گزارش GfK از بازار اسمارتفونها در سه ماهه دوم سال 2015 - رشد 129 درصدی گوشیهای مجهز به 4G در یک سال
نمایش خبر
تاریخ : 1394/7/3 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | GfK ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه GfK، بزرگترین نهاد تحلیل بازار در آلمان، در روز دوشنبه 17 آگوست 2015 (26 مرداد 1394) گزارش خود را از بازار اسمارتفونها در سه ماهه دوم سال 2015 منتشر کرد. طبق این گزارش ارزش مالی فروش جهانی اسمارتفونها در سه ماهه اخیر در مقایسه با یک سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد اسمارتفونهای به فروش رسیده نیز در فصل اخیر، نسبت به یک سال قبل حاکی از رشد 5 درصدی است. اطلاعات منتشر شده از GfK برخلاف بسیاری از دادههای دیگر به تعداد دیوایسهای وارد شده به بازار (Shipping) وابسته نبوده و مسئله اسمارتفونهای به فروش رسیده در مناطق مختلف جهان را مورد بررسی قرار میدهد.
طی فصل اخیر، اسمارتفونهای مجهز به شبکه 4G، 58 درصد از کل اسمارتفونهای به فروش رفته را تشکیل میدادند. این در حالیست که در سه ماهه دوم سال 2014 تنها 26 درصد از گوشیهای فروشرفته از شبکه ارتباطی 4G برخوردار بودند. این آمار حاکی از رشد 129 درصدی طی یک سال گذشته بوده که در این میان نباید از نقش مثبت چین در این زمینه غافل ماند. همچنین از ابتدای آگوست 2015 با راهاندازی سرویسهای 4G توسط اپراتورهای صاحبنام در هند، هماکنون 4G در تمام کشورهای کلیدی در دسترس کاربران قرار گرفته است. اسمارتفونهایی که تنها از شبکه ارتباطی 3G برخوردارند در حال حاضر 38 درصد از کل گوشیهای هوشمند به فروشرفته را تشکیل میدهند و بنابر پیشبینی GfK این تعداد در سه ماهه آخر سال میلادی جاری یک درصد دیگر افت کرده و در مقابل ضریب نفوذ اسمارتفونهای مجهز به 4G همچنان افزایش خواهد داشت.
کوین والش (Kevin Walsh)، مدیر بخش گرایشها و پیشبینیها در مؤسسه GfK، میگوید: «انتظار میرود سهم کشور هند در رشد جهانی تعداد اسمارتفونهای به فروش رسیده در سال جاری نسبت به کشورهای دیگر در بالاترین سطح قرار داشته باشد. علت اصلی این پدیده آن است که در حال حاضر از یک سو ضریب نفوذ اسمارتفون در این کشور پایین بوده و از سوی دیگر سازندگان گوشیهای هوشمند برای در دست گرفتن بازار این کشور رقابت شدیدی با یکدیگر دارند، که همین امر باعث شده تا از متوسط قیمت فروش (ASP) در هند کاسته شده و دستگاهها با قیمتهای مقرون به صرفهتری در بازار ارائه شوند.»
از نظر نفوذ شبکه 4G شرایط مناطق مختلف با هم متفاوت است: دوقطبی شدن قیمت در آمریکای شمالی (به این معنا که رشد اسمارتفونهای گرانقیمت و اسمارتفونهای ارزانقیمت بسیار بیش از گوشیهای هوشمند رده میانی است)، اشباع بازارهای اروپای غربی، مقابله کردن برندهای داخلی و محلی با شرکتهای صاحبنام در هند و چین و رقابت شدید بر سر قیمت در بازارهای نوظهور.
سهم اسمارتفونهای صفحه بزرگ (5 اینچ به بالا) از تعداد کل دستگاههای فروش رفته در سه ماهه دوم سال 2015، بالغ بر 48 درصد گزارش شده که در مقایسه با سه ماهه نخست سال جاری میلادی 5 درصد، و نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته 17 درصد افزایش داشته است. بیشترین سهم فروش منطقهای اسمارتفونهای صفحهبزرگ، با 63 درصد از آن چین بوده و پس از آن کشورهای حوزه آسیا-اقیانوسیه با 61 درصد در رتبه بعدی قرار میگیرند.
والش در ادامه میگوید: «در نیمه نخست سال جاری میلادی شاهد وقایع بزرگی بودیم که در نتیجه آن تقاضا برای محصولات رده بالا در بازارهایی نظیر مرکز و شرق اروپا، آمریکای لاتین و چین پایین آمد. ولی در عین حال گرایش کاربران به سمت محصولات دیجیتال با در نظر گرفتن اندازه صفحه نمایش متناسب با قدرت خرید، همچنان در اقصی نقاط دنیا ادامه دارد. این گرایش را میتوان در بیشتر محصولات -- از تلویزیون گرفته تا گوشی هوشمند -- مشاهده کرد. در اسمارتفونها، این پدیده خود را به شکل دوقطبی شدن قیمت در آمریکا، افزایش گرایش کاربران به گوشیهای هوشمند صفحه بزرگ در بازارهای نوظهور و توسعه بازار فبلتها نشان میدهد. انتظار میرود این روند تا پایان سال 2015 ادامه داشته باشد، ولی ما شاهد ایجاد تغییر در روند و محرکهای جدید بازار برای سال 2016 هستیم »
متوسط قیمت فروش (ASP) به دلار آمریکا در سه ماهه دوم امسال نسبت به سه ماهه نخست سال 2015 یک درصد افت داشته ولی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته با 3 درصد رشد همراه بوده است. البته GfK پیشبینی کرده که متوسط قیمت فروش اسمارتفونها در سال 2015 ، در مقایسه با یک سال قبل، با یک درصد افت مواجه شود.
وضعیت بازار جهانی اسمارتفونها به تفکیک منطقه جغرافیایی به شرح زیر است:
آمریکای شمالی - رشد سالانه 10 درصدی در تعداد دستگاههای به فروش رفته در پایان سه ماهه دوم سال 2015
در این بازار -- که مانند بازار اروپای غربی در آستانه اشباع شدن قرار دارد -- شاهد دوقطبی شدن قیمتها هستیم چرا که علیرغم رشد فروش اسمارتفونهای رده بالا (بیش از 500 دلار) و رده پایین (تا سقف 250 دلار)، فروش گوشیهای میان رده (بین 250 تا 500 دلار) ترقی چندانی نداشته است. سهم اسمارت فونهای رده بالا، 43 درصد از کل گوشیهای هوشمند فروخته شده در سه ماهه اخیر گزارش شده که در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2014 -- که دستگاههای رده بالا تنها 38 درصد از سهم گوشیهای فروختهشده را تشکیل میدادند -- رشد قابل ملاحظهای داشته است. در این میان آمریکای شمالی و چین تنها مناطقی بودند که در یک سال گذشته شاهد افزایش سهم تعداد اسمارتفونهای رده بالا بودهاند.
اروپای غربی - رشد سالانه 9 درصدی در تعداد دستگاههای به فروش رسیده، در برابر سقوط ارزش و متوسط قیمت فروش
با وجود رشد سالانه 9 درصدی در تعداد اسمارتفونهای فروخته شده طی فصل اخیر، به دلیل تغییر ذائقه مشتریان و گرایش آنها به سمت محصولات رده پایین -- که تقریبا 50 درصد از سهم بازار را در سه ماهه اخیر به خود اختصاص داده بود -- شاهد کاهش ارزش فروش در این دوره هستیم. این در حالیست که گوشیهای هوشمند رده پایین در سه ماهه دوم سال 2014، تنها 37 درصد از کل گوشیهای فروخته شده را شامل میشدند. ضریب نفوذ شبکه ارتباطی LTE در فصل اخیر در اروپای غربی بسیار بالا بوده و در این میان بالاترین سهم به منطقه Nordic تعلق داشت که در آن نروژ، دانمارک و سوئد به ترتیب با 90، 89 و 88 درصد، رتبه اول تا سوم را از این لحاظ کسب نمودند.
چین - رشد سالانه 49 درصدی در تقاضا برای محصولات رده بالا
به دنبال رشد سالانه منفی 14 درصدی در تعداد اسمارتفونهای به فروش رفته در پایان سه ماهه نخست سال 2015، در سه ماهه دوم نیز تعداد گوشیهای هوشمند فروخته شده با 10 درصد افت سالیانه مواجه شد. البته تقاضای قدرتمند برای اسمارتفونهای رده بالا، موجب شد تا ارزش مالی اسمارتفونهای مبادله شده در این فصل با رشد 17 درصدی به 26.8 میلیارد دلار برسد. هماکنون بازار گوشیهای رده بالا 17 درصد از کل بازار را در بر گرفته که در قیاس با سهم 10 درصدی در سه ماهه دوم سال 2014، (ضمن کاهش دادن فروش اسمارتفونهای رده پایین) رشد قابل قبولی داشته است. GfK پیشبینی کرده که در سال جاری میلادی تقاضا برای محصولات رده بالا در چین به رشد سالیانه 28 درصد دست پیدا کند که در این صورت بالاترین میزان رشد در این محدوده قیمت در بین تمام مناطق خواهد بود.
اروپای مرکزی و شرقی - داستان دو نیمه: رشد در برابر سقوط
باوجود اینکه روسیه و اوکراین، به ترتیب رشد سالانه 11- و 34- درصدی در تعداد اسمارتفونهای فروخته شده را تجربه کردند، به لطف رشد تقاضا در لهستان و رومانی، در مجموع تقاضا برای اسمارتفونها در این منطقه در پایان سه ماهه دوم سال 2015، با رشد سالانه 3 درصدی همراه شد. GfK برآورد کرده که در سال جاری میلادی تقاضا برای اسمارتفون در روسیه و اوکراین به ترتیب 14 و 23 درصد افت نماید.
آمریکای لاتین - کندی اقتصاد برزیل قاعده بازی را تغییر داد
کند شدن قابل ملاحظه رشد در این منطقه عمدتا ناشی از شرایط کلان اقتصادی در برزیل است. رشد فروش سالیانه اسمارتفونها در این منطقه در سه ماهه دوم سال 2015 تنها یک درصد گزارش شده ولی این رشد در سه ماهه نخست سال جاری، 28 درصد و در سه ماهه دوم سال گذشته، 72 درصد اعلام شده بود. بنابر پیشبینی GfK انتظار میرود تقاضا و ارزش فروش تعداد اسمارتفونهای فروخته شده در سال 2015 برای اولین بار در برزیل با کاهش مواجه شود، به طوری که تعداد دستگاههای فروخته شده 3 درصد، و ارزش مالی فروش 15 درصد رشد منفی سالانه را تجربه خواهند کرد.
بازار نوظهور آسیا اقیانوسیه - رقابت شدید در بازار رو به رشد هند
در بازار نوظهور آسیا-اقیانوسیه، تقاضا برای اسمارتفون در سه ماهه دوم سال 2015 در مقایسه با یک سال گذشته 22 درصد افزایش داشته و رشد در همه کشورها مشاهده میشود به عنوان نمونه در هند -- که 3 مورد از برندهای داخلی در فصل اخیر در بین پنج عرضهکننده برتر اسمارتفون در این کشور قرار گرفتهاند -- شاهد رشد سالانه قدرتمند 40 درصدی هستیم. البته چندی است که تعدادی از برندهای چینی اسمارتفون نیز وارد بازار هند شده و رقابت را بین تولیدکنندگان داخلی و شرکتهای بینالمللی دشوارتر از قبل کردهاند. این رقابتهای شدید متوسط قیمت فروش را در بازار هند پایین آورده است؛ بازاری که در آن گوشیهای هوشمند رده پایین بیش از 80 درصد فروش را به خود اختصاص دادهاند. گفتنی است متوسط قیمت فروش اسمارتفونها در سه ماهه دوم سال 2015 در هند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است. طبق برآورد GfK، در سال 2015 قیمت اسمارتفون در هند با کاهش 11 درصدی همراه شده و در مقابل تقاضا برای اسمارتفونهای مجهز به شبکه 4G بیش از 3 برابر خواهد شد که 6 درصد از کل تقاضا برای اسمارتفونها را در بر میگیرد.
بخش توسعهیافته آسیا-اقیانوسیه - افزایش 6 درصدی تعداد اسمارتفونهای فروشرفته همزمان با بهبود شرایط در ژاپن
تعداد اسمارتفونهای به فروشرفته در بخش توسعه یافته آسیا-اقیانوسیه در سه ماهه دوم سال 2015، شش درصد رشد سالانه داشته که بخش عمده این موفقیت در نتیجه پیشرفت 15 درصدی ژاپن در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2014 و جبران فروش پایین در آن دوره است. GfK پیشبینی کرده که در سال 2015 تقاضا برای اسمارتفون در این منطقه 1 درصد افزایش یابد. برآورد میشود که کاهش 6 درصدی تقاضا برای اسمارتفون در کره جنوبی با رشد سالانه 3 درصدی تقاضا در ژاپن خنثی شود.
فروش گوشیهای هوشمند - سهماهه دوم سال 2014 در مقابل سهماهه دوم سال 2015
والش در خاتمه میگوید: «در بسیاری از کشورهای صاحبنام نظیر برزیل، روسیه و چین شاهد ادامه روند ضعیف اقتصاد کلان خواهیم بود. ولی زمانی که اقتصاد ترمیم شود معمولا این اتفاق، بهویژه در بخشهای مرتبط با تکنولوژی سریعتر از آنچه انتظار میرود رخ خواهد داد،. بهعلاوه تا اشباع بازارهای نوظهور فاصله زیادی داریم. این درحالیست که صنایع نزدیک به اسمارتفون عموما تکمیل کننده و فراهم آورنده دور بعدی رشد در این بازار هستند و البته در برخی موارد نیز منجر به کاهش رشد در بازار اسمارتفونها میشوند.»
GfK با نگاهی به آینده از سال 2015 به عنوان سالی برجسته در بازار اسمارتفونها یاد میکند که در آن تعداد دیوایسهای به فروش رسیده به 1.3 میلیارد عدد و بالاترین میزان خود دست پیدا خواهد کرد. طبق نظر این موسسه تحقیقاتی ارزش فروش اسمارتفونها در سال جاری در سطح جهانی به 400 میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 5 درصد رشد را تجربه خواهد کرد و در این میان بازار آمریکای شمالی رشد قدرتمندی در درآمد فروش با ارتقا 16 درصدی سالیانه بدست میآورد.
فروش گوشیهای هوشمند - سال 2014 در مقابل پیشبینی سال 2015
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها