انتشار گزارش مالی نوکیا و سقوط سهام این شرکت با وجود افزایش فروش گوشی های لومیا
نمایش خبر
تاریخ : 1392/1/31 | ||
برچسبها : | گزارش مالی Financial Report ، سهام Stock ، آمار Statistics ، نوکیا Nokia |
واحد خبر mobile.ir : کمپانی نوکیا در روز 18 آوریل 2013 (29 فروردین 1392) گزارش مالی سه ماهه نخست سال 2013 خود را منتشر نمود و علی رقم وجود برخی جنبه های مثبت در این گزارش، به ویژه در ارتباط با فروش اسمارت فون های لومیا، زیان عملیاتی و کاهش درآمدهای نوکیا موجب شد تا نگرانی های سهام داران از آینده غول فناوری فنلاند بیش از پیش گردد.
بر اساس گزارش منتشر شده، نوکیا در سه ماهه نخست سال 2013 درآمدی برابر 5.85 میلیارد یورو (در حدود 7.64 میلیارد دلار) داشت که نسبت به سه ماهه مشابه سال پیش کاهشی 20 درصدی و نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 کاهشی 27 درصدی را نشان می دهد. همچنین نوکیا نه تنها در این سه ماهه سودی را عاید سهامداران خود ننمود، بلکه با زیان عملیاتی 150 میلیون یورویی نوکیا هر سهم این کمپانی متحمل زیان عملیاتی 0.07 یورویی گردید (EPS برابر 0.07- یورو.)
با انتشار این گزارش ارزش هر سهم نوکیا در دو روز متوالی مجموعاً نزدیک به 14 درصد کاهش یافت و از 3.58 دلار در پایان معاملات روز 17 آوریل به 3.07 دلار در پایان معاملات روز 19 آوریل رسید. بدین ترتیب در حال حاضر ارزش کل سهام نوکیا 11.5 میلیارد دلار است.
نمودار بالا: ارزش هر سهم نوکیا طی یک سال گذشته
بر اساس گزارش نوکیا این کمپانی تقریباً در تمامی بهش ها با کاهش درآمدهای خود مواجه بوده است. با نگاهی به جدول زیر جزئیات کاهش درآمد نوکیا را به وضوح مشاهده می کنیم:
جدول بالا: خلاصه نتایج مالی نوکیا در سه ماهه نخست سال 2013
نوکیا در فروش گوشی های هوشمند خود با 32 درصد کاهش درآمد نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل و 5 درصد کاهش نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 مواجه شده. این کمپانی در سه ماهه نخست سال 2013 تعداد 6.1 میلیون گوشی هوشمند به فروش رسانده، در حالی که در سه ماهه مشابه سال 2012 تعداد 11.9 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رسانده بود و در سه ماهه چهارم سال 2012 نیز 6.6 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رساند. بدین ترتیب نوکیا از نظر تعداد گوشی های هوشمند فروشی افتی 49 درصدی را نسبت به سه ماهه مشابه سال 2012 و افتی 8 درصدی را نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 تجربه نموده.
6.1 میلیون گوشی هوشمند فروشی نوکیا در سه ماهه نخست سال 2013 مشتمل بر 5.6 میلیون اسمارت فون لومیا (مبتنی بر سیستم عامل ویندوز فون) و 0.5 میلیون اسمارت فون مبتنی بر سیستم عامل سیمبیان است. از مثبت ترین و امیدوار کننده ترین بخش های گزارش نوکیا افزایش 27 درصدی فروش گوشی های لومیا است و برخی آمارها حاکی از آن است که نوکیا اکنون نزدیک به 80 درصد بازار گوشی های ویندوز فون را در اختیار خود دارد.
تصویر بالا: اسمارت فون لومیا 920 - شاخص ترین اسمارت فون کنونی نوکیا
البته اگر گوشی های Asha این کمپانی را نیز در رده اسمارت فون ها در نظر بگیریم تعداد گوشی های هوشمند فروشی نوکیا به 11.1 میلیون عدد می رسد. لازم به ذکر است که اکثر کارشناسان گوشی های Asha را فیچر فون محسوب می کنند و جالب اینجاست که نوکیا در بخشی از گزارش خود آنها را "اسمارت فون" در نظر گرفته ولی در محاسبه سطر مربوط به "اسمارت دیوایس" ها رقم یاد شده را در نظر نگرفته است.
وضع نوکیا در فروش فیچرفون ها (گوشی های غیر هوشمند) نیز روندی مشابه را طی کرده و نوکیا با کاهش 31 درصدی درآمدهای خود نسبت به فصل نخست سال 2012 و کاهش 36 درصدی نسبت به فصل مالی چهارم سال گذشته مواجه شده. تعداد فیچرفون های فروشی این کمپانی نیز در سه ماهه نخست سال 2013 به 55.8 میلیون دستگاه رسیده، در حالی که در سه ماهه مشابه سال گذشته 70.8 میلیون دستگاه و در سه ماهه چهارم سال 2012 نیز این کمپانی 79.6 فیچر فون را به فروش رسانده بوده.
دو منبع اصلی دیگر درآمدهای نوکیا سرویس های نقشه این کمپانی با نام HERE و سهم نوکیا از شراکت این کمپانی با کمپانی زیمنس در شبکه نوکیا-زیمنس است. درآمد نوکیا از این منابع نیز نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل به ترتیب 22 و 5 درصد کاهش داشته و نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 نیز به ترتیب به میزان 22 و 30 درصد کاهش نشان می دهد و به نظر می رسد که نوکیا در این بخش ها هم با مشکلات فراوانی دست به گریبان است.
اگر بخواهیم تغییرات بازار دستگاه ها و سرویس های نوکیا را از منظر منطقه جغرافیایی مورد موشکافی بیشتری قرار دهیم باید به جداول زیر رجوع کنیم:
جدول بالا: میزان فروش دستگاه ها و سرویس های نوکیا بر اساس منطقه جغرافیایی
جدول بالا: تعداد فروش گوشی های موبایل نوکیا بر اساس منطقه جغرافیایی
بر اساس این جداول نوکیا نسبت به سه ماهه نخست سال 2012 شاهد بیشترین کاهش درآمد خود در چین (کاهش 56 درصدی) بوده است. البته تعداد گوشی های فروشی این کمپانی در چین نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012 20 درصد رشد داشته که می تواند بارقه های امیدی را در دل سهامداران آن روشن کند. ظاهراً تلاش های نوکیا و یاری مایکروسافت در بازکردن جای پای نوکیا در بازار آمریکا نیز هنوز ثمربخش نبوده و نوکیا باید بیش از پیش به تلاش خود برای نفوذ به این بازار ادامه دهد. شاید اگر شایعات عرضه لومیا 928 برای اپراتور ورایزون آمریکا صحت داشته باشد نوکیا بتواند به هدف خود در بازار آمریکا نزدیک تر شود.
نوکیا پیش بینی نموده که در سه ماهه دوم سال 2013 با گسترش عرضه اسمارت فون های لومیای خود شاهد رشدی بیش از رشد 27 درصدی سه ماهه نخست برای این گوشی ها باشد. بدین ترتیب نوکیا فروش حداقل 7.1 میلیون گوشی لومیا را در سه ماهه دوم مد نظر دارد. اگر شایعات درست باشد و نوکیا به عرضه تبلت نیز روی آورد می توان امیدوار بود که منبع درآمد دیگری برای این کمپانی فراهم می شود.
در کنار چالش های نوکیا برای افزایش سهم خود از بازار گوشی های هوشمند رده بالا که تا حد زیادی نیز به مقبولیت اکوسیستم ویندوز فون مایکروسافت وابسته است، این کمپانی با چالش هایی در بازار گوشی های هوشمند ارزان قیمت و فیچرفون ها مواجه است. نوکیا در بازارهای رو به رشد و پرازدحامی نظیر چین و هند که در گذشته محل یکه تازی این کمپانی بوده با تهدیداتی از سوی کمپانی های هواوی، زد تی ئی، سامسونگ و دیگران مواجه است و عرضه گوشی های اندرویدی ارزان قیمت از سوی این کمپانی ها ممکن است سهم نوکیا از این بازارها را بیش از پیش به مخاطره اندازد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم