مقایسه سامسونگ گلکسی A51 و گلکسی A52 – تفاوتی فراتر از دو نسل

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : مقایسه Compare ، Samsung Galaxy A51 ، Samsung Galaxy A52 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : گلکسی A51 یکی از پر طرفدارترین و محبوب‌ترین گوشی‌های سال 2020 سامسونگ است که محبوبیت آن پس از گذشت نزدیک به یک و نیم سال از حضور آن در بازار همچنان ادامه دارد. این خانواده در مارچ 2021 دوگانه تازه‌ای را در سری A52 معرفی کرد که تفاوت‌های متعددی با اعضای پیشین سری A5x سامسونگ داشتند. سری A52 علاوه بر تغییر در طراحی و شکل ظاهری، در زمینه‌های پردازنده، دوربین اصلی، دوام باتری و شارژر نیز با تفاوت‌های مهمی همراه شده که آن را در یک نگاه به‌عنوان آپدیت برجسته‌ای برای این خانواده مطرح می‌کند. در ادامه این مطلب با مقایسه رخ به رخ گلکسی A51 و گلکسی A52 به ذکر تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر در زمینه‌های مختلف پرداخته‌ایم.

طراحی و شکل بدنه

سامسونگ در ساختار A52 دست به تغییر مشهودی در زبان طراحی دستگاه زده و فرم تازه‌ای را برای این کلاس معرفی کرده که به همین صورت در A72 نیز تکرار شده است. در این طراحی جدید با وجود آن‌که در بخش رویی دستگاه شرایط به میزان زیادی به قرار گذشته بوده و از همان حاشیه‌های اندک پیرامون نمایشگر و حفره ناچ مرکزی بالایی استفاده شده اما در بخش پشتی با تغییرات متعددی روبرو می‌شویم.

اولین نکته مشهود در این قسمت کناره گذاشته شدن بدنه براق A51 است که با وجود آن‌که با حرکت در نور جلوه‌های زیبایی را ایجاد می‌کرد اما آلودگی و اثرات انگشت را نیز در کسری از ثانیه به خود جذب کرده و در برابر خراشیدگی در طول زمان نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشت. در A52 با وجود تکرار استفاده از پلاستیک در این قسمت، از جنس مات و مقاوم در برابر اثرات انگشت استفاده شده که جلوه کاملا مدرنی را به این گوشی می‌بخشد.

دیگر نکته جدید در طراحی A52 خمیده نبودن لبه‌های جانبی کاور بخش پشتی‌‌ست که این مدل را در دست ضخیم‌تر از تجربه‌های پیشین سامسونگ نشان می‌دهد. این طراحی البته یکسان شدن اندازه نوار پیرامونی را در بر داشته که با توجه به هم‌رنگ بودن آن با بخش پشتی ترکیب چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند.

نکته مهم دیگر در این قسمت به در نظرگرفته شدن استاندارد مقاومت IP67 برای A52 است که جایی در A51 ندارد و بدین‌ترتیب نه‌فقط نگرانی خاصی هنگام استفاده از A52 در زیر باران وجود ندارد بلکه عملا می‌‌توان آن را برای 30 دقیقه در آب شفاف به عمق 1 متر نیز فرو کرد. این گزینه تا به امروز جایی در این سری نداشته است.

ابعاد و اندازه‌ها

با توجه به یک‌اندازه بودن سایز نمایشگر در هر دو مدل این رقابت، مقایسه آن‌ها در زمینه ابعاد و وزن جالب توجه به‌نظر می‌رسد البته از همین ابتدا به‌دلیل حجیم‌تر بودن باتری می‌توان انتظار ضخامت و وزن بیشتری را ازA52 داشت؛ امری‌که در عمل نیز به‌وقوع می‌پیوندد اما تفاوت‌های مابین این دو مدل به همین جا ختم‌ نمی‌شود. طول و عرض A52 به‌ترتیب برابر با 159.9 و 75.1 میلی‌متر است که در مقایسه با A51 با طول و عرض به‌ترتیب 158.5 و 73.6 هر دو کاملا بزرگ‌تر شده‌اند.

در زمینه ضخامت نیز این تفاوت همانطور که اشاره شد ادامه پیدا کرده و A52 با ضخامت 8.4 میلی‌متری، نیم میلی‌متر از همتای خود بزرگ‌تر است. این ضخامت به‌دلیل خمیده نبودن لبه‌ها، نشدید نیز شده و در دست اندکی بیشتر نیز به‌نظر می‌رسد. با وجود اختلاف ضخامت مابین این دو مدل هنوز هیچ‌یک از آن‌ها را نمونه‌ای بیش از اندازه بزرگ و غیر قابل‌قبول نمی‌توان برشمرد.

دکمه پاور و تغییر صدا در کناره سمت راست هر دو گوشی تقریبا در یک ارتفاع قرار گرفته‌اند و در هر دو مورد دسترسی نسبتا آسانی به دکمه پاور و ولوم پایین وجود دارد اما برای فشردن ولوم بالا نیاز به دست دوم یا جابجا کردن گوشی در دست است.

A52 با وزن 189 گرمی نزدیک به 17 گرم سنگین‌تر از رقیب خود است اما این اختلاف با نیم‌نگاهی به باتری حجیم‌تر دستگاه کاملا قابل چشم‌پوشی به‌نظر می‌رسد.

صفحه‌نمایش

هر دو گوشی این رقابت از یک صفحه‌نمایش 6.5 اینچی Super AMOLED با وضوح 1080×2400 پیکسل بهره می‌برند که دایره‌ای با قطر تقریبی 3 میلی‌‌متر بر بالای آن برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است. شباهت‌های این دو صفحه‌نمایش اما به همین‌جا خاتمه پیدا کرده و تفاوت‌های ظریف‌تری مابین آن‌ها نمایان می‌شود.

اولین تفاوت مابین این دو پنل در نرخ به‌روزرسانی آن‌ها نهفته است که تفاوتی مهم و تعیین‌کننده (حداقل از نگاه بسیاری از کاربران) به حساب می‌آید؛ صفحه‌نمایش A51 از نرخ رفرش 60 هرتزی برخوردار است به‌این معنا که تصویر این پنل در هر ثانیه 60 بار به‌روزرسانی می‌شود. این رقم در A52 به 90 هرتز رسیده و بدین‌ترتیب تجربه کاملا روان‌تری را هنگام اسکرول بین منوها، بالا و پایین شدن در شبکه‌های اجتماعی و انجام بازی‌های منطبق با این فناوری مشاهده می‌کنیم.

این نرخ رفرش بالاتر البته در مصرف باتری تأثیر منفی بر جای می‌گذارد اما همانطور که در ادامه در بخش باتری خواهیم دید این تأثیر چندان چشمگیر و پر رنگ نخواهد بود.

دیگر تفاوت مابین این دو پنل را باید در میزان روشنایی آن‌ها جست‌وجو کرد که در این مورد نیز A52 با ارائه روشنایی حداکثر 800 نیتی از A51 سال گذشته کاملا بهتر عمل می‌کند. محتوای هر دو پنل با فعال کردن روشنایی خودکار در زیر نور مستقیم خورشید هنوز خوانایی خود را حفظ می‌کنند اما در یک مقایسه رخ به رخ می‌توان از عملکرد بهتر A52 سخن گفت. از نظر کیفیت رنگ در صورت تنظیم صفحه‌نمایش‌ها روی گزینه Natural با نتیجه قابل‌قبولی در هر دو گوشی روبرو می‌شویم و تفاوت بزرگی بین آن‌ها دیده نمی‌شود.

زاویه دید و کنتراست نیز تفاوت خاصی مابین این دو گوشی نداشته و در هر دو مورد با نمونه‌های کاملا قابل‌قبولی روبرو می‌شویم.

حاشیه‌های پیرامون صفحه‌نمایش در A51 و A52 تفاوت چندان بزرگی نداشته و در پایین نزدیک به 4 میلی‌متر و در کناره‌ها و بالا حول و حوش 2 میلی‌متر است هرچند برخی تفاوت‌های کوچک در این قسمت به تفاوت اندکی در طول و عرض این دو گوشی منجر شده‌اند.

سنسور اثر انگشت

سامسونگ در هردوی A51 و A52 به‌دلیل OLED بودن صفحه‌نمایش از سنسور اثر انگشت نوری درون پنل استفاده کرده که از نوع معمول و متداول نوری بوده و بدین‌ترتیب انتظار تفاوت خاصی بین آن‌ها از لحاظ سرعت و دقت نمی‌رود. در هر دو مورد پیش از آغاز فرایند شناساندن انگشت به کاربر در مورد استفاده نکردن از کاورها و گلس‌های محافظ روی صفحه‌نمایش هشدار داده می‌شود؛ پوشش‌هایی‌که در صورت استاندارد نبودن هم در هنگام شناساندن و هم در زمان قفل‌‌گشایی مانع مشخصی بر سر راه عملکرد این حسگر خواهند بود. روی صفحه‌نمایش هر دو گوشی البته از قبل یک پوشش پلاستیکی محافظ نمایشگر کشیده شده که تا زمان حضور آن روی پنل مشکل خاصی از این لحاظ وجود ندارد.

سرعت و دقت این دو سنسور را در عمل می‌توان یکسان و مشابه هم تلقی کرد و هر دو به اندکی بیش از 1 ثانیه برای بازگشایی قفل (در هنگام خاموش بودن صفحه‌نمایش) نیاز دارند. این زمان با این‌که بیشتر از حسگرهای عادی خازنی خارج از صفحه‌نمایش است اما در اغلب اوقات (حداقل در محیط‌های داخلی) چندان کند یا آزاردهنده نیز به‌نظر نمی‌رسد.

دوربین سلفی

دوربین سلفی این دو گوشی روی کاغذ تفاوتی با هم نداشته و در هر دو مورد از یک نمونه 32 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار با f/2.2 استفاده شده است. برگ برنده این دوربین نسبت به برخی نمونه‌های مشابه به پشتیبانی آن از HDR تعلق دارد که در محیط‌های با نور پس‌زمینه شدید به یاری کاربر خواهد آمد.

این دوربین مثل دیگر دوربین‌های با وضوح بالا، از رزولوشن‌ پیش‌فرضی متفاوت از وضوح اصلی (32 مگاپیکسل) برخوردار بوده و در فرم بسته کادر، 8 مگاپیکسلی و با بازتر شدن آن، 12 مگاپیکسلی‌ست. فرم بسته و یا باز کادر در این دوربین از طریق یک اسلایدر در مجاورت دکمه شاتر تعیین می‌شود و در حالت بسته و باز به‌ترتیب می‌توان با وضوح‌های 20.7 و 32 مگاپیکسلی نیز (البته بدون HDR) عکاسی کرد.

عکس‌های دوربین سلفی در این دو گوشی در شرایط مشابه تقریبا از سطح یکسانی از جزییات و دقت رنگ برخوردار بوده و با این‌که نبود فوکوس خودکار لزوم رعایت فاصله مناسب چهره از دوربین (چیزی نزدیک به یک دست) را الزامی می‌کند اما در صورت توجه به فاصله بهینه، نتیجه نهایی در هر دو تقریبا یکسان و قابل مقایسه است. هر دو دوربین سلفی حاضر در A51 وA52 از برداشت ویدئو حداکثر با وضوح 4K/30fps پشتیبانی می‌کنند و تفاوتی در این قسمت نیز دیده نمی‌شود.

دوربین‌های اصلی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو گوشی به دوربین‌های بخش پشتی و به‌طور مشخص به دوربین‌های اصلی تعلق دارد که جایگاه آن‌ها را از نظر دوربین متفاوت می‌کند. دوربین اصلی حاضر در A51 یک نمونه 48 مگاپیکسلی اتوفوکوس با گشودگی دیافراگم f/2.0 است که روی کاغذ به همین ترتیب در A50s نیز به‌کار گرفته شده بود. در خانواده A52 اما نه‌تنها از سنسور بزرگ‌تری با وضوح بیشتر 64 مگاپیکسل استفاده شده بلکه دیافراگم لنز نیز گشوده‌تر شده و به f/1.8 رسیده است. این دو البته تنها تغییرات این دوربین نبوده و برای اولین بار در این خانواده، گزینه ارزشمند OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال نیز به لیست امکانات دوربین اصلی A52 افزوده است. OIS در A52 با این‌که فقط در وضوح فول اچ‌دی با 30 فریم در ثانیه در دسترس است اما حضور آن به‌خصوص در هنگام برداشت ویدئو در محیط‌های با نور کمتر امتیاز بزرگی را برای A52 به همراه می‌آورد.

دو دوربین دیگر شامل یک واحد 12 مگاپیکسلی اولترا واید با f/2.2 و میدان دید 123 درجه‌ای و دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو با f/2.4 )برای عکاسی از فاصله بسیار نزدیک( تفاوتی نسبت به قبل نکرده‌اند و هیچ‌یک نیز به فوکوس خودکار مجهز نیستند. در نهایت سنسور 5 مگاپیکسلی عمق میدان نیز مابین A52 و A51 مشترک است.

با به‌روزرسانی A51 به اندروید 11 و OneUI 3.0 رابط کاربری دوربین بین گوشی‌های این رقابت نیز ظاهر یکسانی به خود می‌گیرد و بدین‌ترتیب تفاوت‌ها را باید در میدان عمل و در کیفیت تصاویر جست‌وجو کرد.

دوربین اصلی A52 در نور کامل روز تصاویری با گرمای رنگ بیشتر و جزییات بالاتر ایجاد می‌کند که نمونه آن‌ را در دو تصویر زیر و برش‌های اندازه واقعی آن‌ها می‌توان مشاهده کرد.

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اصلی A51 در وضوح 12 مگاپیکسل

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اصلی A52 در وضوح 16 مگاپیکسل

برش اندازه واقعی تصاویر بالا

این شرایط در سوژه زیر نیز تکرار شده و از نظر رنگ و جزییات به‌روشنی می‌توان از شرایط بهتر A52 سخن گفت.

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اصلی A51 در وضوح 12 مگاپیکسل

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اصلی A52 در وضوح 16 مگاپیکسل

برش اندازه واقعی تصاویر بالا

گزینه HDR خودکار در دوربین اصلی هر دو گوشی به‌صورت پیش‌فرض فعال بوده و با این‌که در نتایج به‌دست آمده از این حالت در برخی موارد کفه ترازو به‌سمت A52 سنگینی می‌کند اما می‌توان از نتیجه نهایی هر دوی آن‌ها رضایت داشت.

برداشت تصویر با دوربین اصلی A51 با HDR اتوماتیک

برداشت تصویر با دوربین اصلی A52 با HDR اتوماتیک

برداشت تصویر با دوربین اصلی A51 با HDR اتوماتیک

برداشت تصویر با دوربین اصلی A52 با HDR اتوماتیک

درصد اشباع رنگ در دوربین اصلی A51 کاملا بیش از رقیب آن بوده و با این‌که ممکن است از نگاه کاربر با رنگ‌های جذاب‌تری روبرو شویم اما دقت پایین‌تری را در مقایسه با A52 ارائه کرده و از رنگ‌های واقعی دورتر به‌نظر می‌رسند.

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اصلی A51

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اصلی A52

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اصلی A51

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اصلی A52

از دوربین‌های اولتراواید این دو گوشی با توجه به یکسان بودن رزولوشن و گشودگی دیافراگم f/2.2 انتظار نتیجه نزدیکی را داریم اما در عمل A51 همچنان تمایل خود به اشباع بالای رنگ‌ها را حفظ کرده و تصویری با نورگیری کمتری را ایجاد می‌کند که عملا به ضرر جزییات تصویر نیز تمام می‌شود.

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اولتراواید گلکسی A51

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اولتراواید گلکسی A52

برش اندازه واقعی تصاویر بالا

این وضعیت تا حدود زیادی در این سوژه نیز تکرار شده و نورگیری بهتر و رنگ‌های طبیعی‌تری را در A52 می‌توان مشاهده کرد.

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اولتراواید گلکسی A51

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اولتراواید گلکسی A52

خمیدگی کناره‌های کادر در دوربین‌های اولتراواید امری معمول و متداول در گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر بازار است اما A51 و A52 در این زمینه موفق عمل کرده و مشکل چندانی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اولتراواید گلکسی A51

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اولتراواید گلکسی A52

مسئله rolling shutter و کشیدگی غیر طبیعی سوژه‌های متحرک در دوربین‌های اولتراواید هنوز در هر دو گوشی پابرجاست و البته انتظاری نیز برای حل کامل آن در این رده قیمتی نمی‌رود.

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اولتراواید گلکسی A51

برداشت تصویر اتوماتیک با دوربین اولتراواید گلکسی A52

شرایط دوربین ماکرو نیز به آن‌چه در دوربین اولتراواید دیدیم شباهت داشت و با این‌که یکسان بودن رزولوشن و دیافراگم لنز این دوربین‌ها انتظار مشاهده تصاویر مشابه‌ای را در ذهن ایجاد می‌کند اما در عمل باز با جزییات بیشتر و رنگ‌های طبیعی‌تر و حتی نورگیری بیشتری در A52 روبرو می‌شویم.

برداشت تصویر با دوربین ماکرو در گلکسی A51

برداشت تصویر با دوربین ماکرو در گلکسی A52

برداشت تصویر با دوربین ماکرو در گلکسی A51

برداشت تصویر با دوربین ماکرو در گلکسی A52

A52 در شب شرایط بسیار برتری را نسبت به حریف خود ارائه می‌دهد و حتی قبل از فعال کردن Night mode نیز نتیجه بهتر آن قابل مشاهده است. در هر دو گوشی با فعال کردن Night mode یا حالت شب، وضوح پیش‌فرض دوربین اصلی با بسته شدن کادر یک پله کاهش پیدا کرده و در A52 به 12 و در A51 به 8 مگاپیکسل می‌رسد. در A51، وضوح دوربین اولتراواید نیز در این حالت کمتر شده و از 12 به 8 مگاپیکسل می‌رسد اما در A52 تغییری در وضوح دوربین اولتراواید به هنگام فعال بودن Night mode‌ ایجاد نمی‌شود.

برداشت تصویر با دوربین اصلی A51 در حالت اتوماتیک

برداشت تصویر با دوربین اصلی A52 در حالت اتوماتیک

برداشت تصویر با دوربین اصلی A51 در حالت شب

برداشت تصویر با دوربین اصلی A52 در حالت شب

اختلاف حالت شب این دو گوشی در دوربین اولتراواید نیز ادامه پیدا کرده و هنوز کفه ترازو در نایت مد به‌خوبی به‌سمت A52 سنگینی می‌کند.

برداشت تصویر با دوربین اولتراواید A51 در حالت اتوماتیک

برداشت تصویر با دوربین اولتراواید A52 در حالت اتوماتیک

برداشت تصویر با دوربین اولتراواید A51 در حالت شب

برداشت تصویر با دوربین اولتراواید A52 در حالت شب

A51 و A52 طبیعتا امکان برداشت عکس با حداکثر وضوح یعنی به‌ترتیب 48 و 64 مگاپیکسل را نیز ارائه می‌کنند که در نور کامل و کافی جزییات فراوانی را به‌تصویر کشیده و امکان برش و زوم بیشتری را فراهم می‌کند. استفاده از وضوح کامل دوربین اما جدا از ایجاد فایلی با حجم بسیار بالاتر، در محیط‌های کم‌نور نتیجه ضعیف‌تری را از لحاظ جزییات و کیفیت کلی تصویر در مقایسه با وضوح پیش‌فرض (12 مگاپیکسل در A51 و 16 مگاپیکسل در A52) ایجاد می‌کند.

ویدئوهای 1080p/30fps دوربین‌های اصلی هر دو گوشی در زمینه بیت‌ریت‌های صوتی و تصویری تفاوت چندانی با هم ندارد اما در عمل با توجه به حضور OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال در A52 و غیبت آن در A51 از یک سو و الگوریتم متفاوت پردازش تصویر در این دو دوربین از سوی دیگر، با نتیجه کاملا متفاوتی در آن‌ها روبرو می‌شویم؛ جایی‌که رنگ‌های زنده‌تر و جزییات بیشتری در ویدئوهای A52 دیده می‌شود و از نظر میزان کنتراست نیز باید A52 را گزینه برتر این رقابت دانست. حضور OIS به حرکت روان‌تری منجر شده و در A51 نیز با این‌که لرزه‌گیر دیجیتال تا حدودی به تثبیت تصویر کمک کرده اما در عمل در جایگاه پایین‌تری نسبت به A51 قرار می‌گیرد.

در A51 خبری از وضوح 1080p/60fps نیست و در A52 نیز با وجود در نظر گرفته شده این آپشن، به‌دلیل نبودن OIS با نتیجه فوق‌العاده‌ای روبرو نمی‌شویم. در وضوح 4K/30fps دوربین اصلی هر دو گوشی با جزییات بیشتری روبرو می‌شویم و مسئله کیفیت بالاتر رنگ و کنتراست در A52 در این‌جا نیز تکرار شده است.

دوبین اولتراواید در A52 در وضوح 1080p/30fps نور بسیار بالاتر و رنگ‌های زنده‌ای را تصویر می‌کشد و از لحاظ تثبیت تصویر نیز امتیاز بالایی را کسب می‌کند. تثبیت تصویر در وضوح 1080p/30fps در دوربین‌های اولتراواید A51 و A52 به‌خوبی صورت می‌پذیرد. این دوربین‌ها از برداشت ویدئو با وضوح 4K با 30 فریم در ثانیه نیز پشتیبانی می‌کنند که خروجی آن از نظر تثبیت تصویر در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

اسپیکرها و کیفیت صدا

یکی دیگر از نکات جدید در ساختار A52 به حضور دو اسپیکر استریو در این مدل تعلق دارد که در مقایسه با A51 با تنها یک اسپیکر تغییر جالب توجه‌ای به‌نظر می‌رسد. یکی از اسپیکرها طبق معمول در پایین گوشی و در مجاورت درگاه USB قرار دارد و دیگری را نیز باید درون اسپیکر تماس بالای صفحه‌نمایش جست‌وجو کرد. این ترکیب به‌خصوص به‌هنگام گرفتن گوشی به‌صورت افقی (که معمولا در کاربری‌های گیم و مولتی‌مدیا رخ می‌دهد) صدای فراگیری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که معمولا تا به امروز جایی در گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر رده میانی سامسونگ نداشت.

قدرت صدای A52 در حد متوسطی قرار دارد که با وجود آن‌که پخش آن از دو خروجی در بالا و پایین دستگاه جذابیت بالاتری را نسبت به گذشته ارائه می‌کنند اما همچنان جایگاه متوسط خود را ترک نمی‌کنند. در مقایسه با A51 صدای خروجی از اسپیکرهای A52 کاملا گرم‌تر و شفاف‌تر بوده اما خروجی اصلی در پایین تا حدودی قدرت کمتری در فرکانس‌های بالا (صداهای زیر) دارد و به‌همین علت A51 با باس کمتر اندکی بلندتر به‌نظر می‌رسد هرچند اختلاف بلندی صدا مابین این دو گوشی چندان مشهود و بزرگ نیست.

هر دو گوشی از دالبی‌آتموس پشتیبانی می‌کنند با این تفاوت که در A51 فعال شدن این گزینه برای موسیقی و بازی به اتصال هدست نیاز دارد اما در A52 امکان دسترسی به این قابلیت در هنگام پخش صدا از اسپیکرهای دستگاه نیز فراهم است. امکان تنظیم اکولایزر، دیگر گزینه مشترک مابین این دو مدل به حساب می‌آید.

باتری و شارژر

دیگر تفاوت مهمی که A52 را به‌خوبی از حریف آن تفکیک می‌کند به مسئله ظرفیت باتری و دوام آن تعلق دارد جایی‌که A52 با افزایش 12.5 درصدی ظرفیت باتری حالا از یک باتری 4,500 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. به‌گفته سامسونگ این باتری در مکالمه 4G تا 32 ساعت، در پخش موسیقی تا 120 ساعت و در نمایش ویدئو تا 20 ساعت دوام خواهد داشت که اگر آن را با مکالمه 23 ساعته، پخش موسیقی 86 ساعته و نمایش ویدئوی 19 ساعته در A51 مقایسه کنیم برتری A52 را به‌روشنی می‌توان مشاهده کرد.

برتری خانواده A52 در این قسمت علاوه بر ظرفیت بالاتر باتری به پردازنده‌های جدیدتر آن نیز بی‌ارتباط نیست و به‌کارگیری پروسسورهای کم‌مصرف‌تر و جدیدتر 8 نانومتری شرایط بهتری را برای این دو مدل رقم زده است.

برای مشخص شدن اختلاف این دو مدل در عمل به‌سراغ تست Work 2.0 از مجموعه PCMark رفتیم که یک سناریوی جامع استفاده از گوشی متشکل از مرور وب، ویرایش ویدئو، باز کردن، ویرایش و ذخیره کردن یک سند متنی، ویرایش عکس و مواردی از این دست است که از شارژ 100 درصد باتری تا رسیدن آن به زیر 20 درصد ادامه پیدا می‌کند. این تست را با غیر فعال کردن روشنایی خودکار و نور 50 درصدی صفحه‌نمایش انجام می‌دهیم. A51 در این تست به دوام تقریبا 11 ساعته (دقیقا 10 ساعت و 57 دقیقه) دست پیدا کرد و این در حالی‌ست که با تنظیم A52 روی نرخ رفرش 60 هرتزی (برای قابل مقایسه کردن اعداد به‌دست آمده مابین دو گوشی) امتیاز کاملا بهتر 13 ساعت را به‌نام خود ثبت کرد. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که با فعال کردن نرخ رفرش 90 هرتزی در این تست، نتیجه به‌دست آمده طبیعتا به میزان مشخصی افت می‌کند اما هنوز هم تا حدودی شرایط بهتری نسبت به A51 دارد.

شارژر همراه هردوی این گوشی‌ها 15 واتی‌ست اما A52 از شارژ سریع‌تر 25 واتی نیز پشتیبانی می‌کند که شارژر آن را طبیعتا باید به‌صورت جداگانه تهیه کرد. سرعت شارژ هر دو گوشی با شارژرهای استاندارد 15 واتی چندان از هم متفاوت نیست و پر شدن کامل باتری در آن‌ها حوالی 100 تا 110 دقیقه به‌طول می‌انجامد. در این میان البته A52 اندکی سریع‌تر بوده و برای نمونه پس از یک ساعت در حالی‌که A51‌ به شارژ 59 درصدی دست پیدا می‌کند، 64 درصد از ظرفیت باتری را پر کرده است.

با تهیه شارژر 25 واتی طبیعتا به سرعت بسیار بالاتری دست پیدا می‌کنیم که در زمان کاربران کاملا صرفه‌جویی خواهد کرد این شارژر البته برای A51 قابل استفاده نبوده و در این زمینه نیز نکته مثبت دیگری را باید به حساب A52 واریز کرد.

پردازنده و حافظه

فارغ از تمامی تغییرات اشاره شده در ساختار A52 نسبت به A51 سال گذشته یک تغییر، مهم‌تر از تمامی موارد دیگر به‌نظر می‌رسد جایی‌که با کنار گذاشتن پروسسور 10 نانومتری Exynos 9611 حاضر در A51 نه‌تنها قدرت پردازشی افزایش پیدا کرده بلکه در زمینه گرافیک نیز با نتیجه بهتری روبرو می‌شویم

وظیفه پردازش در A51 برعهده چیپ‌ست 10 نانومتری Exynos 9611 قرار گرفته که از 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی Arm Cortex-A73 و 4 هسته 1.6 گیگاهرتزی Cortex-A53 برخودار بوده و گرافیک Mali-G72 آن نیز 3 هسته‌ای‌ست. در سوی دیگر در A52 به پروسسور 8 نانومتری کم‌مصرف‌تر Snapdragon 720G بر می‌خوریم که با وجود آن‌که تعداد هسته‌های قوی‌تر در آن به 2 عدد رسیده اما نوع این هسته‌ها (ضمن ثابت بودن حداکثر فرکانس 2.3 گیگاهرتزی) از A73 به A76 تغییر پیدا کرده و 6 هسته رده پایین‌تر نیز ضمن افزایش فرکانس از 1.6 به 1.8 گیگاهرتز، از نوع نسبتا جدیدتر A55 انتخاب شده‌اند. گرافیک Adreno 618 این چیپ‌ست نیز برتری مشهودی بر Mali-G72 MP3 حاضر در A51 دارد.

اختلاف سطح مابین پردازنده‌های A51 و A52 را در تست Geekbech 5 مشاهده می‌کنیم که عدد بزرگ‌تر در آن به معنای کیفیت بالاتر است. در این تست A51 به امتیازهای نزدیک به 340 و 1,300 واحد در حالت‌های تک و چند هسته‌ای دست پیدا می‌کند و این در حالی‌ست که A52 با امتیازهای نزدیک به 560 و 1,800 واحد در هر دو بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای با اختلافی مشهود رقیب خود را جا می‌گذارد.

A52 در تست‌های گرافیکی نیز کاملا موفق‌تر از رقیب خود عمل می‌کند و در یک شرایط مشابه می‌توان از برتری کاملا پر رنگ آن بر رقیب سخن گفت.

در A51 از 4، 6 یا 8 گیگابایت رم استفاده می‌شود که البته نسخه در اختیار ما تنها 4 گیگابایت رم داشت. در سوی دیگر در A52 نیز همین میزان رم پیش‌بینی شده است. نوع این حافظه‌های رم تفاوت خاصی با هم نداشته و LPDDR4X بودن آن‌ها شرایط یکسانی را ایجاد کرده است.

در زمینه حافظه داخلی اما شرایط متفاوت است و جدا از ارائه نسخه 64 گیگابایتی برای A51 که جایی‌که در A52 با حافظه‌های 128 یا 256 گیگابایتی ندارد، نوع حافظه‌های داخلی این گوشی‌ها نیز با هم تفاوت دارند. برای مشخص شدن نوع حافظه در این دو گوشی به سراغ تست AndroBench می‌رویم که گزینه اول در آن یعنی نرخ خواندن ترتیبی (Sequential Read) معیاری برای سرعت حافظه خواهد بود. این سرعت در A51 کمتر از 500 مگابایت بر ثانیه تعیین می‌شود که نشان از UFS 2.0 بودن حافظه داخلی این مدل است. درA52 اما شرایط کاملا متفاوت شده و با رسیدن سرعت به 940 مگابایت بر ثانیه می‌توان از حضور حافظه‌ سریع‌تر UFS 2.1 در این مدل سخن گفت که تجربه متمایزی را در حین استفاده از گوشی ایجاد می‌کند. برای هر چه بیشتر مشخص شدن اهمیت حافظه با کیفیت و سریع‌تر، کافی‌ست که به سرعت نوشتن ترتیبی (Sequential Write) در خط دوم این تست توجه کنیم که از حوالی 200 مگابایت بر ثانیه در A51 به نزدیک به 500 مگابایت بر ثانیه در A52 رسیده و بدین‌ترتیب فرایند ذخیره اطلاعات روی این حافظه سرعت کاملا بالاتری نسبت به A51 خواهد داشت.

یک نکته منفی به حساب خانواده A52 در این قسمت، ترکیبی بودن اسلات حافظه microSD در آن‌هاست که کاربر را ملزم به انتخاب مابین سیم‌کارت دوم یا کارت حافظه خواهد کرد حال آن‌که در A51 از یک جایگاه مستقل و مجزا از سیم‌کارت‌ها برای کارت حافظه استفاده شده بود.

گزینه‌های ارتباطی

حداکثر سرعت دانلود و آپلود 4G در A51 با مبنا قرار دادن چیپ‌ست پردازشی دستگاه به‌ترتیب 600 و 150 مگابیت بر ثانیه تحت LTE Cat.12 و Cat.13 است و در A52 نیز این دو سرعت (بازهم با توجه به مشخصات اعلام شده برای چیپ‌ست دستگاه) تغییر بزرگی نکرده و به‌ترتیب به 800 و 150 مگابیت بر ثانیه (تحت LTE Cat.15 و Cat.13) می‌رسد.

بلوتوث 5، وای‌فای دو باند ac و اتصال NFC در بین رقبای این مقایسه یکسان و مشترک است و در زمینه مسیریاب‌های ماهواره‌ای نیز شرایط به قرار گذشته است و هنوز از امکان مسیریابی دقیق‌تر با اتصال دو فرکانسی در هیچ‌یک از این مدل‌ها خبری نیست.

نقاط ضعف و قوت – برنده رقابت

در یک نگاه کلی برتری‌های گلکسی A52 بر گلکسی A51 را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

- بدنه مات و مقاوم در برابر اثرات انگشت

- استاندارد مقاومت IP67 با امکان غوطه‌وری گوشی در آب شفاف 1 متری برای 30 دقیقه

- نور بیشتر صفحه‌نمایش و نرخ رفرش بالاتر

- عکاسی با کیفیت‌تر دوربین اصلی در هر دو حالت شب و روز

- کیفیت بالاتر ویدئوهای 1080p/30fps دوربین اصلی با پشتیبانی از OIS

- عملکرد بهتر دوربین اولتراواید در هر دو حالت شب و روز

- کیفیت نسبتا بالاتر دوربین ماکرو

- عملکرد برتر چیپ‌ست Snapdragon 720G در A52 در هر دو بخش پردازشی و گرافیکی

- حذف حافظه 64 گیگابایتی و استفاده از حافظه پر سرعت‌تر UFS 2.1

- ظرفیت بالاتر باتری و پشتیبانی از شارژ سریع‌تر (نیازمند به تهیه شارژر به‌صورت جداگانه)

در سوی مقابل A51 نیز همچنان واجد برخی نکات مثبت نسبت به خانواده A52 بوده که از آن جمع باید به این موارد اشاره کرد:

- ابعاد و وزن کمتر

- خمیدگی‌ لبه‌های کاور بخش پشتی و جای‌گیری بهتر در دست

- اسلات حافظه مستقل microSD و پشتیبانی همزمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا