محصولاتی متنوع به این عرصه ورود کنند؛ از هدستهای ساده بدون نمایشگر گرفته تا نمایشگرهای سربند وابسته و مستقل. مطمئنا بازار هدستهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، عرصه جالب و هیجانانگیزی برای نظاره کردن خواهد بود.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها