ادغام بخش موبایل لنوو در مجموعه موتورولا موبیلیتی
نمایش خبر
تاریخ : 1394/6/13 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | موتورولا Motorola ، لنوو Lenovo |
واحد خبر mobile.ir : لنوو هماکنون عنوان بزرگترین تولیدکننده رایانههای شخصی در دنیا را به خود اختصاص داده، ولی در عرصه تولید اسمارتفون،جایگاه خاصی برای لنوو نمیتوان متصور شد. البته لنوو گوشیهای خوبی را با برند VIBE تولید نموده، ولی میتوان گفت بازار این گوشیها در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از این رو لنوو برای پررنگ کردن حضور خود در عرصه تولید گوشیهای هوشمند در سال 2014 موتورولا موبیلیتی را رسما به قیمت 2.91 میلیارد دلار خریداری کرد. از آن زمان تاکنون گمانهزنیهای زیادی مطرح بوده مبنی بر اینکه لنوو با بخش موبایل خود -- موسوم به Mobile Business Group -- چه خواهد کرد. حال پس از گذشت چند ماه از این اتفاق، لنوو در روز چهارشنبه 26 آگوست 2015 ( شهریور 1394) با ارسال بیانیهای به خبرگزاری NDTV Gadgets جزییات بیشتری را از تصمیمات شرکت درباره موتورولا منتشر کرد. طبق این بیانیه، لنوو از این پس تمام فعالیتهای بخش موبایل خود را در برند موتورولا ادغام خواهد کرد، به این معنی که Lenovo Mobile Group تماما به موتورولا واگذار شده و دیگر وجود نخواهد داشت.
چن ژودانگ (Chen Xudong)، مدیر Lenovo Mobile Group، تنها دو ماه و اندی است که ریاست بخش موبایل لنوو را بر عهده گرفته، ولی به نظر میرسد در حال اتخاذ یکی از بزرگترین تصمیمهای شرکت باشد. به گفته ژودانگ بخش موبایل لنوو به زودی وارد مرحله تجدید ساختار خواهد شد که به موجب آن هم خط تولید و هم برند لنوو در عرصه اسمارتفون تغییر خواهند کرد. در نتیجه این اقدام تمام کارمندان Lenovo Mobile Group به استخدام موتورولا درآمده و ریک اوسترلو (Rick Osterloh)، که ریاست موتورولا را برعهده داشت، پس از این پروسه همچنان در مقام خود باقی خواهد ماند. کارخانه و تجهیزات Lenovo Mobile Group نیز به موتورولا واگذار خواهد شد. پس از اجرای این تصمیم، لنوو البته همچنان یک برند موبایلی غیر از موتورولا خواهد داشت که با نام ZUK شناخته میشود. این برند را میتوان مشابه تولیدات شیائومی و برند honor هواوی تلقی کرد جاییکه تنها فروش اینترنتی و غیر فیزیکی برای این برند در نظر گرفته میشود. طبق گزارشهای رسیده، به محض تکمیل پروسه ادغام، برند ZUK به برند اینترنتی پرچمدار لنوو تبدیل خواهد شد و موتورولا نیز به فروش دیوایسهای رده بالای خود در بازارهای بینالمللی -- جایی که دامنه نفوذش به مراتب بیشتر از لنوو است -- ادامه خواهد داد.
البته بر خلاف گزارشهایی که ZUK را «برند اینترنتی پرچمدار» لنوو در آینده معرفی میکنند، یکی از سخنگویان لنوو ضمن رد حضور برند ZUK در این ادغام در زمینه ادامه یافتن حیات این برند و ماهیت مستقل آن از گروه لنوو ابزار اطمینان کرده است.: با وجود اینکه ZUK از پشتیبانی لنوو برخوردار است، این برند در حال حاضر به طور مستقل در بازارهای آنلاین در داخل و خارج از چین، با همتایانی نظیر شیائومی و هواوی در رقابت قرار دارد. اخیرا اولین اسمارتفون ZUK با نام ZUK Z1، که از سیستم عامل سیانوژن 12 بهره میبرد، با قیمت 280 دلار به نمایش گذاشته شد.
« MBG همچنان کسبوکار موبایل لنوو را پیش میبرد، اما برای طراحی، توسعه و تولید گوشیهای هوشمند به موتورولا وابسته خواهد بود.»
در گزارش مالی سه ماهه نخست سال 2015 (منظبق با سه ماهه دوم سال 2015) نیز لنوو به ویژه در بخش اسمارتفونها، نتایج نا امیدکنندهای گرفت و تنها نقطه قوت این بخش موتورولا بود، که با وجود مشکلاتی که در بازارهای آمریکای لاتین گریبانگیرش شده بود، موفق شد باز هم به فروش قابل ملاحظهای دست یابد. نگاهی به همین نتایج لنوو را در سپردن مسئولیت طراحی و توسعه اسمارتفونهای این شرکت بهطور کامل به موتورولا متقاعد ساخت .
ترجمه متن کامل بیانیهای که توسط یکی از کارگزاران لنوو به NDTV Gadgets ارسال شده، به شرح زیر است:
باتوجه به شرایط نامطلوب بازار و نتایج مالی که کمتر از حد انتظار بوده، لنوو قصد دارد اقدامات جامع و تعیینکنندهای را در پیش بگیرد تا در نتیجه آن به کسبوکارهای خود سروسامان ببخشد، هزینهها را کاهش دهد و به رشدی پایدار و سود ده بازگردد. لنوو به طور ویژه تصمیم دارد تا ساختار گروه کسبوکار موبایل (MBG) را تغییر داده و به توسعه و تولید و ساخت اسمارتفونهای خود نظم دهد تا بتواند قدرتهای مکمل لنوو و موتورولا را بهتر مدیریت کرده و با سرعت بیشتری به رشد دست یابد. به منظور رسیدن به یک مدل تجاری سریعتر و پیراسته، میخواهیم از نیروی فروش لنوو در سراسر جهان نهایت استفاده را ببریم و اقداماتی را که در گذشته برای به حداکثر رساندن بازدهی در زنجیره تأمین جهانی شرکت انجام شده بود را تسریع کنیم.
تشکیلات جدید لنوو هرگونه کپیبرداری را حذف کرده و ما را در موقعیتی قرار میدهد که به عنوان یک بازیگر قدرتمند در بازار گوشیهای هوشمند به رقابت بپردازیم. MBG همچنان کسبوکار موبایل لنوو را پیش میبرد، اما از این پس برای طراحی، توسعه و تولید گوشیهای هوشمند به موتورولا وابسته خواهد بود. ریک اوسترلو که قبلا ریاست موتورولا را بر عهده داشت، بلافاصله و به شکل مؤثر، رهبری این مجموعه ادغامشده -- که از این به بعد در کنترل نهادهای حقوقی موتورولا خواهد بود -- را به دست خواهد گرفت؛ به این شکل که اوسترلو همچنان گزارشهای خود را به چن ژودانگ، که سمت ریاست و معاونت ارشد بخش MBG را بر عهده دارد، تحویل خواهد داد.
با وجود آنکه لنوو هنوز در زمینه وضعیت برند موبایل لنوو پس از اتمام پروسه ادغام، ، به طور شفاف اظهارنظری نکرده است اما به کنار گذاشتن کامل این برند نیز بعید به نظر میرسد. بخش موبایل لنوو فروش خوبی در چین داشته، هرچند که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی زیانده بود و لنوو را مجبور کرد تا 3200 نفر از نیروهای خود را تعدیل کند. به نظر میرسد پس از تکمیل فرآیند ادغام، لنوو در مجموع گوشیهای کمتری تولید کرده و هر مدل بازار خاصی را هدف بگیرد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم