پتنت سامسونگ برای به‌کارگیری دوربین چرخان در گوشی‌های خم‌شونده

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/31        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : در طول سالیان اخیر شاهد شیوه‌های گوناگونی از قرار گرفتن دوربین جلو در گوشی‌ها بوده‌ایم که ماژول‌های سلفی pop-up و دوربین‌های چرخان از آن جمله‌اند؛ اما این نوع دوربین‌ها تا به امروز برای گوشی‌های خم‌شونده به کار گرفته نشده‌اند. مطابق اخبار، سامسونگ ماژول دوربین چرخانی را برای گوشی‌های تاشو طراحی کرده و پتنت آن را در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رسانده است. غول کره‌ای در سال 2019، گوشی هوشمند گلکسی A80 را با مجموعه دوربین سه‌گانه چرخان ارائه کرده بود که به عنوان دوربین سلفی نیز کاربرد داشت. این کمپانی در پتنت تازه خود به دنبال ارائه طرحی در زمینه نحوه کار و ظاهر گوشی خم‌شونده با حضور دوربین چرخان است.

همان طور که می‌دانید، دوربین‌های موجود در گوشی‌های هوشمند به گونه‌ای ساخته شده‌اند که لنز دوربین روبه‌‌روی سوژه‌ای قرار می‌گیرد که عکس یا فیلم آن را ثبت می‌کند. برای برداشت عکس یا فیلم از نماهای دیگر طبیعتاً باید جهت اسمارت‌فون را تغییر داد. با به‌کارگیری دوربین‌های چرخان دیگر نیازی به تغییر جهت گوشی هوشمند نیست و می‌توان با چرخش دوربین از نماها و زوایای مختلف عکس گرفت.

بر اساس تصاویر منتشرشده از این حق ثبت اختراع، گوشی خم‌شونده طراحی‌شده توسط سامسونگ از دو نمایشگر و یک ساختار لولایی تشکیل شده که ماژول دوربین چرخان به صفحه‌نمایش اول متصل شده و در یکی از لبه‌های تاشو قرار می‌گیرد. ماژول دوربین چرخان می‌تواند در سمت راست لبه بالایی یا وسط لبه سمت راست جای گیرد. این دوربین یک نمونه چرخشی 180 درجه خواهد بود، به طوری که می‌توان از یک مجموعه دوربین به عنوان دوربین اصلی و سلفی استفاده کرد.

جالب آن که گوشی خم‌شونده توصیف‌شده در این پتنت به یک سنسور حرکت‌سنج مجهز خواهد بود که وضعیت دستگاه از طریق آن تعیین می‌شود. همچنین حسگری نیز برای تعیین زاویه بین دو بخش اصلی گوشی به کار گرفته خواهد شد. به محض باز شدن اپلیکیشن دوربین، این دو سنسور وضعیت دستگاه را شناسایی می‌کنند و در نتیجه دوربین چرخان می‌تواند جهت خود را تنظیم کند. در واقع پردازنده به عنوان حسگر حرکتی به نمایشگر اول اتصال می‌‌یابد و سنسور سنجش زاویه نیز به آن متصل می‌شود.

مزایای استفاده از چنین طرحی در گوشی‌های خم‌شونده آشکار است چرا که تنها نیاز به قرار دادن یک مجموعه سنسور برای دوربین اصلی و سلفی خواهد بود. به طور مثال، گلکسی Z Fold 2 به دو ماژول سلفی، و سه دوربین در بخش پشتی مجهز شده است و کاهش تعداد دوربین‌ها سبب پایین آمدن بهای تمام‌شده این محصول خواهد شد. به علاوه، این سبک طراحی موجب ایجاد فضایی خالی خواهد شد که می‌توان از آن برای افزایش حجم باتری یا قرار دادن اجزای دیگری در دستگاه استفاده کرد.

حق ثبت اختراع سامسونگ ابتدا در 7 دسامبر 2020 (17 آذر 1399) به ثبت رسیده و در روز پنج‌شنبه 17 ژوئن سال جاری میلادی (27 خرداد 1400) منتشر شده است. در حال حاضر چند شرکت دیگر تولیدکننده گوشی هوشمند نیز روی طرح‌های مشابهی کار می‌کنند، چنان که تاکنون چندین پتنت برای دوربین‌های چرخان از سوی شیائومی منتشر شده است.

واقعیت این است که گوشی‌های خم‌شونده در حال حاضر مجموعه‌ای از قطعات بسیار پیشرفته را در خود جای داده‌اند و از این رو شرکت‌ها پیوسته نگهداری دقیق از این دستگاه‌ها را به کاربران توصیه می‌کنند. حال اگر چنین ماژولی به گوشی‌های خم‌شونده افزوده شود، میزان مراقبت مورد نیاز این گوشی‌ها حتی بیشتر از این خواهد شد. امری که البته وابسته به عملیاتی شدن این حق ثبت اختراع است و هنوز نمی‌توان از امکان تحقق و تولید انبوه آن در آینده سخن گفت.

منبع : WIPO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا