بزرگترین حراج حق اختراع تاریخ به پایان رسید - اتحاد اپل، مایکروسافت و چهار شریک دیگر و شکست گوگل در خرید حق اختراع های نورتل

نمایش خبر

تاریخ : 1390/4/10
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، گوگل Google ، اپل Apple ، بلک بری BlackBerry ، اریکسون Ericsson ، سونی Sony ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : پس از 4 روز مزایده داغ و آتشین که بزرگترین مزایده حق اختراع ها در تاریخ محسوب می شد، بالاخره کنسرسیومی از غول های فناوری شامل کمپانی های اپل، مایکروسافت، اریکسون، ریسرچ این موشن (سازنده بلک بری)،  سونی و EMC با پیشنهادی 4.5 میلیارد دلاری توانستند 6,000 حق اختراع کمپانی کانادایی ورشکسته نورتل را بدست آورده و گوگل را شکست دهند.

این مزایده با 5 شرکت کننده (سه کمپانی مستقل و دو کنسرسیوم) در روز دوشنبه 24 ژوئن 2011 (6 تیر 1390) آغاز شد. شرکت کنندگان عبارت بودند از: کمپانی های اپل، گوگل و اینتل، کنسرسیومی شامل کمپانی های اریکسون، مایکروسافت، ریسرچ این موشن، سونی و EMC و کنسرسیومی به رهبری RPX -- شرکتی که تخصص آن در خرید حق اختراع و فراهم آوردن سرویس دفاعی در مقابل حملات حق اختراع به مشتریان این کمپانی است. شاید پیروزی اخیر نوکیا در نبرد حق اختراع با اپل به داغ شدن بیش از حد آتش این مزایده افزوده بود (به اینجا مراجعه نمائید.)

طی توافقی که پیش از این کمپانی گوگل و کمپانی نورتل به امضاء رسانده بودند، پیشنهاد 900 میلیون دلاری گوگل به عنوان قیمت پایه مزایده در نظر گرفته شده بود (به اینجا مراجعه نمائید.)

بنا بر گزارش منابع آگاه کمپانی اینتل با پیشنهادی 1.5 میلیارد دلاری وارد معرکه گردید. کنسرسیومی که رهبری آن را RPX بر عهده داشت و کمپانی چینی هواووی نیز در آن عضو بود پس از دور اول مزایده پا پس کشید و به این نتیجه رسید که پرداخت مبلغ این مزایده تنها در توان غول های فناوری است.

Nortel Company

در روز سه شنبه کنسرسیوم اریکسون، مایکروسافت، ریسرچ این موشن، سونی و EMC نیز از ارائه پیشنهاد خودداری نمود و به دنبال یک شریک گشت. این شریک کسی نبود جز کمپانی غول پیکر اپل. در این گونه مزایده ها چنین کاری معمولاً انجام می پذیرد. هنگامی که قیمت مزایده  مرز نهایی تعیین شده توسط شرکت کنندگان را می شکند و شرکت کنندگان با وجود علاقه به پیروزی نمی خواهند ریسک بیشتری را متقبل شوند و یا توان پرداخت مبلغی بالاتر را ندارند سعی می نمایند تا با شرکت کنندگان دیگری متحد شوند.

در روز چهارشنبه اینتل نیز پا پس کشید و دو شرکت کننده باقی مانده یعنی گوگل و کنسرسیوم اپل و شرکا سعی نمودند تا این کمپانی را جذب نمایند. بر اساس اظهارات منابع آگاه اینتل با گوگل همراه گردید. بدین ترتیب نزاع میان دو گروه یکی گروه گوگل و اینتل که خود را Ranger نامیدند و دیگری کنسرسیوم اپل و شرکا که خود را Rockstar نامیدند آغاز گردید. هرچند گوگل و اینتل تا مرز 4 میلیارد دلار نیز پیش رفتند اما در نهایت کنسرسیوم اپل، مایکروسافت، اریکسون، ریسرچ این موشن، سونی و EMC با پیشنهادی 4.5 میلیارد دلاری به پیروزی رسیدند.

نکته جالبی که توجه بسیاری را به خود جلب نمود پیشنهادات دقیق و ریاضی محور گوگل بود. به عنوان مثال گوگل پیشنهاداتی نظیر 1,902,160,540 دلار و 2,614,972,128 دلار را ارائه نمود که این اعداد معرف حضور ریاضی دانان هستند. عدد نخست مبتنی بر ثابت Brun بوده و عدد دوم بر اساس ثابت Meissel-Mertens ساخته شده است (با در نظر گرفتن ضرایب توان ده). گفته می شود که پس از رسیدن مزایده به مبلغ 3 میلیارد دلار نیز گوگل پیشنهاد 3.14159 میلیارد دلار را مطرح نموده که مبتنی بر عدد پی است. ظاهرا مضربی از فاصله زمین تا خورشید نیز در پیشنهادات گوگل بوده است. مشخص نیست که هدف گوگل از ارائه چنین پیشنهاداتی چه بوده است و آیا چنین اعدادی با هدف بر هم زدن تمرکز رقبا پیشنهاد شده یا نوعی مزاح گوگلی به شمار می رود. در هر حال بازی با اعداد خاص ریاضی همواره جزو فرهنگ گوگل بوده است.

Meissel Mertens Constant

تصویر بالا: ثابت Meissel-Mertens یکی از اعداد مورد استفاده گوگل در پیشنهاد مبلغ خرید حق اختراع های نورتل بود!

آنچه مسلم است اینست که کمپانی نورتل با فروش حق اختراعات خود با رقمی بیش از سه برابر رقمی که اکثر کارشناسان پیش بینی می نمودند برنده اصلی این مزایده تاریخی بوده است. پس از مزایده سهام این کمپانی جهشی 42 درصدی را شاهد بود. نتیجه این مزایده برای نهایی شدن باید به تأیید دادگاه های ورشکستگی در کانادا و آمریکا برسد.

نتایج و تبعات احتمالی فروش حق اختراع های نورتل برای گوگل و اندروید

گوگل را می توان شکست خورده بزرگ این مزایده نامید. کنت واکر از مدیران ارشد تیم حقوقی گوگل با انتقاد از وضعیت کنونی حق اختراع ها چنین اظهار نظر نموده است: «نتیجه حاصل برای کسانی که معتقدند نوآوری بصورت باز به نفع کاربران بوده و رقابت و خلاقیت را ترویج می کند ناامید کننده است. ما به فعالیت برای کاهش سیل دعوی های قضایی مرتبط با حق اختراع که هم به زیان نوآوری و هم به زیان مصرف کنندگان است ادامه خواهیم داد.» البته گوگل با در اختیار داشتن نزدیک به 37 میلیارد دلار پول نقد می توانست این مزایده را به نفع خود به پایان برساند اما ظاهراً رقم مزایده از نظر این کمپانی بسیار بیش از ارزش واقعی این حق اختراع ها بوده است.

اگر گوگل حق اختراع های نورتل را به چنگ آورده بود می توانست از آن برای غنی سازی زرادخانه حق اختراع های خود و مصون نمودن خود و محصولاتی نظیر سیستم عامل اندروید در مقابل حملات حق اختراع کمپانی های دیگر استفاده نماید. پیش از این کمپانی اوراکل شکایتی قانونی را علیه گوگل بر سر نحوه استفاده از فناوری جاوا در اندروید تسلیم دادگاه فدرال کالیفرنیا نموده بود (به اینجا مراجعه نمائید.) همچنین کمپانی های اچ تی سی، موتورولا و سامسونگ نیز که با ساخت گوشی ها و تبلت های مجهز به اندروید جزو شرکای سخت افزاری گوگل به شمار می روند از حملات قانونی اپل و مایکروسافت و برخی کمپانی های دیگر در امان نبوده اند.

کمپانی های اپل، مایکروسافت و ریسرچ این موشن که از برندگان اصلی این مزایده بوده اند اکوسیستم هایی بسیار بسته تر از اندروید را در اختیار دارند و هرچند رقیب یکدیگر محسوب می شوند اما شاید گوگل را رقیب اصلی خود در بازار گوشی های هوشمند و وسایل قابل حمل می دانند. بنابراین هرچند اتحاد آنها قدری تعجب برانگیز است اما به زیر آوردن گوگل که با عرضه اندروید بیشترین سهم را در بازار سیستم عامل های گوشی های هوشمند در اختیار دارد (به اینجا مراجعه نمائید) می تواند هدف مشترک آنها تلقی گردد.

مایکروسافت همواره کوشیده که ثابت نماید هزینه های غیر مستقیم استفاده از سیستم عامل به ظاهر رایگان اندروید برای کمپانی های سخت افزاری بیش از هزینه سیستم عاملی چون ویندوز فون است (به اینجا مراجعه نمائید.) با معامله اخیر احتمالاً این هزینه ها بیش از پیش افزایش می یابد و حتی شاید ضربه ای بزرگ نیز در انتظار جامعه منبع باز باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا