معرفی ویندوز 11 با ظاهری تغییر یافته و پشتیبانی از نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، ویندوز 11 Windows 11 ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : با وجود آن‌که مایکروسافت زمانی از قصد خود برای حفظ عنوان ویندوز 10 و تنها ارائه آپدیت‌ برای آن در طی سالیان بعد سخن گفته بود، از چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر معرفی قریب‌الوقوع ویندوز 11 به گوش رسید و حتی تصاویری منتسب به این سیستم‌عامل نیز از سوی منابع غیر رسمی منتشر شد. این خبرها حالا به واقعیت پیوسته و شرکت مایکروسافت در روز پنج‌شنبه 24 جون 2021 (3 تیر 1400) از سیستم‌عامل جدید ویندوز 11 رونمایی کرده است. ویندوز 11 با ظاهری متحول شده، تجربه تازه‌ای را در اختیار کاربران ویندوزی قرار می‌دهد و خبر غافل‌گیر کننده آن یعنی پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی را نیز می‌توان پاسخی به حضور اپ‌های iOS در پلتفرم macOS تلقی کرد.

شباهت ویندوز 11 به تجربه دسک‌تاپی اپل البته به حضور اپلیکیشن‌های موبایلی محدود نشده و از لحاظ ظاهری نیز با رویکرد نسبتا مشابهی روبرو می‌شویم. ویندوز 11 با تغییرات متعدد در عملکرد و طراحی روبرو شده که از آن جمله باید به رابط کاربری بازطراحی‌شده و گزینه‌های جدید در مدیریت پنجره‌ها اشاره کرد. اولین نکته جدید در ساختار این سیستم‌عامل که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد به تسک‌بار جدید آن تعلق دارد که حالا در مرکز قرار گرفته و جدا از شباهت غیر قابل انکار به macOS به تجربه قبلی (و البته حالا کنسل شده) مایکروسافت یعنی Windows 10X و حتی Chrome OS نیز شباهت دارد. بسیاری دیگر از تغییرات ظاهری ویندوز 11 به همین ترتیب به ویندوز 10X نزدیک است. گزینه‌های معمول حاضر در سمت راست تسک‌بار مثل زمان و تاریخ، شارژ باتری و وضعیت وای‌فای همچنان در این قسمت حضور دارند اما سمت چپ آن کاملا خالی باقی مانده است.

المان اصلی تغییر یافته در این ساختار به منوی استارت تعلق دارد که با لمس آیکون آشنای آن، در مرکز صفحه و بالای تسک‌بار گشوده می‌شود. در این منوی جدید با ترکیب شسته‌رفته‌تر و کاملا ساده‌تری روبرو می‌شویم که در آن از کاشی‌های لایو (Live Tiles) معرفی شده در ویندوز 8 خبری نیست و تنها شامل نوار جست‌وجو در بالا، برنامه‌های چسبانده (Pinned) شده با امکان دسترسی به کل برنامه‌ها در مرکز و برنامه‌های پیشنهادی، دکمه پاور و تصویر کاربر در پایین آن دیده می‌شود. کناره‌های گرد پنجره این قسمت که در دیگر پنجره‌های این رابط کاربری نیز به‌کار گرفته شده مشابه اندروید و iOS بوده و در تضاد کامل با لبه‌های تند و تیز ویندوز 10 قرار می‌گیرد. در ویندوز 11 همچنین از حالت‌های روشن و تاریک جدید و آپدیت شده‌ای پشتیبانی می‌شود که ظاهر بهتری را در مقایسه با آنچه در ویندوز 10 کنونی می‌بینیم ارائه می‌کنند.

Snap Layout از دیگر نکات جدید در ساختار ویندوز 11 است که امکان قرار دادن سریع برنامه‌های مختلف در جایگاه‌های متفاوت روی صفحه را فراهم می‌کند و جالب این‌که جایگاه‌های در نظر گرفته شده برای هر برنامه به‌لطف قابلیتی به نام Snap Group در حافظه سیستم‌عامل باقی مانده و بدین‌ترتیب به‌خصوص در چینش‌های چند مانیتوره راحتی بیشتری نسبت به گذشته احساس خواهد شد.

ویندوز 11 از پرفورمنس و عملکرد بهتری نیز برخوردار شده و در حالی‌که حجم آن نسبت به قبل یا 40 درصد کاهش روبرو شده، از لحاظ فرایندهای رخ داده در پس‌زمینه نیز کارآمدتر عمل می‌کند. ویندوز 11 همچنین با حذف اسکایپ، Microsoft Teams را جایگزین آن کرده که مستقیما درون تسک‌بار جای دارد و می‌توان از آن برای تماس با دوستان، خانواده و همکاران بهره گرفت. این سیستم‌عامل از یک دکمه قطع صدا یا mute سرتاسری در tray بهره می‌برد که با فعال کردن آن میکروفون دستگاه در کلیه قسمت‌های سیستم‌عامل و برای همه اپلیکیشن‌ها قطع خواهد شد.

به‌عنوان گزینه جدید دیگری در ساختار ویندوز 11 باید به Windows Widgets اشاره کرد؛ ویجت‌ها در حقیقت یک فید شخصی‌سازی شده متکی بر هوش مصنوعی بوده که چندی پیش نمونه آزمایشی آن برای ویندوز 10 نیز معرفی شد. این ویجت‌ها از کناره سمت چپ صفحه‌نمایش رو به داخل گشوده می‌شوند و از طریق آن‌ها می‌توان در یک نگاه اطلاعاتی را در مورد موضوعات مورد علاقه از جمله اخبار، وضعیت آب و هوا، نقشه و مواردی از این دست را به‌صورت کوچک یا تمام‌صفحه مشاهده کرد.

مایکروسافت همچنین ژست‌های حرکتی دست روی صفحه‌نمایش را نیز بهبود بخشیده و به‌جای اجبار به سوییچ به حالت تبلت، امکان استفاده از کل سیستم‌عامل با لمس دست را به‌راحتی فراهم کرده است. بدین‌ترتیب می‌توان انتظار حضور گسترده‌تر ویندوز 11 روی دیوایس‌های تبلتی در آینده نزدیک را داشت.

در نهایت شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خبر در مورد ویندوز 11 به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی در آن تعلق دارد؛ فروشگاه نرم‌افزاری Microsoft Store در ویندوز 11 مجددا طراحی شده و جدا از ظاهر جدید حالا از طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کند که تا به امروز جایی در این استور نداشت. از جمله این موارد باید به مجموعه Creative Suite ادوبی و البته اپلیکیشن‌های اندرویدی اشاره کرد. پشتیبانی از اندروید در این مجموعه با همکاری آمازون و اینتل صورت گرفته و برای اجرا و نصب برنامه‌هایی از این دست به تغییر و بهینه‌سازی ویژه‌ای نیاز نیست. اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز 11 از طریق استور آمازون در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و می‌توان آن‌ها را مثل یک برنامه عادی در تسک‌بار pin کرد. همکاری مایکروسافت با اینتل نیز به استفاده از فناوری Intel Bridge تعلق دارد که از طریق آن امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی روی پلتفرم‌های AMD و سیستم‌های مبتنی بر پردازنده‌های ARM فراهم می‌شود.

در حالی‌که برخی از اپلیکیشن‌های موبایلی در طی سالیان گذشته، نرم‌افزارهای معادل دسک‌تاپی را نیز ارائه کرده‌اند اما بسیاری از آن‌ها فاقد برنامه دسک‌تاپی بوده و نسخه دسک‌تاپی بعضی دیگر نیز مثل واتس‌اپ، کاربران را با مشکلات متعددی روبرو کرده است. مایکروسافت در رونمایی از این قابلیت، اپلیکیشن TikTok را به‌عنوان یک نمونه روی ویندوز 11 اجرا کرد و برخی دیگر از برنامه‌ها نیز در لیست قابل نصب استور به‌چشم می‌‌خورند. البته هنوز مشخص نیست که چه تعداد از دیوایس‌های فعلی ویندوزی از اجرای برنامه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کنند چرا که مایکروسافت هنوز در حال گسترش پشتیبانی فناوری Intel Bridge برای تسهیل اجرای برنامه‌ها روی دیوایس‌های مختلف است.

اقدام جدید مایکروسافت در تلفیق اپلیکیشن‌های اندرویدی با ویندوز 11 را باید در ادامه پروژه آستوریا (Project Astoria) مایکروسافت در سال 2015 دانست که هدف از آن تشویق توسعه‌دهندگان برای انتقال اپلیکیشن‌های اندرویدی و اجرای آن‌ها در ویندوز بود و با وجود آن‌که این پروژه تقریبا یک سال پس از معرفی، متوقف شد اما می‌توان آثار چندین ساله تمایل مایکروسافت در عملی کردن این آرزو را در آن مشاهده کرد.

ویندوز 11 همچنین در زمینه بازی نیز با تغییرات قابل توجه‌ای روبرو شده که از آن جمله باید به پشتیبانی از Auto HDR، به‌عنوان قابلیتی وام‌‌گرفته شده از کنسول‌های جدید ایکس‌باکس اشاره کرد. با کمک این قابلیت، خروجی HDR حتی برای بازی هایی که از این ویژگی به‌صورت پیش‌فرض برخوردار نیستند نیز فعال خواهد بود. ویژگی دیگری که برای کنسول‌های Xbox طراحی شده و حالا به‌لطف ویندوز 11 در اختیار کاربران PC نیز قرار خواهد گرفت، DirectStorage نام دارد که از مزایای حافظه‌های مدرن NVMe SSD برای لود سریع‌تر بازی‌ها استفاده می‌کند. سرویس اشتراک Game Pass نیز در ساختار سیستم‌عامل تلفیق شده و حالا در اپلیکیشن جدید Xbox در دسترس قرار دارد.

نسخه ابتدایی ویندوز 11 از هفته آینده در اختیار کاربران حاضر در برنامه Wndows Insuder Program قرار گرفته و در پایان سال جاری میلادی و در فصل تعطیلات نیز به‌عنوان یک آپدیت رایگان برای کامپیوترهای ویندوز 10 واجد شرایط و PCهای جدید ارائه می‌شود؛ روندی‌که در سال 2022 نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع : Windows


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا