خرید کسب و کار دستگاه ها و سرویس های نوکیا توسط مایکروسافت

نمایش خبر

تاریخ : 1392/6/12
برچسب‌ها : نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : سرانجام حدس و گمان هایی که از مدت ها پیش در مورد خریده شدن بخش یا بخش هایی از نوکیا توسط مایکروسافت به گوشی می خورد به واقعیت بدل شد و هیئت مدیره دو کمپانی در روز 2 سپتامبر 2013 (11 شهریور 1392) تصمیم بر خریده شدن کسب و کار دستگاه ها و سرویس های نوکیا توسط غول نرم افزار آمریکا گرفتند. همچنین مایکروسافت لایسنس حق اختراعات نوکیا را نیز از این کمپانی دریافت می کند و از سرویس های نقشه نوکیا استفاده خواهد کرد. البته کمپانی نوکیا کماکان به عنوان یک کمپانی مستقل به کار خود در زمینه های نقشه های HERE و مکانیابی، زیرساخت ها و راه کارهای شبکه و نیز توسعه فناوری های پیشرفته و فروش لایسنس این فناوری ها ادامه خواهد داد.

بر اساس مفاد تفاهم نامه منعقده، کمپانی مایکروسافت مبلغ 3.79 میلیارد یورو (تقریباً معادل 5 میلیارد دلار) برای خرید بخش دستگاه ها و سرویس های نوکیا و 1.65 میلیارد یورو (تقریباً معادل 2.17 میلیارد دلار) برای دریافت لایسنس حق اختراعات نوکیا به مدت 10 سال به این کمپانی پرداخت خواهد نمود. بدین ترتیب مبلغ پرداختی مایکروسافت در کل معادل 5.44 میلیارد یورو (تقریباً معادل 7.17 میلیارد دلار) خواهد شد.

البته این تفاهم پایان کار نیست و نیاز به تأیید سهامداران نوکیا و مقامات قانونی دارد. در صورتی که همه چیز به خوبی پیش رود انتظار می رود که در سه ماهه نخست سال 2014 شاهد نهایی شدن انتقال باشیم.

با نهایی شدن معامله، احتمالاً در حدود 32,000 نفر از نیروی کار نوکیا به مایکروسافت منتقل می شوند که از این میان 4,700 نفر در فنلاند مشغول به کارند و 18,300 نفر نیز مسئولیت ساخت، اسمبل نمودن و بسته بندی محصولات نوکیا در سراسر جهان را دارا هستند. 9,000 نفر دیگر نیز از بخش های دیگر به مایکروسافت منتقل خواهند شد.

کمپانی مایکروسافت با این خرید هر دو بخش گوشی های هوشمند و گوشی های معمولی نوکیا را به تملک خود در خواهد آورد. گوشی های هوشمند لومیا نوکیا در سه ماهه دوم سال 2013 فروشی 7.4 میلیون واحدی را شاهد بودند و نقدهای مثبت زیادی را از تحلیلگران گوناگون در مورد این اسمارت فون ها شاهد بوده ایم. با در اختیار داشتن تولید این گوشی ها، مایکروسافت عملاً به یک قطب تولید گوشی های هوشمند بدل خواهد شد و می تواند همانند اپل محصولاتی یکپارچه را به مشتریان اسمارت فون های خود ارائه دهد.

تصویر بالا: واکنش هیجانی استیو بالمر -- مدیر عامل مایکروسافت (نفر سمت راست) -- به اسمارت فون لومیا 920 نوکیا در کنار استفن الاپ -- مدیر عامل وقت نوکیا

در کنار گوشی های هوشمند، بخش گوشی های معمولی نوکیا نیز که در سه ماهه دوم سال 2013 فروشی 53.7 میلیون واحدی را در سراسر جهان داشته از آن مایکروسافت خواهد شد. برند آشا (Asha) در اختیار مایکروسافت قرار خواهد گرفت اما مدیریت و مالکیت برند نوکیا (Nokia) کماکان در دست کمپانی نوکیا باقی خواهد ماند.

اما چه بر سر حق اختراعات نوکیا خواهد آمد؟ هیچ. نوکیا حق اختراعات خود را محفوظ خوهد داشت، اما لایسنس 10 ساله ای را برای استفاده از این اختراعات به مایکروسافت اعطا می کند. نوکیا می تواند همچون گذشته لایسنس استفاده از حق اختراعات خود را به کمپانی های دیگری نیز بفروشد.

بر اساس تفاهم یاد شده کمپانی مایکروسافت نیز امکان استفاده از اختراعات خود را در سرویس های HERE نوکیا (سرویس های مکانی و نقشه) در اختیار نوکیا قرار خواهد داد.

در کنار این موارد، مایکروسافت یک مشتری استراتژیک برای استفاده از لایسنس پلتفرم HERE برای نوکیا خواهد بود و به صورت جداگانه ای به خرید لایسنس 4 ساله برای استفاده از این پلتفرم می پردازد.

استیو بالمر -- مدیر عامل کنونی مایکروسافت که چندی پیش اعلام نمود که تا یک سال دیگر از سمت خود کناره گیری می کند -- در مورد تفاهم اخیر این کمپانی با نوکیا چنین اظهار نظر نموده:

«این گامی جسورانه به آینده است -- معامله ای هر دو سر پیروز (win win) برای کارمندان، سهامداران و مشتریان هر دو کمپانی. متحد نمودن این دو تیم بزرگ با یکدیگر رشد سهم و سود مایکروسافت را در بازار گوشی های موبایل شتابان خواهد کرد و موقعیت ها را برای مایکروسافت و شرکایمان در سرتاسر خانواده دستگاه ها و سرویس ها تقویت خواهد نمود.» مدیر عامل مایکروسافت می افزاید: «علاوه بر نوآوری و قدرتی که نوکیا در گوشی های موبایل در هر رده قیمتی دارد، این کمپانی ظرفیت و استعاد ثابت شده خود را در حوزه های حساسی نظیر طراحی و مهندسی سخت افزار، مدیریت تولید و زنجیره تأمین، فروش سخت افزار، بازاریابی و توزیع برای مایکروسافت به ارمغان می آورد.»

Risto Siilasmaa -- رئیس هیئت مدیره نوکیا که پس از اعلام تفاهم نوکیا با مایکروسافت به عنوان مدیر عامل موقت نوکیا مشغول به کار شده -- قرارداد نوکیا و مایکروسافت را نقطه عطفی برای نوکیا می داند و می گوید:

«این لحظه برای نوکیا حکم لحظه مهم اختراع مجدد این کمپانی را دارد و از نظر قدرت مالی نیز ما می توانیم فصلی جدید را بسازیم.» مدیر عامل موقت نوکیا تفاهم اخیر را به نفع سرمایه گذاران نوکیا ارزیابی می کند: «پس از بررسی دقیق این که چگونه حداکثر ارزش را برای سهامداران بدست آوریم، با در نظر گرفتن بسیاری از گزینه های دیگر به این نتیجه رسیدیم که این معامله بهترین مسیر رو به جلو برای نوکیا و سهامدارانش است.»

استفن الاپ -- که پس از تفاهم امروز نوکیا با مایکروسافت از مدیرعاملی نوکیا کناره گیری می کند تا نائب رئیس اجرایی دستگاه ها و سرویس های نوکیا گردد -- نیز در مورد تفاهم این کمپانی با مایکروسافت چنین می گوید:

«بر پایه همکاری موفقیت آمیزمان، اکنون می توانیم بهترین های مهندسی نرم افزار مایکروسافت را با بهترین های نوکیا در مهندسی محصول، طراحی ها، بازاریابی و تولید ادغام نمائیم.»

به زودی در مطلبی جداگانه به بررسی پیامدهای تفاهم مایکروسافت و نوکیا و واکنش ها نسبت به این موضوع خواهیم پرداخت.

 



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا