معرفی Phantom X اولین محصول از برند فانتوم زیر مجموعه تکنو

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/4/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، هلیو جی 95 Helio G95
واحد خبر mobile.ir : نام برند موبایل تکنو ممکن است برای بخش بزرگی از کاربران ناآشنا بنظر برسد اما این برند همراه با نام‌های دیگری همچون Itel و Infinix (از زیر مجموعه‌های هولدینگ چینی Transsion) در بازارهایی همچون آفریقا و آسیای جنوبی جایگاه برجسته‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. گوشی‌های برند تکنو اما برخلاف دیگر سازندگان مطرح چینی از جمله شیائومی، اوپو و ویوو کاملا ساده‌تر بوده و تقریبا همیشه با پردازنده‌های سطح پایین مدیاتک ارائه شده‌اند. این شرکت در روز پنج‌شنبه 24 جون 2021 (3 تیر 1400) از گوشی جدیدی به نام Phantom X رونمایی کرده که اولین مدل از زیر برند فانتوم تکنو به حساب می‌آید و امکاناتی فراتر از حد معمول ارائه می‌کند.

معرفی زیر برند Phantom از سوی تکنو را در یک نگاه می‌توان به تمایل این شرکت برای حضور در سطح بالاتری از بازار و گرفتن سهم از برندهای مطرح با تکیه بر مشخصات مناسب و قیمتی رقابتی دانست. تجربه جدید تکنو در این رده یعنی Phantom X با وجود آن‌که هنوز در زمینه پردازشی از رویه همیشگی این شرکت یعنی استفاده از پردازنده‌های نچندان پر توان مدیاتک فاصله نگرفته اما در زمینه صفحه‌نمایش و به‌خصوص دوربین کاملا متفاوت عمل می‌کند. نام فانتوم البته پیش از این نیز چندین بار در لیست محصولات تکنو ظاهر شده بود که از آن جمله باید به Phantom 8 ،Phontom 6 ،Phantom 2 و Phantom 9 اشاره کرد.

تفاوت Phantom X با تمامی دیگر تولیدات تکنو در طی چند سال اخیر را از همان ابتدا و با مشاهده شکل ظاهری دستگاه می‌توان حدس زد جایی‌که علاوه بر صفحه‌نمایشی با لبه‌های خمیده و دوربین‌های سلفی دوگانه، شکل لنزهای دوربین بخش پشتی نیز کاملا متمایز و حرفه‌ای به‌نظر می‌رسد. ابعاد دستگاه 8.7×73.7×163.5 میلی‌متر اعلام شده که برای یک گوشی 6.7 اینچی به‌خصوص در زمینه عرض بسیار مناسب به نظر می‌رسد. عرض کمتر این گوشی در مقایسه با نمونه‌های معمول و متداول این رده البته بیش از همه چیز به خمیدگی لبه‌های صفحه‌نمایش مرتبط است.

پشت و روی دستگاه با شیشه‌ای از جنس Gorilla Glass 5 پوشیده شده که با توجه به استانداردهای تکنو گزینه‌ای کاملا جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد.

صفحه‌نمایش فانتوم X یک نمونه 6.7 اینچی فول اچ‌دی پلاس با فناوری ساخت Super AMOLED است که از لبه‌هایی با خمیدگی 70 درجه‌ای بهره می‌برد و نرخ رفرشی برابر با 90 هرتز دارد. سنسور اثر انگشت درون این صفحه‌نمایش جای‌گذاری شده و در کناره سمت چپ آن در یک حفره بیضی‌شکل نیز به دو دوربین سلفی 48 مگاپیکسلی عادی و 8 مگاپیکسلی اولتراواید (با میدان دید 105 درجه‌ای) بر می‌خوریم. در لبه بالایی صفحه‌نمایش و متمایل به سمت راست دو فلش LED برای عکاسی سلفی در نظر گرفته شده که از طراحی ظریفی بهره می‌برند.

اما جذابیت اصلی Phantom X به بخش پشتی و دوربین‌های آن تعلق دارد که داستانی فراتر از حد انتظار از این برند را روایت می‌کنند؛ دوربین اصلی دستگاه یک نمونه 50 مگاپیکسلی با سنسور بزرگ 1/1.3 اینچی‌ست که پیکسل‌هایی به اندازه 1.2 میکرون داشته و با ترکیب 4 پیکسل مجاور هم در یک پیکسل به ابعاد بسیار بزرگ 2.4 میکرونی برای هر سلول در وضوح 12 مگاپیکسلی دست پیدا می‌کند. این دوربین که از فناوری فوکوس Dual Pixel و فوکوس خودکار لیزری برخوردار است لنزی 7 مرحله‌ای با گشودگی f/1.85 را در مقابل خود می‌بیند.

دوربین دوم 8 مگاپیکسلی اولتراواید با میدان دید 120 درجه‌ای‌ بوده که فاقد فوکوس خودکار است. در نهایت سومین و آخرین دوربین حاضر در این مجموعه یک نمونه 13 مگاپیکسلی تله‌فتوست که از لنزی با فاصله کانونی 50 میلی‌متری برخوردار بوده و بدین‌ترتیب تصویری معادل 2 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌کند. این دوربین که برای اولین بار در یک گوشی تکنو ظاهر می‌شود برای تصاویر پرتره نیز کاربرد داشته و نیاز به سنسور عمق میدان جداگانه را از میان می‌برد. در کناره این سه‌دوربین در لبه سمت چپ علاوه بر مکانیزم فوکوس لیزری به چهار فلش LED بر می‌خوریم.

Phantom X در زمینه پردازش همانطور که اشاره شد بار دیگر پا را از محدوده همیشگی خود فراتر نگذاشته و با وجود آن که پروسسور Helio G95 آن با دو هسته A76 و شش هسته A55 همراه با گرافیک چهار هسته‌ای Mali-G76 نیازهای یک گوشی رده میانی را به خوبی پاسخ می‌دهد اما همچنان فاقد قابلیت ارتباطی 5G بوده و با لیتوگرافی ساخت 12 نانومتری نیز حرف چندانی در مقابل نمونه‌های پیشرفته‌تر 8، 7 و 5 نانومتری ندارد. حافظه رم این گوشی 8 گیگابایت بوده و سخاوتمندانه، 256 گیگابایت حافظه داخلی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تکنو در مورد حضور یا غیبت اسلات حافظه جانبی در Phantom X اطلاعاتی ارائه نکرده است.

برای انتقال بهتر حرارت و خنک‌سازی قسمت‌های داخلی این مدل از یک سیستم اتاقک بخار به مساحت 1,007.5 میلی‌متر مربع متصل به چیپ‌ست استفاده شده که به‌گفته شرکت سازنده مابین 3 تا 5 درجه، حرارت بیشتری را دفع می‌کند.

ظرفیت باتری این مدل 4,700 میلی آمپر ساعت است که از طریق یک شارژر سریع 33 واتی تغذیه می‌شود. این شارژ به‌گفته تکنو ظرف 30 دقیقه قادر به افزایش شارژ باتری از صفر به 70 درصد خواهد بود.

Phantom X با سیستم‌عامل اندروید 11 و رابط کاربری اختصاصی HiOS به رنگ آبی موسوم به Starry Night Blue و یک رنگ ترکیبی روشن موسوم به Monet's Summer (به‌ترتیب الهام گرفته شده از تابلوهای هم‌نامی از ون‌گوگ و مونه) از ماه آینده میلادی به بازار ارائه می‌شود اما شرکت سازنده هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت و بازار هدف اولیه آن منتشر نکرده است.

منبع : Phantom