ترندفورس از توقف تولید آیفون 12 مینی خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ترندفورس TrendForce ، آمار Statistics ، Apple iPhone 12 mini ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : اکتبر سال گذشته، اپل از آیفون‌های سری 12 رونمایی کرد. برخلاف سال‌های پیش، این بار شاهد اضافه شدن یک عضو جدید به این خانواده، تحت عنوان آیفون 12 مینی بودیم. این اسمارت‌فون – همان طور که از اسمش پیداست – با نمایشگر 5.4 اینچی از سایر اعضای این خانواده کوچک‌تر بود. اپل هدف خود از تولید این گوشی را احیای بازار اسمارت‌فون‌های کوچک اعلام کرده بود، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد اپل در تحقق این هدف موفق نبوده و شاید تا چند وقت دیگر، عمر آیفون 12 مینی رسما به پایان برسد. طبق خبری که روز دوشنبه 21 ژوئن 2021 (31 خرداد 1400) از سوی مؤسسه تحقیقاتی ترندفورس منتشر شد، ظاهرا اپل تولید آیفون 12 مینی را متوقف کرده است.

به دنبال گزارش‌های متعدد از عملکرد ضعیف آیفون 12 مینی در فروش، ظاهرا اپل تولید این محصول را از دستور کار خارج کرده است. به گزارش مؤسسه تایوانی ترندفورس، آیفون 12 مینی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به پایان چرخه عمر خود رسید. البته تا زمانی که موجودی آیفون 12 مینی در انبارهای اپل به اتمام برسد، فروش این محصول همچنان در وب‌سایت اپل ادامه خواهد داشت.

طبق آنچه در این گزارش آمده، بر خلاف سایر آیفون‌های سری 12، این آیفون کوچک نتوانست انتظارات را برآورده کند و به این ترتیب، اپل چاره‌ای جز توقف تولید آن ندارد. چنانچه این تصمیم صحت داشته باشد، چندان هم جای تعجب نخواهد داشت، زیرا گزارش‌های قبلی حاکی از آن بودند که سهم آیفون 12 مینی از مجموع فروش آیفون‌های سری 12 تنها 5 درصد بوده و در همان گزارش‌ها به احتمال توقف تولید این محصول در سه‌ماهه دوم (در صورت بهبود نیافتن فروش) اشاره شده بود.

مخاطبان اصلی آیفون 12 مینی، کاربرانی بودند که دیوایس‌های کوچک‌تر را ترجیح داده و در عین حال دوست نداشتند اندازه کوچک گوشی روی عملکرد و یا کیفیت دوربین آن تأثیر منفی داشته باشد. آیفون 12 مینی از بعضی جهات رکورددار است، زیرا کوچک‌ترین، نازک‌ترین و سبک‌ترین اسمارت‌فون 5G موجود در بازار به شمار می‌رود. به‌علاوه، این گوشی با قیمت خرده‌فروشی 699 دلار، ارزان قیمت‌ترین عضو از خانواده آیفون 12 است (مقایسه کنید با آیفون 12 با قیمت 799 دلار). اپل امیدهای زیادی به این محصول داشت و حتی در ماه آوریل، ورژن جدیدی از آیفون 12 مینی را با رنگ ارغوانی وارد بازار کرد، اما این حرکت نیز نتوانست تغییر چشمگیری در فروش این دیوایس ایجاد کند.

طبق برخی شنیده‌ها، علاوه بر آیفون 12 مینی، تولید چند محصول دیگر از جمله آیفون 12 پرو، آیفون 12 پرو مکس و همچنین آیفون XR نیز به‌زودی متوقف خواهد شد. با فرض صحت این شایعات، اپل در سه ماهه پایانی سال 2021، علاوه‌ بر آیفون‌های جدیدی که قرار است پاییز امسال معرفی شوند، گوشی‌های هوشمند زیر را در بازار خواهد داشت: آیفون SE (2020)، آیفون 11 و آیفون 12. ناگفته نماند، علی‌رغم ناکامی آیفون 12 مینی در فروش، ظاهرا اپل قصد دارد به زودی جانشین این محصول را با نام احتمالی آیفون 13 مینی به تولید برساند.

به گزارش ترندفورس، در سال جاری میلادی شاهد کاهش محدودیت‌های کرونا در آمریکا و اروپا (بازارهای اصلی آیفون) بوده‌ایم و برای این مناطق، بهبود اقتصادی را انتظار داریم. به علاوه، با از دست رفتن بخش قابل‌توجهی از سهم هواوی از بازار گوشی‌های رده‌بالا، اپل فضای بیشتری برای عرض اندام داشته و همین امر می‌تواند در بهبود فروش آیفون‌های این شرکت در نیمه دوم سال 2021 تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

علی‌رغم ادامه کاهش ظرفیت تولید در صنعت تراشه‌سازی – که خواه‌ناخواه در آینده، تأثیر نامطلوبی بر افزایش تولید آیفون و سهم اپل بر بازار خواهد داشت – ترندفورس همچنان دیدگاه مثبتی به اپل داشته و طبق پیش‌بینی این مؤسسه، تولید آیفون در سال 2021 با رشد سالانه 12.3 درصدی، به 223 میلیون دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

حجم تولید سالیانه آیفون از سال 2016 تا سال 2021

طبق رسم هر سال، احتمالا پاییز امسال از آیفون‌های جدید اپل رونمایی خواهد شد. هنوز اسم رسمی این آیفون‌ها فاش نشده، اما ترندفورس از این سری جدید (که ممکن است 4 عضو داشته باشد) با عنوان آیفون 12‌ اس یاد می‌کند. در این میان، گمانه‌زنی بر سر طراحی ظاهری و قیمت خرده‌فروشی این آیفون‌های جدید، بیشترین بحث‌ها را به دنبال داشته است. طبق آنچه در گزارش ترندفورس آمده، با توجه به کاهش اندازه محفظه سنسورها، احتمال دارد ناچ بالای نمایشگر در مدل‌های جدید آیفون کوچک‌تر شود. سایر تغییرهای احتمالی، عمدتا ناظر بر بهینه‌سازی قابلیت‌های موجود خواهد بود و در کل، نوآوری چشم‌گیری در طراحی ظاهری مدل‌های جدید انتظار نمی‌رود.

با توجه به آنچه گفته شد، ترندفورس بر این باور است که اپل به منظور حفظ سهم خود از بازار اسمارت‌فون‌های رده‌بالا، همان استراتژی قیمت‌گذاری کنش‌گرا – که در سال 2020 آغاز کرد – را ادامه خواهد داد. لازم به ذکر است، قیمت برخی قطعات کلیدی به دلیل کاهش عرضه، بالا رفته است، اما ظاهرا اپل به جای بالا بردن قیمت خود آیفون، قصد دارد روی درآمد حاصل از سرویس‌های جانبی آیفون حساب باز کند. این بدان معناست که احتمال می‌رود قیمت پایه آیفون‌های جدید اپل، تقریبا مشابه قیمت پایه آیفون‌های سری 12 باشد.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا