آپدیت جدید BlackBerry 10.3.1 با امکان نصب اپلیکیشن‌های اندروید

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/12/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : بلک بری بلند BlackBerry Blend ، پیام‌رسان بلک‌بری BBM (BlackBerry Messenger) ، BlackBerry OS ، BlackBerry OS 10 ، BlackBerry Classic ، BlackBerry Passport ، BlackBerry Z30 ، BlackBerry Z3 ، BlackBerry Z10 ، BlackBerry Q10 ، BlackBerry Q5 ، BlackBerry Porsche Design P9983 ، BlackBerry Porsche Design P9982 ، بلک بری BlackBerry

واحد خبر mobile.ir : باتوجه به گرایش اکثر کاربران به سمت اندروید و iOS، طبق آخرین آمار منتشر شده، سهم بلک‌بری از بازار اسمارت‌فون‌ها در دنیا به کمتر از یک درصد می‌رسد. با این‌حال کمپانی بلک‌بری سعی در احیای بخش اسمارت‌فون‌های خود داشته و این تصمیم را با تولید گوشی‌هایی نظیر BlackBerry Classic و Passport به رقیبان نشان‌ داده است، به امید آنکه کاربران علاقمند به صفحه‌کلید‌های QWERTY به سمت برند بلک‌بری کشیده شوند. درکنار تولید گوشی‌های جدید، شرکت بلک‌بری همواره سعی در به‌روزرسانی پلت‌فرم خود داشته و با ارائه آپدیت‌های و امکانات جدید تلاش می‌کند تا کاربران فعلی را حفظ کرده و به جذب کاربران جدید نیز بپردازد. در آخرین آپدیت این پلت‌فرم -- که اخیرا منتشر شده -- امکانات فراوانی به سیستم‌عامل اضافه می‌شود که از جمله بارزترین آنها قابلیت نصب اپلیکیشن‌های اندروید بر روی بلک‌بری است.

شرکت بلک‌بری در روز پنجشنبه 19 فوریه 2015 (30 بهمن 1393) آپدیت جدید خود را برای سیستم‌عامل BlackBerry 10 عرضه کرد. دارندگان گوشی‌های Q5 ،Q10 ،Z10 ،Z3 ،Z30 ،BlackBerry Passport و هم‌چنین گوشی‌های Porsche Design P'9983 و P'9982 می‌توانند این آپدیت را دریافت کرده و سیستم‌عامل خود را به ورژن 10.3.1 بلک‌بری ارتقا دهند. ناگفته نماند گوشی BlackBerry Classic در این لیست قرار ندارد چرا که این دستگاه با نسخه 10.3.1 عرضه شده است.

BlackBerry Passport and BlackBerry Z3

آپدیت جدید درکنار برطرف کردن باگ‌های نسخه قدیمی و بهبود بخشیدن آن، امکانات بسیاری را نیز به سیستم‌عامل اضافه می‌کند. به عنوان مثال در نسخه جدید، علاوه بر اپ استور بلک‌بری (BlackBerry World)، امکان دسترسی به اپ استور آمازون هم فراهم شده که به موجب آن کاربران می‌توانند مجموعه متنوعی از اپلیکیشن‌های اندروید را نیز دانلود و اجرا کنند. دیگر امکانات اضافه شده در آپدیت اخیر عبارتند از:

• BlackBerry Blend:

این ویژگی می‌تواند پیام‌های متنی، ایمیل‌ها، داکیومنت‌ها و به‌طور کلی محتوای گوشی شما را بر روی تبلت یا کامپیوتر نمایش دهد. BlackBerry Blend بر روی پلتفرم‌های مختلف از جمله مک (OSX 10.7 و بالاتر)، ویندوز (7 و بالاتر)، آی‌او‌اس (7 و بالاتر) و اندروید (4.4 و بالاتر) قابل اجرا بوده و با نصب این اپلیکیشن بر روی کامپیوتر یا تبلت و پس از pair کردن گوشی بلک‌بری با دستگاه مورد نظر، می‌توانید از طریق کامپیوتر یا تبلت به پیام‌های متنی، پیام‌های BBM، ایمیل‌ها، داکیومنت‌ها، تقویم، مخاطبین و مدیای موجود در گوشی بلک‌بری خود دسترسی پیدا کنید.

BlackBerry Blend - بلک بری بلند

• BlackBerry Assistant:

اولین دستیار دیجیتالی بلک‌بری BlackBerry Assistant نام گرفته و از هر دو طریق صوتی و متنی می‌تواند کاربر را در مدیریت کردن ایمیل‌ها، مخاطبان، تقویم و دیگر اپلیکیشن‌های بومی BlackBerry 10 یاری کند. بسته به نوع تعامل شما با این دستیار دیجیتالی، BlackBerry Assistant به طور هوشمندانه تعیین می‌کند که چه طور به شما پاسخ دهد؛ اگر شما تایپ کنید، پاسخ هم برای شما تایپ می‌شود؛ اما اگر با دستگاه صحبت کنید، از طریق صوتی به شما پاسخ می‌دهد. بدیهی است که BlackBerry Assistant می‌تواند رقیبی جدی برای Siri ،Google Now ،Cortana و S Voice باشد.

• BlackBerry Hub این‌بار به همراه instant actions:

BlackBerry Hub قسمتی است که مدیریت تمام گفتگو‌ها -- از جمله ایمیل‌ها، پیام‌ها، تماس‌ها و BBM -- در آن انجام می‌شود. با آپدیت اخیر و افزوده شدن فیچر instant actions، این قسمت نیز پیشرفته‌تر شده است. فیچر مذکور باعث می‌شود تا کاربر بدون نیاز به بازدید تک‌تک پیام‌ها، inbox خود را سازماندهی کند. هم‌چنین می‌توان تنها با یک ضربه به صفحه گوشی (tap) استاتوس‌ها و فایل‌ها را از حالت خوانده شده به حالت خوانده نشده و بالعکس تغییر وضعیت داده و یا ایمیل‌ها را نشان‌دار یا پاک کرد.

• میان‌بر‌های صفحه‌کلید:

در آن دسته از گوشی‌های بلک‌بری که از صفحه‌کلید QWERTY برخوردارند (بلک‌بری Passport ،Q10 ،Q5 و Porsche Design P'9983) میان‌بر‌های صفحه‌کلید فعال هستند. تقریبا برای تمام حروف صفحه‌کلید می‌توان وظیفه‌ای مشخص کرد (مانند شماره‌گیری سریع برای یک مخاطب) و یا می‌توان حروف صفحه‌کلید را برای باز کردن اپلیکیشن‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار گرفت؛ به عنوان مثال اگر در محیط Hub هستید می‌توانید با فشردن کلید T (ابتدای کلمه top) به بالای inbox، و با فشردن کلید B (ابتدای کلمه bottom)، به انتهای inbox بروید.

• عمر بیشتر باتری:

از جمله تغییراتی که در اثر آپدیت اخیر ایجاد می‌شود، می‌توان به قابلیت سفارشی کردن نمایه صرفه‌جویی در انرژی (Power Saving Profile) اشاره کرد. می‌توانید در این نمایه، اپلیکیشن‌ها یا عملکرد‌های مودنظرتان را محدود کرده و یا به صورت فعال نگه‌ دارید و درنتیجه عمر باتری را تا 15 درصد افزایش دهید.

• عملکرد‌های جدید دوربین:

نرم‌افزار ارتقا یافته دوربین در آپدیت اخیر به طور خودکار حالت‌ها و تنظیمات مناسب را به کاربر پیشنهاد می‌دهد؛ مثلا هرگاه کنتراست بالایی توسط دوربین شناسایی شود، نرم‌افزار دوربین حالت HDR (تصویربرداری با دامنه دینامیک بالا) را پیشنهاد می‌کند، و یا وقتی چهره افراد تشخیص داده می‌شود، حالت بهبودیافته Time Shift به‌وسیله نرم‌افزار توصیه می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید عکس‌های گرفته شده در حالت Time Shift را ذخیره کرده و هرگاه مایل بودید آنها را ویرایش کنید. از دیگر امکانات جالب اضافه شده می‌توان امکان عکسبرداری در حالت پانوراما را نیز ذکر کرد.

• امکانات جدید در زمینه مدیا:

در قسمت مدیای BlackBerry 10.3.1 شاهد وجود 17 گزینه اکولایزرِ پیش‌فرض برای موسیقی و ویدئو هستیم. این امکان باعث می‌شود کاربر بتواند صدای مطلوب‌تری را به هنگام پخش مدیا دریافت کند. هم‌چنین کاربر قادر است به‌راحتی آهنگ‌ها، ویدئو‌ها و تصاویر موردعلاقه خود را به قسمت favorites منتقل کند تا با سهولت بیشتری به آنها دسترسی داشته باشد. دیگر قابلیت‌های قسمت مدیا عبارتند از: امکان ویرایش فایل‌های ویدئویی در حالت حرکت آهسته، و برنامه Story Maker؛ با برنامه مذکور می‌توانید فایل‌های تصویری، صوتی و ویدئویی خود را در قالب یک فایل ویدئویی میکس کرده و به‌راحتی فایل نهایی را ویرایش کنید.

• تقویمی که در خدمتتان است:

پس از آپدیت اخیر، گزینه‌ای به نام حالت جلسه (Meeting Mode) به امکانات گوشی اضافه شده که به طور خودکار گوشی شما را در طول برگزاری یک جلسه به حالت سکوت درآورده و پس از اتمام جلسه دوباره تمام نوتیفیکیشن‌ها را روشن می‌کند. به‌علاوه می‌توانید در قسمت agenda (دستورکار) کارها و برنامه‌های خود را در هفته یا ماهِ انتخاب شده مشاهده کنید.

• BBM Meetings:

با استفاده از اپلیکیشن BBM Meetings -- که برروی سیستم‌عامل‌های بلک‌بری 10، iOS، اندروید، مک و ویندوز PC قابل‌نصب است -- صاحبان کسب‌و‌کار می‌توانند در هر مکانی که به اینترنت اتصال دارند، جلسه‌های خود را زمان‌بندی و میزبانی کرده و در جلسات شرکت نمایند.

از تاریخ 19 فوریه (30 بهمن) آپدیت اخیر در اختیار کاربران بلک‌بری در اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه قرار گرفته و به زودی تمامی کاربران دیگر BlackBerry 10 را نیز شامل می‌شود. کاربران بایستی توجه داشته باشند که وقتی آپدیت آماده دانلود باشد، نوتیفیکیشنی را در قسمت BlackBerry Hub مشاهده خواهند کرد. اگر کاربری گزینه دانلود نرم‌افزار به صورت خودکار را فعال کرده باشد، در قسمت Hub به او اطلاع‌رسانی می‌شود که نرم‌افزار در حال دانلود است.

منبع : BlackBerry