تسلط مطلق اندروید و iOS بر بازار تبلت - دو سوم از سهم بازار در اختیار اندروید
نمایش خبر
تاریخ : 1393/2/11 | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، اندروید Android ، آی او اس iOS |
واحد خبر mobile.ir : بنابر گزارش مقدماتی منتشرشده در تاریخ 28 آوریل 2014 توسط مؤسسه تحقیقاتی «استراتژی آنالیتیکس»، مردم سراسر جهان در سهماهه ابتدایی سال جاری بیش از 57.6 میلیون عدد تبلت خریدهاند که در این بین سیستمعامل اندروید با 65.8 درصد، تقریبا دوسوم از سهم بازار را در اختیار گرفته است. آمارها حاکی از این است که آیپد اپل فروشی کمتر از حد انتظار داشته و سهم بازار این سیستم عامل در بازه زمانی ذکر شده حدود 28.4 درصد بوده است که افت محسوس 11.9 درصدی را نشان میدهد. در عین حال، سهم بازار سیستمعامل ویندوز ثابت بوده و نسبت به رقم 5.8 درصدی در دوره زمانی مشابه در سال گذشته، تغییری نداشته است.
آقای پیتر کینگ، مدیر بخش تحقیقات تبلت در مؤسسه استراتژی آنالیتیکس جزئیات بیشتری از این گزارش را اینگونه شرح داد: "فروش جهانی تبلتها به عدد 57.6 میلیون رسیده است که نسبت به 48.3 میلیون تبلت فروختهشده در سهماهه اول سال 2013، رشد 19 درصدی را نشان میدهد. اندروید همچنان به رشد مداوم و سریع خود ادامه میدهد و اکنون بیش از دوسوم سهمبازار در اختیار این سیستم عامل است."
او در ادامه سخنانش گفت: "اپل نیز در همین مدت، تعداد 16.4 میلیون تبلت فروخته است (به خرده فروشیها) که 16 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد. اما اپل ادعا کرده است که به دلیل تغییرات در کانالهای موجودی این شرکت در جهان که نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشتهاند، آمار فروش به مشتریان تنها 3 درصد کاهش را تجربه کرده است. به اعتقاد ما، عملکرد ناامیدکننده اپل در فصول ابتدایی سال به این دلیل است که این شرکت زمان عرضه محصولات خود را به بازه تعطیلات سال نوی میلادی منتقل کرده است و به همین دلیل برای مشاهده میزان واقعی فروش محصولات این شرکت باید کمی صبر کنیم."
آقای کینگ پیشبینی کرد: "سیستمعامل iOS احتمالا در طی ماههای آتی نیز کاهش سهم بازار را به دلیل معرفی تبلتهای اندرویدی جدید تجربه خواهد کرد اما به نظر ما در ماههای منتهی به پایان سال 2014 و هنگام داغ شدن خرید هدیههای کریسمس، اپل بخش قابل توجهی از سهم از دست رفته خود در بازار تبلتهای سطح بالا را دوباره بدست میآورد."
کل فروش جهانی تبلت به تفکیک سیستم عامل (میلیون واحد) | سه ماهه نخست 2013 | سه ماهه نخست 2014 |
آی او اس اپل | 19.5 | 16.4 |
اندروید | 25.6 | 37.9 |
ویندوز | 2.8 | 3.4 |
دیگران | 0.4 | 0.0 |
مجموع | 48.3 | 57.6 |
میزان سهم در کل بازار جهانی تبلت (%) | سه ماهه نخست 2013 | سه ماهه نخست 2014 |
آی او اس اپل | 40.3% | 28.4% |
اندروید | 53.0% | 65.8% |
ویندوز | 5.8% | 5.8% |
دیگران | 0.9% | 0.0% |
مجموع | 100% | 100% |
درصد رشد کلی نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل | 83% | 19% |
مرجع: Strategy Analytics Tablet & Touchscreen Strategies Service (TTS) |
توجه کنید که اعداد موجود در جدول، رُند شده هستند.
با نگاه به جدول فوق میتوان دریافت که مایکروسافت در فصل ابتدایی سال 2014 سهم بازاری معادل 5.8 درصد را به دست آورده است. میتوان پیشبینی کرد که به دلیل تصمیم مایکروسافت مبنی بر ارائه رایگان ویندوز بر روی دستگاههای کوچکتر از 9 اینچ، ممکن است شاهد حضور تبلتهای ویندوزی 8 اینچی و کوچکتر با قیمتی کمتر نسبت به قبل و در عین حال، افزایش اندک قیمت ویندوز بر روی سایر محصولات باشیم. اگرچه این کاهش قیمت باعث نمیشود که تبلتهای ویندوزی به ارزانی تبلتهای اندرویدی عرضه شوند اما به هر حال باعث خواهد شد که این ابزارها رقابتیتر شده و گرایش بازار به خرید تبلتهای ویندوزی، از قبل بیشتر شود. گفتنی است که با رغبت اندک توسعهدهندگان برای مشارکت در تولید اپلیکیشن برای سیستمعامل ویندوز، کمبود اپلیکیشن برای این سیستم عامل مشکلی است که احتمالاً باز هم پابرجا خواهد ماند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها