کانترپوینت از رشد سالانه 24 درصدی عرضه ساعت‌های هوشمند در سال 2021 خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی کانترپوینت در روز دوشنبه 14 مارس سال جاری میلادی (23 اسفند 1400) گزارش خود را از بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در سال 2021 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، عرضه جهانی اسمارت‌واچ‌ که در سال 2020 به دلیل همه‌گیری COVID-19 افزایش اندکی داشت، در سال 2021 با رشد سالانه 24 درصدی موفق به ثبت رکورد شده است؛ چنان که تنها در سه‌ماهه چهارم 2021، بیش از 40 میلیون دستگاه ساعت هوشمند در بازار عرضه شده که بالاترین میزان عرضه فصلی در تاریخچه اسمارت‌واچ‌ها تاکنون به شمار می‌رود. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که رشد بازار عمدتاً با تکیه بر ساعت‌های هوشمند زیر 100 دلار و ردیاب‌های تناسب اندام محقق شده است.

در واقع، روند گرایش مشتریان به ساعت‌های هوشمند ارزان‌قیمت سبب افزایش 14 درصدی عرضه در آمریکای شمالی و افزایش 10 درصدی در چین شده است. با این حال، بیشترین تأثیر این رویکرد جدید را می‌توان در هند مشاهده کرد. جایی که فروش سالانه آن 274 درصد افزایش یافته و به سهم 10 درصد از بازار جهانی رسیده است.

مطابق اعلام کانترپوینت، شرکت‌های سامسونگ، Amazfit و گارمین همگی رشدی بالاتر از میانگین بازار را به ثبت رسانده‌اند. با وجود این، اپل با اپل‌ واچ خود همچنان تولیدکننده شماره یک اسمارت‌واچ بوده و بر بازار تسلط دارد؛ محصولی که نخستین بار در آوریل 2015 عرضه شد و مسیر محبوب‌ترین ساعت هوشمند جهان را در پیش گرفت.

سهم بازار 9 برند برتر عرضه‌کننده ساعت‌های هوشمند در سال 2021 نسبت به سال 2020

سوجئونگ لیم (Sujeong Lim)، معاون کانترپوینت در این باره می‌گوید: «با آن که رشد خوب بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در سال 2021 به خودی خود معنادار است، اما اهمیت آن زمانی بیشتر مشخص می‌شود که به چشم‌انداز رشد آینده بنگریم. این دستگاه‌ها با توانایی‌های خود برای رصد پارامترهای مهم سلامتی مانند فشار خون، نوار قلب (ECG) و سطح اکسیژن خون (SPO2) محبوبیت یافته‌اند. علاوه بر این، اگر تعداد بیشتری از ساعت‌های هوشمند از اتصال سلولار پشتیبانی کنند، جذابیت آن‌ها به عنوان دستگاه‌های پوشیدنی مستقل [از گوشی] بیشتر خواهد شد».

اگر به تفکیک شرکت‌های تولیدکننده به بازار اسمارت‌واچ بنگریم، عملکرد سازندگان به ترتیب زیر خواهد بود:

اپل

اپل در سال گذشته با تصاحب 30.1 درصد از سهم بازار، جایگاه نخست خود را همچنان حفظ کرد. اما به دلیل تشدید رقابت، سهم بازار غول آمریکایی با 3 درصد کاهش سالانه مواجه شد که می‌تواند علامت خطری برای مدیران این کمپانی باشد. البته میانگین قیمت فروش یا ASP محصولات اپل بدون در نظر گرفتن عرضه مدل SE در سال 2021، از افزایش 3 درصدی حکایت دارد و به این ترتیب، اپل نیمی از کل درآمد بازار را به خود اختصاص داده است.

سامسونگ

کمپانی کره‌ای یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان ساعت هوشمند در سال 2021 بوده است، به طوری که رشد فصل‌ به ‌فصل آن در سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی به بیش از 200 درصد رسید و بهترین میزان عرضه اسمارت‌واچ این شرکت تاکنون را به ثبت رساند. این رشد تا سه‌ماهه پایانی 2021 نیز با قدرت ادامه یافت و مطابق تحلیل کارشناسان کانترپوینت، همکاری سامسونگ با گوگل برای توسعه سیستم‌عامل Wear OS، عامل مؤثری برای افزایش فروش محصولات این شرکت بوده است.

هواوی

هواوی نیز با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا، مدل‌های پیشرفته جدید و ساعت‌های هوشمند کودکان را روانه بازار کرد، اما همچنان با کاهش عرضه سالانه مواجه بوده است. البته ارائه Watch GT 3 و Watch Fit Mini در سه‌ماهه چهارم، میزان عرضه این کمپانی را در فصل پایانی، نسبت به فصل قبلی دو برابر کرده است.

imoo

در میان شرکت‌های برتر، کمپانی imoo در سال 2021 مدل جدیدی را عرضه نکرد و همین امر به کاهش جزئی میزان عرضه آن در مقایسه با سال 2020 منتهی شده است. با این حال، ورود به بازارهای خارج از چین، از جمله اروپا، جایگاه برتر بدون رقیب این کمپانی را در زمینه ساعت‌های هوشمند کودکان حفظ کرده است.

Amazfit

در کنار این شرکت‌ها، Amazfit نیز در سال 2021 موقعیت خود را در بازار گسترش داده و بیش از 20 درصد رشد سالانه را در طول دو سال گذشته به ثبت رسانده است. البته با افزایش تدریجی سهم اسمارت‌واچ‌های GTR و GTS به عنوان مدل‌های رده بالای این برند، متوسط قیمت فروش محصولات آن نیز 11 درصد افزایش یافت.

Amazfit GTR 2e

گارمین

به گزارش کانترپوینت، گارمین در سال 2021 عملکردی فراتر از انتظار داشته است. این شرکت در ابتدا با تمرکز بر ساعت‌های هوشمند گران‌قیمت و دارای کاربرد خاص، مانند هوانوردی و غواصی به فعالیت می‌پرداخت، اما به تدریج تمرکز خود را به سوی محصولات مصرفی و دارای جذابیت قیمتی تغییر داده است. رویکردی که رشد سالانه 35 درصدی و با یک پله ارتقا، جایگاه ششم در میان برترین تولیدکنندگان اسمارت‌واچ را برای این کمپانی به ارمغان آورده است.

فیت‌بیت

در میان برندهای مطرح، فیت‌بیت در سال 2021 عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است. این شرکت از زمان عرضه مدل‌های Sense و Versa 3 در سه‌ماهه سوم 2020 تاکنون هیچ مدل جدیدی راهی بازار نکرده است. امری که ظاهراً با تغییر استراتژی و سازمان‌دهی مجدد فیت‌بیت، در پی ادغام با گوگل، مرتبط بوده و بیش از 15 درصد کاهش سالانه را در سال 2021 به همراه داشته است. با این حال انتظار می‌رود با عرضه Versa 4 در نیمه دوم سال 2022 این شرکت بار دیگر به مسیر رشد باز گردد.

شیائومی

شرکت چینی شیائومی نیز با عرضه Mi Watch Lite در نیمه اول سال 2021، عملکرد نیرومندی از خود نشان داده و سری Redmi Watch 2 را نیز در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی روانه بازار کرده است. مدل Lite در این سری برای افزایش دامنه انتخاب کاربران عرضه شده و انتظار می‌رود در افزایش سهم بازار به شیائومی کمک کند.

نویز

از سوی دیگر کمپانی نویز به عنوان برترین شرکت در بازار ساعت‌های هوشمند هند، سریع‌ترین میزان رشد را در میان 9 برند برتر اسمارت‌واچ جهان به ثبت رسانده و از جمله سازندگانی است که آینده روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود. در واقع یکی از عوامل محرک رشد بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در سال 2021، گسترش بازار هند بوده است. بازاری که در سال 2020 تنها 3 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داده بود، اما در 2021 با رشدی چهار برابری، نزدیک به 10 درصد از سهم بازار جهانی ساعت‌های هوشمند را در اختیار داشته است.

مقایسه سهم عرضه ساعت‌های هوشمند برحسب منطقه توزیع در سال 2020 و 2021

به گفته آنشیکا جین (Anshika Jain)، تحلیل‌گر ارشد کانترپویت، نویز برند شماره یک ساعت‌های هوشمند هندی است و رشد این بازار را درون مرزهای کشور رهبری می‌کند. این شرکت در سال 2021 به دلیل سبد متنوع محصولات، در بخش پایین و میان‌رده، در کنار مشارکت با فعالان تجارت الکترونیک، مؤسسات مالی و افراد مشهور، جایگاه برتر را در اختیار گرفته است. کمپانی هندی همچنین برای ایجاد جامعه‌ای از مصرف‌کنندگان تلاش کرده و با کاهش قیمت محصولات خود، کوشیده است ساعت‌های هوشمند را به گروه گسترده‌تری از مردم عرضه نماید. شیوه‌ای که موفقیت‌آمیز بودن آن در سال گذشته به اثبات رسید. به این ترتیب نویز در سال 2021 پس از اپل و سامسونگ، در منطقه آسیا و اقیانوسیه به جز چین، رتبه سوم را از نظر میزان عرضه کسب کرده است.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا